امسال با شیوع بیماری کرونا و کم شدن مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون، ذخایر فرآورده‌های خونی کاهش یافته است. مسئولان سازمان انتقال خون امیدوارند با شروع ماه رمضان و ادای نذرخون توسط روزه داران میزان ذخایر فرآورده های خونی به حد مطلوب برسد. نذری که مردم با اهدای خون شکرانه سلامتی‌شان را به جا می‌آورند.

انتقال خون

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: ذخایر خونی با شیوع بیماری کرونا به شدت کاهش یافت و این امر برای بیماران تالاسمی و هموفیلی که مصرف کنندگان مستمر و دائمی فرآورده‌های خونی هستند، مشکلاتی ایجاد کرد. همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا بود که دکتر «بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگا ما از مردم خواست برای کمک به همنوعان به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. او گفت: «شهروندان با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا می‌توانند بدون هیچ مشکلی خون خود را برای نجات جان هموطنان شان اهدا کنند.»
مردم مانند همیشه همدل شدند و به مراکز انتقال خون رفتند و ذخایر فرآورده‌های خونی به حد مطلوب رسید اما این روزها با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ذخایر خونی بار دیگر کاهش یافته است و اینبار دکتر «محمد رضا مهدی زاده» مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ما از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز انتقال خون در امر خداپسندانه نذر خون شرکت کنند. او گفت: «بعد از شیوع و اپیدمی شدید بیماری کرونا شرایط بحرانی ایجاد شد و برای حفظ ذخایر فرآورده‌های خونی، عمل‌های جراحی غیراورژانسی در ۱۶۰ بیمارستان استان تهران متوقف شد. این کار به حفظ ذخایر خونی کمک کرد اما با کاسته شدن از شدت اپیدمی انجام عمل‌های جراحی غیراورژانسی شروع شد و همین موضوع میزان مصرف فرآورده‌های خونی را افزایش داده است.»


مهدی زاده با بیان اینکه در ماه رمضان با کاهش مراجعه کنندگان مواجه شده ایم عنوان کرد: «شهروندان گمان می کنند در ماه رمضان نمی توان خون اهدا کرد با همین دیدگاه است که در این ماه حدود ۵۰ درصد ذخایر فرآورده‌های خونی در مقایسه با ماه قبل کم می شود. بنابراین از شهروندان تقاضا می‌کنم در ماه مهمانی خدا کار خداپسندانه اهدای خون را فراموش نکنند.»
به گفته مدیر کل انتقال خون استان تهران، شهروندان با خوردن مایعات کافی در سحر می‌توانند همان ساعات اولیه روز به مراکز انتقال خون بروند: «اهدای خون هیچ منافاتی با ماه مبارک رمضان ندارد و مشکلی هم برای روزه داران ایجاد نمی‌شود. بنابراین شهروندان علاوه بر ساعات ابتدایی روز، می‌توانند پس از خوردن افطاری ساده و البته مایعات فراوان به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.» مرکز انتقال خون وصال شیرازی تا ساعت ۲۴ برای پذیرش اهدای کنندگان خون باز است و خدمات ارائه می‌دهد.


 

کد خبر 506443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha