مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

بررسی‌های میدانی حاکی‌ست با ظهور بیماری نوظهور کرونا، اغلب مطب‌های خصوصی پزشکان و متخصصان و همچنین اغلب مراکز درمانی خصوصی و دولتی یزد با کاهش چشمگیر مراجعه‌کنندگان روبه‌رو شده‌است.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با وجود آن‌که تصور بر این بود که شاید بیماران بیشتری به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا به مطب‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند اما حضور بیماران در این مراکز، کمرنگ شده‌است.

گفت‌وگو با پزشکان و متخصصانی که مطب خصوصی دارند یا به صورت روزانه در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار می‌کنند نیز نشان می‌دهد به جز در چند رشته پزشکی که حضور بیماران، تغییر چندانی نداشته در بخش‌های دیگر، حضور بیماران در یزد کاهش قابل‌توجهی یافته است.

نکته دیگر این‌که حضور مردم به متخصصان و فوق‌تخصصان کاهش یافته و در مقابل، مراجعه بیماران به مطب پزشکان عمومی تغییر چندانی نداشته است.

به‌عنوان مثال با چند متخصص و فوق تخصص غدد که صحبت کردیم آنها اعلام کردند تغییری در تعداد حضور بیماران ایجاد نشده یا یک متخصص و جراح زانو و پا هم اعلام کرد تغییری در تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب خود نداشته است.

اما در تخصص‌های دیگر پزشکی در استان یزد، آمارها نشان می‌دهد که از تعداد مراجعه‌کنندگان کم شده و این آمار از ۱۰ درصد تا ۶۰ درصد و در یک مورد تا ۹۰ درصد با کاهش روبه‌رو بوده است.

مطلب مهم دیگر اینکه حدود ۶۰ درصد بیماران مراجعه‌کننده به استان یزد را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که پس از ظهور کرونا، حضور آنها بسیار کمرنگ شده است.

یکی از رشته‌هایی پزشکی که با کاهش شدید مراجعه‌کنندگان در یزد روبرو شده دندانپرشکی بوده که موجب شده دکتر نواب اعظم از جراحان و متخصصان دهان و فک و صورت استان در این بخش، مطب خود را تعطیل کند.

دکتر جعفری، جراح عمومی گفت: با کاهش ۳۰ درصدی مراجعه‌کنندگان روزانه خود روبروست و دکتر پورسینا متخصص پوست هم از خلوت بودن مطب خود در روزهای گذشته گفت.

یک متخصص ریشه دندان هم گفت: از آنجایی که اکثر مراجعه‌کننده‌های مطب ما بیماران اورژانسی هستند که با درد شدید و شرایط حاد مراجعه می‌کنند تغییر محسوسی در مراجعین به مطب نداشتیم ولی شخصا از پذیرش بیمارانی که درمان‌های انتخابی و اصطلاحا الکتیو دارند و اورژانسی و واجب نیستند خودداری می‌کنم و محترمانه از آنها درخواست می‌کنم که درمانشان را به تاخیر بیندازند.

دکتر قاطع این را هم گفت: در شرایط حاضر، بهترین کار، کم کردن روابط بین افراده؛ من به سهم خودم شب که به منزل می‌روم خستگی روحی‌ام بیشتر از خستگی جسمی‌ام هست؛ کار کردن در این شرایط، استرس‌زا است و ما پزشکان کاملا در خطر ابتلا از یک فرد ناقل هستیم.

دکتر طباطبابی، رئیس دانشکده دندانپزشکی یزد هم گفت: در این دانشکده و همچنین کلینیک خاتم‌الانبیاء به شدت و با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مراجعه‌کنندگان روبرو شده و دندانپزشکان هم باید حتی‌الامکان خدمات غیراورژانسی انجام ندهند و درمان‌های دندانپزشکی ضروری با رعایت ملاحظات ایمنی مربوطه انجام شود.

دکتر برخوررداری، فوق‌تخصص شبکیه چشم هم از کاهش ۲۰ درصدی مراجعه‌کنندگان خود خبر داد و دکتر امینی، متخصص پوست هم اعلام کرد که ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان وی کاهش یافته است.

همچنین خانم دکتر ادریسی، مختصص زنان و زایمان هم اعلام کرد: با کاهش ۱۰ درصدی مراجعان روبه‌رو بوده است.

دکتر حبوباتی، متخصص مغز و اعصاب از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بیماران خود خبر داد و دکتر مهربانیان فوق‌تخصص همین رشته هم گفت که تغییری در شمار بیماران ایجاد نشده است، دکتر سجودی، مدیر یک درمانگاه خصوصی هم از کاهش ۱۵ درصدی مراجعه‌کنندگان خود خبر داد.

اما دکتر رحمانیان، فوق‌تخصص غدد اظهار کرد: چون به ایام عید نزدیک می‌شویم نمی توان دقیق قضاوت کرد، هر سال این موقع، شلوغ می‌شود و امسال هم مثل سال‌های  قبل است و خلوت نشده است.

دکتر هاشم بیکی، متخصص طب سوزنی هم از کاهش ۶۰ درصدی مراجعه‌کنندگان خود گفت و دکتر وفا شاهی، متخصص سونوگرافی هم از کاهش ۹۰ درصدی مراجعه‌کنندگان خود خبر داد.

یک داروخانه‌دار هم گفت: مراجعه‌کنندگان ما دو نوع هستند. عده‌ای به دنبال ماسک و الکل و محلول ضدعفونی‌کننده و دستکش و پد الکلی و ... هستند و تعدادشان زیاد است.

اما دکتر چمنی، روانپزشک گفت: حضور بیماران غیربومی در مطب وی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته‌ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد کاهش حضور بیماران در مراکز درمانی و مطب‌ها در شرایط فعلی را امری عادی دانست.

دکتر محمود شادکام گفت: با توجه به ظهور بیماری کرونا و نگرانی مردم از ابتلا شدن به آن، آنها سعی می‌کنند در محل‌های تجمع، حاضر نشوند و قطعا مراکز درمانی و مطب‌ها از جمله مکان‌های تجمع بیماران است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد هم گفت: یکی از مراکز بهداشتی و درمانی استان یزد روز گذشته(سه‌شنبه ۶ اسفند)، ۳۰ مراجعه‌کننده داشته که فقط یک نفر  آنها نیاز به پزشک داشته و بقیه بعلت نگرانی مراجعه کردند.

دکتر احمد حائریان افزود: رفت و آمد مردم در شهر، کاهش یافته و آنها ترجیح می‌دهند مراجعات غیرضروری خود را کم کنند.

خبر نخستین مبتلا به بیماری کرونا در استان یزد روز گذشته به‌طور رسمی از سوی مسئولان اعلام شد و همان شب یعنی سه‌شنبه ششم اسفند، این بیمار فوت کرد.

مدارس و دانشگاه‌های یزد فعلا به‌علت شیوع کرونا تعطیل است و شهروندان یزدی هم با نگرانی، اخبار مربوط به این ویرس را دنبال می کنند.

کد خبر 487186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha