جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوران باراک اوباما در سه‌شنبه بزرگ آمریکا در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ۹ ایالت از ۱۴ ایالت برنده شد و یک بازگشت بزرگ برای حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رقم زد.

جو بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، بایدن که به نظر می‌رسید تا همین هفته گذشته رقابت را به برنی سندرز واگذار کرده، در ایالت‌های جنوبی آمریکا گوی سبقت را از جدی‌ترین رقیب خود ربود و در ایالت تعیین‌کننده تگزاس با اختلاف چهار درصد پیش افتاد. تگزاس ۲۲۸ موکل یا نماینده انتخاباتی دارد و از این نظر پس از کالیفرنیا با ۴۱۵ موکل انتخاباتی در رده دوم ایستاده است؛ ایالتی که سندرز در آن ۳۲ درصد آرا را به دست آورده و بایدن با ۲۳ درصد دوم است.

سندرز که تا چند روز پیش پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها بود، حالا جایگاه خود را در خطر می‌بیند. پیروزی بایدن در ایالت‌های جنوبی ویرجینیا، کالیفرنیای شمالی، آلاباما، آرکانزاس، تنسی و اوکلاهما به لطف حمایت سیاهان به دست آمد. هر چند پیش افتادن او در دو ایالت ماساچوستس و مینه‌سوتا کمی شگفت‌انگیز بود و البته بردن انتخابات درون‌حزبی در ایالت تگزاس یک شب رویایی برای معاون پیشین اوباما رقم زد.

از سوی دیگر، سناتور الیزابت وارن هم ظاهرا شکست را پذیرفت و در سخنان خود در دیترویت تلویحا به این نکته اشاره کرد. او که آشکارا نومید به نظر می‌رسید، گفت: «شما چیزی را که برایش نجنگید، به دست نمی‌آورید. من وارد این جنگ شده‌ام.» خانم وارن در ایالت خود ماساچوستس در جایگاه سوم ایستاد و در دیگر ایالت‌ها هم با دست‌کم ۱۵ درصد پس از دو نامزد پیشتاز یعنی سندرز و بایدن همچنان سوم است.

سندرز که سناتور ایالت ورمونت است، در این ایالت ۵۱ درصد آرا را به دست آورد و در یوتا و کلرادو هم با فاصله معنادار بالاتر از بایدن قرار گرفت. نکته ناامیدکننده اینکه سهمیه ورمونت فقط ۱۶ موکل یا نماینده انتخاباتی است و دو ایالت دیگر هم به ترتیب ۲۹ و ۶۷ نماینده دارند. تنها دلخوشی سندرز ۷۸ ساله پیروزی در کالیفرنیا با ۴۱۵ موکل انتخاباتی است. در این ایالت مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی با ۱۶ درصد سوم شد.

از سهمیه ۹۶۳ نماینده انتخاباتی تا رای‌گیری روز سه‌شنبه بزرگ، بایدن با مجموع ۴۷ درصد آرا توانسته ۴۵۳ نماینده یا موکل انتخاباتی به دست آورد. سهم سندرز ۳۸۲ نماینده است و وارن و بلومبرگ هم هر کدام به ترتیب ۵۰ و ۴۴ نماینده دارند. هر نامزد دموکرات که زودتر به مجموع ۱۹۹۱ نماینده از ۳۹۷۹ نماینده برسد، نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت کردن با دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود.

کد خبر 489436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    چه فرقی به حال ایران میگه