چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از نوسان‌های پرشتاب در سیاست‌ها و مدیریت‌ اقتصادی کشور،گفت:

در سیاست‌های صنعتی، اعتباری و بانکی، نوسان وجود دارد و این نوسان‌ها فضا را برای سرمایه‌گذاری غیرقابل اتکا می‌سازد از این‌رو برای ایجاد ثبات نگاه بلندمدت لازم است و وظیفه اول دولت در اقتصاد تبیین فضای سالم برای کارآفرینان است.

به گزارش خبرنگار ما، محمد نهاوندیان در نخستین جلسه هیأت نمایندگان اتاق‌بازرگانی ایران در سال‌جاری که با حضور معاون اول قوه قضائیه برگزار شد، همچنین رابطه پیشرفت و عدالت را با اهمیت خواند و گفت:‌ بیشترین حوزه‌ای که پیشرفت و عدالت در آن مصداق دارد، اقتصاد است و عدالت این نیست که با درآمدهای فراوان نفتی شاهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر‌مولد باشیم.

نهاوندیان ریشه بی‌عدالتی را در نبود تعادل‌های اقتصادی دانست و تصریح کرد: با توجه به رابطه عمیق عدالت و تعادل، زمانی که رقابت در بازار سرمایه ایجاد نشود تعادل سرمایه به هم خورده و موجب بی‌عدالتی خواهد شد.

وی خواستار تشکیل کمیته فوری رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در مجلس شد و گفت:‌ اتاق بازرگانی آمادگی دارد درباره برنامه‌ریزی جامع‌نگر، نظارت کارشناسی خود را به مجلس ارائه و نیز گزارش وضعیت اقتصادی تولید را نیز در اختیار مجلس و دولت قرار دهد. نهاوندیان تهیه پیش‌نویس فضای کسب و کار در کشور را از جمله برنامه‌های اصلی اتاق بازرگانی در سال‌جاری برشمرد.

ضرورت جامع‌نگری
رئیس اتاق بازرگانی ایران در این جلسه با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال «شکوفایی و نوآوری» گفت: بدون آشنایی با قوانین، رشد و شکوفایی شکل نمی‌گیرد و نوآوری و شکوفایی با تکیه بر قاعده‌مندی و آگاهی میسر است و هر حرکت شتابان را نمی‌توان نوآوری قلمداد کرد زیرا نوآوری زمانی تجلی می‌یابد که با رشد همراه شود.

وی با تاکید بر پیام مقام معظم رهبری درخصوص پیشرفت همراه با عدالت، وظیفه شماره یک اتاق‌های بازرگانی را ارائه پیشنهاد برای دستیابی به پیشرفت همراه با عدالت قلمداد کرد.
نهاوندیان لازمه پیشرفت همراه با عدالت را تقویت بخش‌های مولد اقتصاد دانست و افزود: نباید به تصور ایجاد عدالت به بخش‌های تولیدی ضربه وارد کرد. اقتصاد ما به گونه‌ای حرکت می‌کند که پول‌سازترین حوزه‌های اقتصادی کشور غیرمولدترین آنهاست و این عدالت نیست که افراد به صرف دارا بودن، سرمایه و دارایی‌شان 2 برابر شود.

نهاوندیان نیاز کشور را برنامه‌ریزی بلند‌مدت و جامع‌نگر دانست و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی موظف است که با مجلس تماس جدی داشته باشد و مجلس نیز باید پرچم اقتصاد و اهتمام عمل به اقتصاد را به دست گیرد و با کاهش قوانین و مقررات به تسریع انجام امور کمک کند.

وی در ادامه به دولت پیشنهاد کرد که کمیته‌ای را جهت رسیدگی به حل مشکلات بخش‌های تولیدی تشکیل دهد.در این جلسه، فرهاد فزونی، از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  از طرح نقدی کردن یارانه‌ها انتقاد کرد و محمد احمدی، رئیس اتاق بازرگانی ایلام نیز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان با بانک‌ها خواستار رفع سریع این موانع شد. بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران نیز از خودداری بانک‌ها در اعطای تسهیلات انتقاد کرد و کاهش تعرفه‌ها را برای صنعتگران، خطرناک توصیف کرد.

کد خبر 49044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز