جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: بخش صنعت از جمله بخش‌هایی است که با توجه به گستردگی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه انتظار می‌رفت، تلاش بیشتری در زمینه واگذاری‌ها در این بخش صورت گیرد.

گرچه روند واگذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی بیش از سایر بخش‌ها نمود داشته و با عرضه سهام شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، مس و... متولیان صنعت خود را پیشرو در واگذاری شرکت‌های تابعه و اجرای این سیاست‌ها قلمداد می‌کنند اما هنوز برنامه مشخصی برای واگذاری شرکت‌های معدنی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا واگذاری سهام ۴۰ درصدی دولت در شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی‌ وجود نداشته یا واگذاری سهام برخی شرکت‌های تابعه این بخش به سازمان‌های شبه دولتی مانند تامین اجتماعی و غیره با انتقاد‌هایی مواجه است.

سازمان گسترش واگذاری یا گسترش

در شرایطی که سال گذشته مهدی مفیدی، رئیس پیشین سازمان گسترش از واگذاری سهام این سازمان و در نوبت واگذاری قرار گرفتن آن در سازمان خصوصی‌سازی خبر داده و از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی نیز وجود برخی ابهامات در اساسنامه این سازمان برای واگذاری را عاملی در تاخیر عرضه سهام سازمان گسترش قلمداد کرده، خبر از رفع اشکالات و واگذاری این سازمان می‌دادند، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی  سال86 اخباری مبنی بر دولتی باقی‌‌ماندن این سازمان به‌عنوان بازوی توسعه‌ای دولت در بخش صنعت و با اتکا  به تجربیات موجود جهانی مطرح شد.

از آن زمان به بعد اظهار نظری پیرامون واگذاری سهام سازمان گسترش مطرح نشد و مباحث مطرح پیرامون واگذاری سهام سازمان گسترش در شرکت‌های خودروسازی نیز به تدریج رنگ باخت.

تنها ۲۶ شرکت باقی می‌ماند

پس از تغییر و تحولات و تصدی علی اکبر محرابیان در وزارت صنایع و معادن، تغییر مدیریت سازمان گسترش و نوسازی، مدیران برخی شرکت‌های خودروسازی و انتصاب احمد قلعه بانی به جای مهدی مفیدی در سازمان گسترش، به‌نظر می‌رسد روند واگذاری‌ها در این سازمان نیز دچار تغییراتی شد. 

بر این اساس چندی پیش رئیس جدید این سازمان در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌های جمعی، آماده‌سازی‌ شرکت‌های تابعه این سازمان برای واگذاری را از جمله تکالیفی دانست که در ابلاغیه وزیر صنایع و معادن به سازمان گسترش از جمله محورهای ده‌گانه فعالیت‌های این سازمان تعیین شده است.

وی در زمینه اجرای سیاست‌های اصل 44 در این سازمان با بیان این‌که از 130 شرکت تابعه سازمان گسترش برای واگذاری سهام 102 شرکت به ارزش 10 هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی به سازمان خصوصی‌سازی وکالت داده‌ایم، گفت: پیش از این مقرر شده بود تا تنها سهام 60 شرکت تابعه سازمان گسترش برای واگذاری در بورس عرضه شود اما با روند اخیر واگذاری‌ها تنها 26 شرکت تابعه این سازمان باقی‌می‌ماند.

خودرو سازان واگذار نمی‌شوند

در حالی که در سال‌های گذشته اخباری مبنی بر واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی یا واگذاری یک‌جای سهم 40درصدی این سازمان در شرکت‌های خودروسازی مطرح شده بود، قلعه‌بانی در زمینه برنامه‌های جدید واگذاری این سهام چنین، گفت: امسال سهام شرکت‌های ایران‌خودرو  و سایپا به‌صورت جزئی واگذار خواهد شد اما سیاست دولت آن است که فعلا سهام 40درصدی سازمان گسترش در این شرکت‌ها واگذار نشود و در اختیار دولت باقی بماند. اما این سهم 40 درصدی در فرصت‌های بعدی و بنابر سیاست‌های دولت واگذار خواهد شد.

کد خبر 49109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز