یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

  هر سال با نزدیک شدن به ماه مبارک «رمضان» اهالی دست به کار می‌شدند و مساجد را غبارروبی می‌کردند و مراکز فرهنگی هم با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع و البته مذهبی به استقبال این ماه می‌رفتند.

ماه رمضان

امسال با شیوع بیماری «کرونا» و براساس دستور ستاد مقابله با کرونای شهر تهران مبنی بر تعطیلی مراکز فرهنگی و مذهبی، برنامه‌ها به شکل مجازی اجرا می‌شود. مدیران فرهنگی مناطق مرکزی توضیحات بیشتری درباره برنامه‌های ماه رمضان و شیوه اجرای آنها ارائه می‌دهند.  

ستاد گردشگری شهر تهران
نشاط اجتماعی شبانه رمضان به همراه نیایش

امسال ستاد «گردشگری» شهر تهران، ویژه‌برنامه «نشاط اجتماعی شبانه رمضان به همراه نیایش» در ماه مبارک‌رمضان برگزار می‌کند.  
«مهرشاد کاظمی»، رئیس ستاد گردشگری شهر تهران، می‌گوید: «با شیوع بیماری «کرونا»، اجرای برنامه به شکل حضوری امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل این برنامه در قالب گردشگری مذهبی در فضای مجازی اجرا می‌شود. »
معرفی امامزاده‌ها از مهم‌ترین بخش‌های برنامه نشاط اجتماعی شبانه رمضان به همراه نیایش است که کاظمی در توضیح بیشتر می‌گوید: «در تهران نزدیک به ۱۱۸ امامزاده وجود دارد که منطقه ۱۰ با ۱۳ امامزاده و منطقه ۱۲ با ۱۰ امامزاده، رتبه‌های اول و دوم را دارند. بنابراین هر روز یک امامزاده از جنبه‌های مختلف بنایی، تاریخی و مذهبی بررسی و معرفی می‌شود. »
معرفی مساجد قدیمی تهران هم که بیشتر آنها در مناطق ۱۱ و ۱۲ هستند بخش دیگری از برنامه پیش‌بینی شده ایام ماه رمضان هستند. کاظمی می‌گوید: «مردم از این طریق با مساجد تهران و شیوه شکل‌گیری و حتی مؤسسان آنها آشنا می‌شوند. »
«انسان زائر، انسان مسافر» برنامه دیگری است که به گفته کاظمی با هدف معرفی موزه‌ها و اشیای مذهبی ساخته شده توسط انسان در دوره‌های مختلف اجرا می‌شود: «موزه قرآن و موزه امام علی(ع) جزء موزه‌هایی هستند که در ماه مبارک رمضان به شهروندان معرفی می‌شوند. »
علاقه‌مندان برای تماشای این برنامه‌ها به کانال و سایت گردشگری به نشانی visit. tehran.ir مراجعه کنند.  

فرهنگسرای رازی
دینداری، رمز مانایی خانواده
روابط‌عمومی فرهنگسرای «رازی» از تهیه و تدوین ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ماه مبارک «رمضان» در فضای مجازی خبر داد.  
«سعید لاجوردی» می‌گوید: «‌به دنبال شیوع ویروس «کرونا» و ممانعت از حضور شهروندان در برنامه‌های فرهنگی و هنری، تمامی برنامه‌های این مجموعه در فضای مجازی دنبال شد به گونه‌ای که در روزهای اخیر شاهد استقبال شهروندان از برنامه‌های مجازی فرهنگسرا بوده‌ایم. » او با اشاره به ادامه برنامه‌های مجازی فرهنگسرای رازی در ماه مبارک رمضان، می‌گوید: «به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌هایی را در فضای مجازی تهیه کرده‌ایم و شهروندان می‌توانند در این روزها برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مربوط را دنبال کنند. »
مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای رازی ادامه می‌دهد: ««دینداری رمز مانایی خانواده»، نخستین ویژه‌برنامه فرهنگسرای رازی در ماه مبارک رمضان است که با هدف آشنایی شهروندان با نقش دین در مانایی و تقویت بنیان‌های خانواده در قالب «موشن گرافی» از مجموع فرمایشات مقام معظم رهبری تهیه شده است. »
لاجوردی می‌گوید: «موشن گرافی دینداری رمز مانایی خانواده، ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در فضای مجازی منتشر خواهد شد. »
او در ادامه از آموزش «سبک زندگی قرآنی» در ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‌افزاید: «این ویژه‌برنامه نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان و آشنایی شهروندان با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در قالب موشن گرافی تهیه و ۲۷ اردیبهشت ماه جاری منتشر خواهد شد. »
مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای رازی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تعطیلی مساجد در پی شیوع کرونا در ماه مبارک رمضان، می‌گوید: «هرسال ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای‌ ترویج فرهنگ مهربانی و صبر درتریبون‌های مساجد بود. اما امسال که شاهد تعطیلی این مراکز با توجه به ضرورت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم، فرهنگسرای رازی می‌کوشد با تهیه محصولات مجازی در قالب «اینفوگرافی» سبک زندگی ایرانی و اسلامی را با هدف گسترش فرهنگ حلم، صبر، آرامش و مهربانی تولید و ۳۰ اردیبهشت ماه در فضای مجازی منتشر کند. »
همچنین، همشهریان تهرانی در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند در قالب نماهنگی که در تاریخ ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ماه از سوی فرهنگسرای رازی در فضای مجازی منتشر می‌شود، شنونده صدای مشاور باشند. لاجوردی با بیان این مطلب می‌گوید: «در این برنامه با حضور یکی از روحانیون زبده و توانمند توضیحاتی درباره مبانی اخلاقی و عرفانی ویژه ماه مبارک رمضان به شهروندان ارائه می‌شود. »
او ادامه می‌دهد: «درست است ماه مبارک رمضان امسال کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود اما قرار نیست مهربانی و همدلی مردم کمرنگ شود. » لاجوردی می‌گوید: «فرهنگسرای رازی با تهیه ویدئو کلیپی از فعالیت گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی به نیازمندان شهر به‌ ترویج اخلاق اسلامی و فرهنگ مهربانی در جامعه اقدام خواهد کرد. »‍

مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۶
انس با قرآن در ماه خدا
برنامه‌های فرهنگی و هنری ماه مبارک رمضان امسال به شکل مجازی اجرا می‌شود.  
«رویا فتحی»، مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۶، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «برنامه‌های ویژه‌ای برای ایام مبارک رمضان پیش‌بینی شده که در شرایط بحرانی کنونی و برای حفظ سلامت شهروندان آنها را به شکل مجازی برگزار می‌کنیم. »
«شب‌های انس» عنوان نخستین برنامه‌ای است که فتحی به آن اشاره و عنوان می‌کند: «این برنامه در قالب مسابقه و به مدت ۳۰ شب انجام می‌شود. » به گفته او در این مسابقه علاقه‌مندان سوره «قدر» را قرائت و فایل صوتی را به شماره ۰۹۳۳۵۹۷۹۵۹۴ واتساپ ‌کنند و به بهترین صوت و قرائت جوایزی اهدا می‌شود.  
مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۶ درباره برنامه «راه بهشت» هم می‌گوید: «جلسات قرائت، تفسیر قرآن و آشنایی با سبک زندگی قرآنی، برنامه‌های پیش‌بینی شده هستند که در قالب «راه بهشت» و به شکل مجازی برگزار می‌شوند. »
مسابقه «قدر قرآن» هم برنامه پیش‌بینی شده دیگری است که فتحی درباره آن می‌گوید: «در ماه رمضان تلاش کردیم به همه اقشار و گروه‌های سنی توجه و برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم. برخی از مردم صدای خوبی دارند و علاقه‌مند به شرکت در مسابقه‌های صوتی هستند. بنابراین در قالب مسابقه «قدر قرآن» می‌توانند پادکستی با موضوع رمضان تولید و به شماره ذکر شده واتساپ کنند. »
در ایام رمضان، کودکان فراموش نشده‌اند و به گفته مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۶، قصه‌های قرآنی برای آن پیش‌بینی شده است: «به مدت ۳۰ شب قصه‌های قرآنی از سوی راویان ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مجموعه‌های فرهنگی روایت می‌شود. » ارائه توصیه‌های طب سنتی در ایام ماه رمضان برنامه دیگری است. رؤیا فتحی در توضیح این برنامه می‌گوید: «توجه به تغذیه و توجه به مسائل روحی و معنوی در ماه مبارک رمضان اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل، توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی با حضور استاد «زهرا دهنوی» در روزهای مختلف از طریق فضای مجازی برای شهروندان منتشر می‌شود. » «پیام رمضان» هم برنامه‌ای است که با حضور حجت‌الاسلام «حمید وحیدی» البته به شکل مجازی اجرا می‌شود: «با شیوع بیماری کرونا دید و بازدید خانواده‌ها کمتر شده است اما صله رحم از توصیه‌های دین اسلام است. در این برنامه راهکارهای عیادت از بزرگ‌ترها با توجه به شرایط پیش آمده ارائه می‌شود. »
 

کد خبر 505173

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha