مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

تحقیقات جدید از ارتباط بین آلودگی هوا و ابتلا به انواع وخیم کرونا خبر می‌دهد؛ این یافته‌ها برای کشور ما که از مشکل آلودگی در برخی استان‌ها به‌ویژه تهران و اصفهان رنج می‌برد،  قابل تامل است.

آلودگی هوا

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: تاثیر مثبت کرونا بر محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا موضوعی است که بارها در رسانه‌ها مطرح شده است. اما یافته‌های جدید در آمریکا و ایتالیا نشان می‌دهد ارتباط کرونا و آلودگی هوا وجه دیگری هم دارد و این بیماری نوظهور در مناطقی که هوای آلوده دارند، می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

حدود دو ماه از شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران می‌گذرد و تاکنون بیش از ۷۳۳ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و یش از چهار هزار و پانصد نفر فوت کرده‌اند.

تهران‌ و اصفهان جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور هستند. بیشتر این آلودگی‌ها ناشی از تردد خودروها و فعالیت صنایع در اطراف این شهرهاست. این درحالی است که در هفته‌های گذشته آمار بالایی از ابتلا به کرونا در استان‌های تهران و اصفهان ثبت شده است.

تحقیقات دانشگاه هاروارد

به گزارش نیویورک‌تایمز، نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد بین سکونت طولانی‌مدت در مناطقی که هوای آلوده دارند و ابتلا به کرونا ارتباط وجود دارد. این موضوع موجب نگرانی برای افرادی شده که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می‌کنند.

هرچند اطلاعات دانشمندان درباره ویروس جدید هنوز کامل نیست، اما افرادی که به طور طولانی در معرض آلودگی هوا هستند شانس بیشتری برای ابتلا به آسم و بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

این تحقیق که در سطح کشور آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد شانس مرگ‌ومیر افراد مبتلا به کرونا که در مناطق با آلودگی هوای بالا زندگی می‌کنند،  بیشتر از بیمارانی است که در مناطق کمتر آلوده ساکن هستند.

محققان دانشگاه هاروارد بیش از ۳ هزار منطقه در کشور آمریکا را که با آلودگی ناشی از خودروها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها روبرو بودند مورد بررسی قرار داده و آن را با آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا مقایسه کرده‌اند.

محققان دریافته‌اند افزایش حتی ناچیز درمعرض آلودگی هوا بودن به ۱۵ درصد افزایش نرخ فوت ناشی از کرونا  منجر می‌شود.

این تحقیق نشان داد که اگر مسئولان منطقه منهتن در طول ۲۰ سال گذشته میزان ذرات آلوده معلق در هوا را به میزان کمی کاهش داده بودند، این منطقه حدود ۲۵۰ مرگ کمتر ناشی از کرونا (تاکنون) به خود می دید.

مطالعات مقدماتی

 این تحقیق پیش‌بینی می‌کند مناطقی که آلودگی هوا در آنجا بیشتر است، تعداد بیماران بستری و درنتیجه فوتی بیشتری را شاهد خواهد بودند.

ممکن است خیلی از افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند نگران شوند، اما به هرحال باید توجه داشت که این مطالعات مقدماتی است و هنوز دانمشندان اطلاعات زیادی درباره کووید-۱۹ ندارند. تنها چیزی که ثابت شده ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی است.

«هارولد ویمر»، رئیس انجمن ریه آمریکا گفت: ما مدت‌هاست که می‌دانیم در معرض آلودگی هوا بودن می‌تواند نشانه‌های بیماری ریوی‌ و شانس عفونت ریه را بیشتر کند، موجب حمله قلبی و سکته و حتی سرطان ریه و مرگ زودرس شود. تحقیق جدید دانشگاه هاروارد اکنون ارتباط بین تنفس هوای آلوده و نرخ بالای مرگ ومیر ناشی از کرونا را نشان می‌دهد.

«تریش کومن»، محقق دانشگاه میشیگان نیز گفت: بهتر این است که بگوییم بین افزایش آلودگی هوا و اثرات مرگبار رو به افزایش کووید-۱۹ارتباط وجود دارد.  

وی افزود: بین میزان ذرات معلق در هوا و مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی ارتباط علت و معلولی وجود دارد و آلودگی هوا مردم را در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. از سوی دیگر معمولا شرایط و امکانات سلامت در مناطق آلوده ضعیف‌تر است و افراد ساکن در جوامع کمترتوسعه‌یافته بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند.

تحقیق دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد ازآنجاکه افرادی که در شهرهای بزرگ‌تر و آلوده‌تر زندگی می‌کنند آسیب‌پذیرتر هستند، احتمالا به انواع شدیدتر و پرخطرتر کرونا مبتلا می‌شوند. خیلی از این مناطق در کنار صنایع مستقر هستند، از تبعیض رنج می‌برند و دسترسی اندکی به امکانات سلامت دارند.

ضرورت آگاهی مردم و مسئولان

محققان معتقدند افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند باید به خطر بیشتری که آن‌ها را تهدید می‌کند، آگاه باشند.

این تحقیق می‌تواند برای مسئولان سلامت هشداری باشد تا در شرایط فعلی گسترش کرونا در توزیع دستگاه‌های تهویه و تنفس مصنوعی در مناطقی که هوای آلوده دارند دقت بیشتری داشته باشند. آن‌ها باید آماده باشند تا در مناطق آلوده موارد حاد بیشتری از کرونا را در روزها و هفته‌های آینده ثبت کنند.

تحقیق دانشگاه هاروارد همچنین بر ضرورت ادامه اجرای قوانین فعلی کاهش آلودگی هوا تاکید دارد تا سلامت مردم در حین و بعد از شیوع کرونا بیشتر تضمین شود.

به گزارش نیوییورک تایمز، در سال ۲۰۰۳ تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد شانس مرگ بیماران مبتلا به سارس در مناطق آلوده چین دو برابر بیشتر از افرادی بود که در مناطق با آلودگی پایین زندگی می‌کردند.

محققان معتقدند هرچند تحقیق دانشگاه هاروارد برای تایید نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد، اما همین بافته‌های فعلی نیز بسیار ارزشمند است.

تاثیر آلودگی در ایتالیا

محققان دانشگاه آرهوس دانمارک و سیینا ایتالیا نیز در تحقیقی به رابطه بین آلودگی هوا و ابتلا به کرونا پی‌برده‌اند. آن‌ها در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال بودند که چرا نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در شمال ایتالیا ۱۲ درصد و در بقیه نقاط این کشور ۴ درصد است.

به گزارش سایت ساینس دیلی، محققان معتقدند قطعا عوامل مختلفی بر همه‌گیری بالای کرونا در شمال ایتالیا وجود دارد از جمله  میانگین سنی بالا، امکانات درمانی و نحوه گزارش بیماری. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا نیز یکی دیگر از عوامل موثر است.

استان‌های «لومباردی» و «امیلیا رومانیا» در شمال ایتالیا جزو مناطقی هستند که سال‌هاست بالاترین آلودگی هوا را  در اروپا دارند. به نظر می‌رسد ساکنان این مناطق چون در معرض آلودگی هوا بوده‌اند بدن ضعیف‌تری دارند و درنتیجه به انواع وخیم‌تر کرونا مبتلا شده‌اند که آمار بالای مرگ ومیر را به دنبال داشته است.

سوال دیگری که به ذهن می‌رسد این است که آیا آلودگی هوا می‌تواند به سرعت انتقال ویروس هم کمک کند؟ این فرضیه‌ای است که هنوز تایید نشده و دانشمندان قصد دارند در تحقیقات بعدی خود پاسخ آن را بیابند.

کد خبر 500876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha