گروه بورس: همزمان با انتشار اطلاعات و آمار عملکرد 12 شرکت از 42 شرکت راه یافته به تالار چهارم گام دیگری برای تشکیل بازار غیررسمی سهام برداشته شد.

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس تهران، تاکنون شرکت‌های آبفر، شهاب، مینو، بلبرینگ ایران، یخچال‌سازی لرستان، صنعتی مهرآباد، صنعتی ملایر، صنعتی کاوه، داروسازی حکیم، تولید دارو، درین کاشان و شیرین‌دارو آمار خود را منتشر کرده‌اند.

اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار همزمان با این اقدام، اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

طبق این اطلاعیه عمده شرکت‌های مورد معامله در این تابلو، شرکت‌هایی هستند که از حداقل اطلاعات موردنظر بورس برای انجام معاملات برخوردار نبوده و یا اطلاعات ارایه‌شده توسط آنها قابلیت اتکا برای انعکاس به بازار را ندارد.

از این‌رو، بورس هیچ الزامی در قبال انتشار عمومی اطلاعات نداشته و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این تابلو را دارند، باید نسبت به تصمیمات خود حساسیت بیشتری نشان دهند.

براین اساس، ریسک سرمایه‌گذاری در این تابلو نسبت به سایر تابلوها بسیار بیشتر است. اطلاعات مربوط به معاملات این تابلو از سوی سازمان بورس منتشر نشده و در شاخص‌ها نیز منظور نمی‌شود.

بدیهی است هرگونه اطلاعات حسابرسی شده ارایه شده توسط شرکت‌ها به بورس، به بازار منعکس می‌شود.

همچنین خرید سهام در تابلوی غیررسمی برای همه سهامداران اعم از جزء و عمده مجاز است.

لیکن خریداران باید بدانند صرفا با هدف خرید و نگهداری سهام اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و امکان سفته‌بازی در این تابلو میسر نیست.

زیرا فروش مجدد سهام خریداری شده در این تابلو توسط سهامداران جزء (کمتر از 5/2 درصد) امکانپذیر نیست.

ضمن این‌که فروش مجدد بیش از 5/2 درصد نیز با ارایه لایحه توجیهی لازم به بورس امکان‌پذیر است.

بدیهی است درصورتی که سهامداران، سهام شرکتی را خریداری کنند، می‌بایست تا تعیین تکلیف شرکت که عمدتا منجر به حذف از بورس می‌شود، سهام خود را نگهداری کنند.

معاملات سهام در این تابلو به صورت توافقی بوده و فقط کارگزاران خاصی به تشخیص هیأت‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار مجاز به معامله این سهام هستند .

کد خبر 5023

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز