یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه ورزشی: نمایندگان AFC چندی پیش در سفر به تهران خطاب به مسئولان فدراسیون فوتبال تأکید کردند: «برای کسب سهمیه چهارم در لیگ قهرمانان آسیا باید قرارداد حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها را ارائه کنید»

هیچ یک از حاضران در جلسه پاسخی برای خواسته کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشتند. چه با توجه به دولتی بودن اکثر باشگاه‌ها برای مطالبه حق پخش تلویزیونی، عملاً راهی پیش‌روی خود نمی‌دیدند. 

با این همه علی کفاشیان در تازه‌ترین‌ اظهارنظر خود گفته است: «برای گرفتن حق پخش تلویزیونی، برنامه‌های جدی را در دست بررسی و اجرا داریم.»

رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص حساسیت این موضوع تأکید کرده است: «طی مکاتباتی که AFC و فیفا با ما داشته‌اند خواستار اجرایی شدن موضوع حق پخش تلویزیونی درباره مسابقات فوتبال ایران شده‌اند. در غیر این صورت در آینده قطعاً مجازات‌هایی در انتظار فوتبال ما خواهد بود.»

علی کفاشیان سپس با اشاره به ضرورت رسیدن به تفاهم با صدا و سیما گفته است: «ناچاریم با صدا و سیما به تفاهم برسیم. البته این حق فوتبال است که بابت نمایش رسانه‌ای مسابقات، قراردادهایی را به امضا برساند.»

رئیس فدراسیون فوتبال که گفته می‌شود رایزنی‌هایش برای گرفتن حق پخش تلویزیونی تاکنون به نقطه مثبتی ختم نشده است، در حرکتی رو به جلو سعی کرده تا صدا و سیما را در موضع واکنش قرار دهد، به همین دلیل تأکید کرده: «اگر با صدا و سیما در این زمینه به تفاهم نرسیم ناچاریم برای گرفتن حق پخش تلویزیونی با بخش‌های دیگر از جمله رادیو و تلویزیون سایر کشورها مذاکره کنیم.»

رئیس سازمان لیگ‌: صدا و سیما به فوتبال کمک کند

عزیزمحمدی می‌گوید: «ما برای دریافت سهمیه چهارم در لیگ قهرمانان آسیا باید فیفا را در جریان قرارداد حق پخش تلویزیونی و همچنین تراز مالی باشگاه‌ها قرار دهیم.»

وی سپس به رایزنی‌های رئیس فدراسیون و رئیس سازمان ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «حتی علی‌آبادی در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار رسیدگی به موضوع حق پخش تلویزیونی شده و از طرفی کفاشیان نیز درصدد جذب اسپانسرهای مالی در این زمینه است.»

گفته می‌شود مسئولان صدا و سیما با وجود تلاش‌های فدراسیون هنوز هیچ وعده‌ای در خصوص حق پخش تلویزیونی نداده‌اند.

در همین حال چند تن از مسئولان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود می‌گویند: «پیگیری‌ها وارد فاز جدی‌تری شده و البته در این باره قول‌هایی هم داده شده است.»

رئیس فراکسیون ورزش مجلس: نقشه راه موجود است

امیررضا خادم درباره حق پخش تلویزیونی، ایده مشخصی دارد. وی می‌گوید: «همه چیز روشن است. ورزش ما هنوز تا حرفه‌ای شدن فاصله زیادی دارد. از سویی اکثر باشگاه‌های ما توسط دولت اداره می‌شوند. با این حساب به عقیده من توقع از صدا و سیما برای پرداخت پول بابت حق پخش تلویزیونی امری منطقی نیست. چه اساساً خود سیما سازمانی دولتی محسوب می‌شود.»

خادم ادامه می‌دهد: «جز این نیست که ما در حال حاضر تنها چند تیم خصوصی در فوتبال کشورمان داریم. با این حال هیچ اشکالی ندارد که حق پخش تلویزیونی به این باشگاه‌ها اختصاص پیدا کند.»

خادم می‌افزاید: «سازمان ورزش درباره عملیاتی شدن طرح خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تأکید می‌کند که در مراحل پایانی کار قرار دارد. با این حال طی این مدت حرکت خاصی صورت نگرفته است.»

وی همچنین تأکید کرد: «مشکل همین جاست. ابتدا باید نظام باشگاهداری تغییر کند تا بعد به دنبال حق پخش تلویزیونی بود. چون تا زمانی که حیات باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال به بودجه دولت وابسته است، هیچ چارچوب قانونی برای پیگیری حق پخش تلویزیونی ایجاد نخواهد شد.»

مدیر گروه ورزش شبکه ۳: هیچ مذاکره‌ای با فدراسیون نداشته‌ایم

محمد حسین آقازمانی درخصوص موضوع حق پخش تلویزیونی تأکید کرد: «هیچ فدراسیونی از جمله فدراسیون فوتبال  مکاتبه یا مذاکره‌ای درخصوص حق پخش تلویزیونی با شبکه ۳ نداشته‌ است. البته ممکن است با بخش‌های دیگر سازمان صحبت‌هایی انجام شده باشد اما به عقیده من طرح این مسئله در حال حاضر به نفع ورزش کشور نیست.»

مدیر گروه ورزش شبکه ۳ سیما در توضیح بیشتر این مسئله گفت: «حق پخش تلویزیونی یک موضوع ویژه است که باید کمیته‌ای کارشناسی از هر دو طرف یعنی فدراسیون و سیما درباره آن به بحث و بررسی بپردازد که البته من بعید می‌دانم افرادی که به دنبال گرفتن حق پخش تلویزیونی هستند، تاکنون کار کارشناسی در این زمینه انجام داده باشند.»

وی ادامه داد: «در فوتبال حرفه‌ای دنیا این مسئله به طور جدی مورد پیگیری است. اما نکته اینجاست که آنها در سایر موارد هم خود را به استانداردها رسانده‌اند و به همین دلیل باید بگویم اگر قرار است مناسبات فدراسیون و سیما برپایه حق پخش تلویزیونی استوار شود، طبیعتاً ما نیز با ورزش کشور به شکل حرفه‌ای روبه‌رو خواهیم شد.»

آقازمانی ضمن اشاره به هزینه سیما در راستای پوشش برخی از رشته‌های ورزشی به صورت زنده تصریح کرد: «در حال حاضر سیما تعامل خوبی با رشته‌های مختلف ورزشی دارد و مسابقاتی که حتی مردم چندان تمایلی به دیدن آن ندارند را به صورت زنده پخش می‌کند تا زمینه توسعه و پیشرفت ورزش کشور را فراهم کند. در هر حال حق پخش تلویزیونی موضوع جذابی است که فعلاً در حد حرف باقی مانده است.»

کد خبر 50119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز