همشهری آنلاین - سید محمد فخار: کلاف سردرگم حملونقل عمومی تهران این روزها دستخوش مشکلات کرونایی نیز شده تا وضع واگنهای مترو و اتوبوسهای پایتخت حادتر از گذشته باشد. مدیران حملونقل شهری تهران که طی هفتههای پایانی سال ۹۸ با پیشنهاد تعطیلی حملونقل عمومی شهر مواجه شده بودند، حالا از لزوم افزایش مترو و اتوبوس میگویند. هر چه هست در شرایط شیوع کرونا باید راهحلی کارشناسانه و جدی در دستور کار قرار گیرد.
- راه حل کدام است؟
راهحلهای انقباضی و انبساطی نه در روزهای اخیر که سالهاست در سطح حملونقل عمومی شهری مطرح میشود؛ اینکه مترو و اتوبوس در تهران افزایش یابند یا کاهش؟ اینکه خیابانها مملو از وسایل نقلیه شود یا خالی بماند؟ این ایدهها و اختلافات ناشی از آن سابقهای به درازی نیمقرن دارد و باید رویهای کارشناسانه به عنوان الگو در نظر گرفته شود. بیشتر شهرهای بزرگ جهان در چنین شرایطی از ۱۹۸۰ به بعد ایده کاهش وسایل ترددی را در نظر میگیرند و در شرایط کرونایی نیز این راهحل شایع است.
- ایده آقای رئیس
رئیس شورای شهر تهران درباره رویکرد شهری در برابر شرایط فعلی اعلام کرد که تعداد وسایل حملونقل عمومی در شرایط شیوع ویروس کرونا در پایتخت باید افزایش پیدا کند تا شاهد تراکم جمعیت نباشیم. پیشنهاد نخست شورای شهر تهران به ستاد ملی و استانی کرونا، لزوم تعطیلی حملونقل عمومی در پایتخت بوده که آنها قبول نکردند و ستاد اعلام کرد کاهش وسایل حملونقل عمومی به عنوان راهحل مناسب باید اتفاق بیفتد. این در شرایطی است که کاهش وسایل حملونقل عمومی از جمله تعداد قطارهای مترو عاملی برای افزایش جمعیت و ازدحام است.
محسن هاشمی در این باره گفت: در شرایط شیوع کرونا باید تعداد وسایل حملونقل عمومی افزایش یابد تا تراکم جمعیت کاهش پیدا کند اما در این باره به شیوه معکوس عمل میشود. از طرفی پیشنهاد تقسیمبندی شهروندان تهرانی به ١٠ دهک بر اساس شماره کد ملی آنها و تردد بر این اساس نیز مطرح شده است. این امر باعث کاهش جمعیت در وسایل حملونقل عمومی و خیابانها میشود اما رئیس شورای شهر میگوید برای این منظور نیازمند همکاری همه از جمله شهروندان، شهرداری تهران و نیروی انتظامی هستیم.
- شلوغی مترو و اتوبوس
طی روزهای گذشته و با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی تصاویری از وسایل حملونقل عمومی از جمله اتوبوسهای بیآرتی و واگنهای مترو در فضای مجازی منتشر شده است که نشان میدهد تراکم جمعیت در وسایل حملونقل عمومی به هیچ عنوان با توصیههای ستاد ملی کرونا مبنی بر فاصلهگذاری اجتماعی مطابقت ندارد. (از جمله فیلمی مربوط به BRT خط راهآهن به تجریش) با پایان یافتن تعطیلات نوروز، حجم تردد خودروها و مسافران حملونقل عمومی در تهران افزایش چشمگیری پیدا کرده اما بعد از هشدار دوباره مسئولان درباره لزوم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و خانهنشینی تا حد امکان، موج تردد تا حدودی کاهش یافت. از ۱۶ فروردین اما همه شلوغیها و ترافیکها به شرایط قبل کرونا بازگشته و این در ادامه حیات کرونا بسیار مؤثر است.
- چه میشود؟
بر اساس تصمیم اخیر ستاد مبارزه با کرونا، قرار است فعالیتهای اقتصادی تهران از ۳۰ فروردین و فعالیت کسبوکارهای کمخطر در دیگر استانها از ۲۳ فروردین آغاز شود. همچنین از روز شنبه ۲۳ فروردین ساعات کاری ادارات در کل کشور از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر خواهد بود. از طرفی برخی محدودیتهای ترددی و کاری از اواخر فروردین کاهش مییابد و برخی دیگر تا پایان دوره شیوع ویروس ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی باید دید آینده این ویروس و شیوع بیماری تنفسی حاکی از آن تا چه زمانی دامنگیر کشور و شهروندان خواهد بود؟
نظر شما