شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در پنجمین سالروز سخنرانی معروف خود درباره جنگ عراق و اعلام پایان آن با عنوان ماموریت انجام شد.

روز جمعه به‌طور رسمی از اعضای کنگره برای هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان تا اوایل سال آینده که مقام دیگری جایگزین وی خواهد شد، 70 میلیارد دلار بودجه درخواست کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست زمانی مطرح شد که به مناسبت فرا رسیدن سالروز سخنرانی بوش در روز اول ماه مه شمار زیادی از آمریکایی‌های مخالف جنگ در برابر کاخ سفید به نشانه اعتراض به عملکرد او دست به راهپیمایی زدند.

جورج بوش در این سخنرانی اعلام کرده بود ماموریت اصلی جنگ در عراق پایان یافته است حال آنکه پس از 5 سال هیچ‌ چیز نه‌تنها تمام نشده، گویا تازه آغاز شده است. از این‌رو مخالفان ضدجنگ، پارچه‌نوشته بزرگی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود:

ماموریت انجام شد؟ این عبارت همان عبارتی است که روی پارچه معروف نصب‌شده در ناو هواپیمابر محل سخنرانی جورج بوش در سال 2003 نصب شده بود؛ با این تفاوت که علامت سؤال بزرگی در انتهای این عبارت در راهپیمایی روز گذشته در مقابل کاخ سفید درج شده بود. با این همه این اعتراض سبب این نشد که رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد ماشین جنگی خود در عراق و افغانستان بازهم از کنگره تقاضای پول نکند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بوش ادعا کرده است که این اقدام در چارچوب درخواست بودجه 770 میلیون دلاری به‌ عنوان کمک جدید به ‌منظور مقابله با کمبودهای غذایی و روند صعودی افزایش قیمت‌ها در این کشور که باعث تظاهرات در اعتراض به کمبود غذا و سوخت شده، مطرح می‌شود. این درخواست درحالی عنوان شد که درخواست 108 میلیارد دلاری قبلی بوش برای این دو جنگ، در کنگره آمریکا با بی‌توجهی مواجه شده بود. اکنون دمکرات‌ها زمام امور کنگره آمریکا را بر عهده دارند که با مداخله آمریکا در امور عراق مخالفند.

حمله سنگین به شمال عراق

در همین حال ارتش ترکیه اعلام کرد در بمباران شبانگاهی مواضع شورشیان پ.ک.ک در شمال عراق شمار زیادی از شورشیان کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستاد ارتش ترکیه در بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد بسیاری از تروریست‌ها که نیروهای اطلاعاتی، حضور آنها را در موقعیت‌های مورد هدف قرارگرفته تأیید کرده بودند، در حمله به مواضع شورشیان حزب کارگران کردستان پ‌ک‌ک معدوم شدند.

 بر پایه این گزارش در مجموع 43 هدف، از جمله مخفیگاه‌ها و یک مرکز مخابراتی متعلق به شورشیان کرد در منطقه قندیل که پایگاه مهم پ‌ک‌ک است، منهدم شده است. این حمله پنجشنبه‌شب آغاز شد و تا دیروز عصر ادامه یافت.

قربانیان رسانه‌ای در عراق

از سوی دیگر یکی از انجمن‌های مدافع حقوق خبرنگاران در عراق دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد طی 12ماه گذشته دست‌کم 37 تن از کارکنان مؤسسات مطبوعاتی در این کشور کشته شده‌اند. مؤسسه «دید‌بان» آزادی مطبوعات در بیانیه خود اعلام کرد از ماه مه 2007 تاکنون دست‌کم 197 حمله علیه خبرنگاران صورت گرفته که با افزایش 60 درصدی نسبت به سال قبل از آن روبه‌رو بوده است.

کد خبر 50706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز