شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

محمد رضا باهنر: در آستانه هر انتخاباتی به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم براساس مقایسه عملکرد گروه‌ها و جناح‌های مختلف در دوره‌های گذشته تصمیم می‌گیرند.

اگر چه در زمان تبلیغات انتخابات مجلس هشتم، جبهه متحد اصولگرایان، نقص‌های موجود در مجلس هفتم را انکار نکرده بود اما با این حال برداشت ملت ایران از عملکرد نمایندگان اصولگرای این مجلس، برداشتی به نسبت متفاوت‌تر و مثبت‌تر از عملکرد اصلاح طلبان مجلس ششم بود.

به‌طور کل اقبال عمومی مردم به اصولگرایان در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌توان در دلایلی چند خلاصه کرد:اول، مقایسه عملکرد مجلس ششم و هفتم؛ مجلس هفتم در این دوره چهار‌ساله نشان داد که راه را برای خدمتگزاری بیشتر دولت هموار می‌کند. مردم این احساس را داشتند که این مجلس برخلاف مجلس ششم، دغدغه مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه را دارد.

دوم، وحدت اصولگرایان؛ رویکرد مردم به اصولگرایان را می‌توان در وحدت اعضای اصولگرا جست‌وجو کرد. اگرچه وحدت اصولگرایان در برخی از استان‌ها به صورت صددرصدی محقق نشد اما در مجموع روال حرکت این گروه تحت عنوان جبهه متحد به گونه‌ای بود که به ویژه در تهران به مردم ثابت کرد از اختلافات بسیار جزئی برخوردار است و بالطبع می‌تواند با وحدت درون گروهی خود در رفع مشکلات مردم گام بردارد. جناح دوم خرداد با فهرست‌های متنوعی که منتشر کردند این وحدت را نتوانستند به نمایش بگذارند.

سوم، رویگردانی مردم از شعارهای تندروانه اصلاح طلبان؛ مردم احساس می‌کردند که جناح دوم خرداد برای ایجاد ثبات در جامعه برنامه مشخصی ندارد. در واقع این انتخابات نشان داد که اگر قرار است اصلاح طلبان به میدان خدمت برگردند باید مردم را قانع کنند که تندروی‌های گذشته را کنار گذاشته  یا اینکه عناصر تندرو خود را از مجموعه حذف کرده اند، اصلاح طلبان این مهم را حداقل در انتخابات مجلس هشتم نتوانستند به مردم ثابت کنند اما با پایان دور دوم انتخابات و مشخص شدن ترکیب مجلس هشتم به‌عنوان یک مجلس اصولگرا، نمایندگان این مجلس باید با تصویب درست قوانین و نظارت بر حسن اجرای قانون، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مسیر حرکت دولت را به سمت توسعه بازکنند.

تلاش نمایندگان برای حل مشکلات موردی مردم اگر چه مثبت است اما وظیفه نماینده، مصوب کردن قوانین کلی برای حل مسائل کلان جامعه است. نمایندگان بهتر است به جای صرف انرژی برای رفع امور جزئی حوزه انتخابیه خود، در جهت تصویب یا اصلاح قوانین کلی برای رفاه عمومی مردم تلاش کنند که چون که صد آمد نود هم پیش ماست.

پیگیری اجرای قانون اصل 44 که می‌تواند تحولاتی را در اقتصاد کلان کشور به وجود آورد، اصلاح بعضی از امور مبتلابه جامعه که مردم را به شدت آزار می‌دهد و نظارت بر اجرای صحیح لایحه خدمات کشوری که انقلاب اداری را در کشور به وجود می‌آورد از جمله این موارد کلی است که در مجلس هفتم مطرح بوده و نمایندگان مجلس هشتم باید با انرژی بیشتری به آن بپردازند.

 به‌طور کلی، حرکت اصولگرایان در مجلس هشتم در جهت سیاست‌های چشم انداز 20 ساله نظام است واین مجلس راه دولت را برای محقق کردن برنامه‌های چشم انداز 20 ساله باید هموار کند.
* نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

کد خبر 50023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز