خصوصاً امسال که وضعیت گیشه سینما روبهراهتر از همیشه است و این بهترین فرصت برای فیلمهایی است که دوست دارند روی موج استقبال مردم روی پرده بروند تا شاید این اتفاق خوب برای آنها هم تکرار شود.
از 5 فیلمی که قرار است بهزودی روی پرده بروند 3 فیلم مدعی جدی اکران اول نوروز بودند. «زنها فرشتهاند»، «تلافی» و «تیغزن» در حالی که در یک قدمی اکران عید بودند، در آخرین لحظات جایشان را به فیلم دیگری دادند تا در فرصتی دیگر روی پرده بروند. اما از میان دو فیلم «آتشکار» و «کنعان» وضعیت فیلم اولی کمی مبهم شده و «کنعان» هم هنوز قراردادش را با گروه آزادی ثبت نکرده است.
دومین فیلم شهرام شاهحسینی از همان ابتدا گزینه اصلی، اکران اول نوروز در گروه عصرجدید بود اما از آنجا که «زنها فرشتهاند» هنگام دریافت پروانه نمایش به مشکل
برخورد کرد، دستاندرکاران این فیلم با یک تعامل با اداره نظارت و ارزشیابی، اکران فیلمشان را چند هفتهای به تأخیر انداختند.
در نهایت به دلیل مشکلاتی که برای گروه عصرجدید به وجود آمد، «زنها فرشتهاند» سر از گروه آفریقا درآورد تا بعد از پایان اکران «مجنون لیلی» روی پرده برود. حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی که جزو تهیهکنندگان شاخص آثار تجاری سینما هستند، حساب ویژهای روی پروژه جدیدشان باز کردهاند؛ پروژه پربازیگری که برخلاف معمول نه گلزار را دارد و نه مهناز افشار را؛ فیلمی زنمحور که نیکی کریمی، مهتاب کرامتی، امین حیایی و محمدرضا شریفینیا بازیگران اصلی آن هستند.
فرحبخش برای گرفتن مجوز نمایش «زنها فرشتهاند» حتی شانسش را در جشنواره بیستوششم امتحان کرد اما فیلم در بازبینی هیأت انتخاب رد شد و عملاً مجوز نمایش هم برایش صادر نشد. فیلم قبلی شاهحسینی «کلاغ پر» بهرغم استقبال خوب مردم اثری ضعیف ارزیابی شد. گفته میشود «زنها فرشتهاند» از نظر ساختار چند پله بالاتر از فیلم قبلی کارگردانش است.
تلافی
بعد از منتفی شدن اکران «زنها فرشتهاند» در گروه عصرجدید، «تلافی» جایگزینش شد اما این بدترین شرایط برای اکران فیلم سعید اسدی بود. با اضافه شدن گروه آزادی به جمع سرگروهها، این سینما عصرجدید بود که بیشتر از بقیه متضرر شد و تا پای تعطیلی سینمایش پیش رفت. در حالی که قرارداد ابتدایی «تلافی» در شورای صنفی نمایش ثبت شده بود، در نهایت با توافقی که میان یدالله شهیدی (تهیهکننده تلافی) و هوشنگ کاوه (مدیر عصرجدید) به عمل آمد، اکران فیلم سعید اسدی در آخرین لحظات منتفی شد تا «تلافی» راهی گروه دیگری شود.
در حالی که به نظر میرسید شهیدی برای اکران دوم عید با همین گروه قرارداد ببندد دستاندرکاران این پروژه گروه استقلال را برای اکران عمومی انتخاب کردند؛ گروهی که این روزها «به همین سادگی» را روی پرده دارد و به دلیل افتادن کف فروش آن، زودتر از بقیه فیلمها از اکران خداحافظی میکند.
اسدی که بعد از ساخت «میهمان» همان جایگاه نصفه و نیمهاش را هم در سینما از دست داد، درصدد جبران است. اتفاقی که به نظر نمیرسد با ساخت کمدی «تلافی» آنطور که دلخواهش است به آن دست پیدا کند. فیلمنامه «تلافی» چندین بار دست به دست شد تا در نهایت اسدی پشت دوربین فیلم قرار گرفت.
کاظم راستگفتار و در مقطعی ایرج قادری گزینههای ساخت این فیلمنامه بودند. «تلافی» جزو فیلمنامههایی است که در امتداد موفقیت «آتشبس» نوشته شده و زوج حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی را در اختیار دارد. زن و شوهری جوان که مرد از بد روزگار با همسری ثروتمند ازدواج کرده و حال مجبور است در شرکت بزرگ او کار کند.
تیغزن
داوودنژاد این فیلم را در ادامه موفقیت تجاری «هوو» ساخت. فیلمی در همان حال و هوا که اتفاقاً هم با استقبال تماشاگر روبهرو شد و هم توانست همدلی نسبی منتقدان را به همراه داشته باشد. داوودنژادی که بعد از «هشتپا» و «ملاقات با طوطی» از سینمای مورد دلخواهش فاصله گرفته بود، زمانی سراغ ساخت «تیغزن» رفت که هنوز «هوو» اکران نشده بود. این همان اتفاق مشابهی بود که برای «هشتپا» بعد از «ملاقات با طوطی» رخ داد.
منتها اینبار داوودنژاد مطمئن از موفقیت تجاری فیلم قبلیاش، فیلمنامه «تیغزن» را با همان ترکیب بازیگران انتخاب کرد. فیلم از لحظهای که آماده نمایش شد در نوبت اکران بود. داوودنژاد حتی برای شرکت دادن فیلمش در جشنواره فیلم فجر پیشقدم نشد تا «تیغزن» بدون حتی یک نمایش عمومی درنهایت اکران دوم عید نصیباش شود. گروه قدس البته از همان ابتدا مدنظر پخشکنندگان این فیلم بود.«تیغزن» داستان مردی است که بعد از 20 سال به زن موردعلاقهاش میرسد.
مرد حالا عاشق ماشین است و زن عاشق طلا. برگ برنده «تیغزن» رضا عطاران است که بعد از فروش میلیاردی «توفیق اجباری»، جایگاه خوبی در میان بازیگران پولساز بهدست آورده است. به غیر از عطاران، علی صادقی، رضا داوود نژاد و لادن مستوفی هم در فیلم جدید داوود نژاد بازی میکنند.
کنعان
چه کسی میتواند با قاطعیت بگوید فیلم جدید مانی حقیقی با این همه ستاره و بازیگر جزو پرفروشهای اکران میشود. «کنعان» البته با همین نیت ساخته شد. فیلمی متفاوت، با ساختاری منسجم که در گیشه هم موفق باشد. «کنعان» در نمایش جشنوارهاش واکنشهای متفاوتی را بههمراه داشت؛ واکنشهایی که اکثرا منتقدپسند بود تا مانی حقیقی به آنچه در نظر داشته برسد.
برخلاف واکنشهای منتقدان، «کنعان» در همان نمایشهای جشنوارهاش خیلی نتوانست نظر تماشاگر عام را جلب کند. شاید تماشاگر سادهپسند این روزها از ترکیب بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، بهرام رادان و ترانه علیدوستی انتظار داستانی پرتنشتر از این را دارد.
با همه این حرفها فیلم مانی حقیقی جزو فیلمهای پرسروصدای جشنواره بود و اگر در همان مقطع (اکران نوروز) روی پرده میرفت قطعا سرنوشت بهتری در انتظارش بود. «کنعان» البته بهترین گروه سینمایی را در اختیار دارد.
بعد از استقبال غیرمنتظره علاقهمندان سینما که با کشیدن صفهای طولانی در یکماهه ابتدایی سال همراه بود، حال اکران شدن فیلمها در سینما آزادی بزرگترین آرزوی پخشکنندههاست. «کنعان» اصلیترین گزینه برای اکران دوم عید نوروز است و البته هنوز قراردادش را در شورای صنفی نمایش ثبت نکرده است.
آتشکار
به همین راحتی پرونده فیلمی که پروانه نمایش دارد در آستانه بسته شدن قرار گرفته است. پروانه نمایش «آتشکار» دقیقا آخرین روز کاری (28اسفندماه) سال 86 صادر شد. درست در زمانی که گفته میشد فعالیتهای اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد بهدلیل حضور نداشتن محمود اربابی در رأس آن معلق بوده است. پروانه نمایش «آتشکار» در چنین شرایطی صادر شد.
تقریبا یک ماه و نیم قبل از این اتفاق فیلم محسن امیریوسفی توسط همین شورا رد شده و از حضور در جشنواره بازمانده بود. به همین دلیل از همان ابتدا هم میشد حدس زد «آتشکار» به سرنوشتی مشابه «ستاره میشود» و چند فیلم پروانه نمایشدار غیرقابل نمایش! دیگر دچار شود.
همه این اتفاقات البته هنوز بهصورت رسمی از سوی شورای صنفی نمایش اعلام نشده و اینها حرف و حدیثهایی است که از اطراف این فیلم شنیده میشود. فیلمیران که پخش «آتشکار» را برعهده دارد پیش از این اعلام کرده بود که فیلم از 18 اردیبهشت ماه در گروه عصر جدید روی پرده میرود. اتفاقی که برای قطعیت یافتن از صحت آن باید چند روز دیگر منتظر بمانیم.
گفته میشود اگر «آتشکار» اکران دوم عید نوروز را از دست بدهد قطعا در اکرانهای بعدی روی پرده میرود؛ گویا مشکل اصلی ارشاد، اکران همزمان چند فیلم مشکلدار («دایره زنگی» و «زنها فرشتهاند») در یک محدوده زمانی کوتاه است.آنهایی که «آتشکار» را دیدهاند آنرا فیلمی ضعیفتر – از نظر کارگردانی – اما گرمتر از «خواب تلخ» ارزیابی کردهاند.
فیلمی که اگر در شرایط خوبی اکران شود، قابلیت جذب تماشاگر را به سالنهای سینما دارد. گفته میشود بازی حمید فرخنژاد در نقش مردی که مدام با روح پدرش درگیر است یکی از بامزهترین نقشهای کارنامه بازیگریاش است.