پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

کاشت گیاه «آویشن» از خانواده «نعنا»، پیشنهاد کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز تکه دهم پایتخت است.

آویشن

همشهری آنلاین - غزل نظری کارشناس مرکز مشاور فضای سبز: «غزل نظری»، اردیبهشت ماه را زمان مناسب کشت آویشن در خانه می‌داند. نظری در این مطلب، درباره ویژگی گیاه پر خاصیت دارویی آویشن و روش نگهداری و کاشت در خانه توضیح می‌دهد.

  •  قدیمی‌ترین گیاه دارویی 

آویشن معمولی یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و ادویه‌ای از خانواده نعناست. زادگاه آویشن نواحی شرقی «مدیترانه» است. این گیاه خوش عطر به‌عنوان ادویه در غذا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت ضد باکتری این گیاه برای مبارزه با باکتری «آکنه» پوستی مانند مرهم است. آویشن در درمان زخم معده و کاهش گاز معده و نفخ روده هم مؤثر است. کنترل فشارخون و ضربان قلب و کمک به پیشگیری از اسپاسم در بدن از دیگر مزایای این گیاه شفابخش است. 

  •  شیوه کشت و برداشت 

مناسب‌ترین زمان برای کاشت آویشن در گلدان، اواخر اسفند ماه و اوایل بهار است. در نیمه تابستان هم امکان برداشت برگ‌های تازه این گیاه را دارید. برای کاشت این گیاه در گلدان، بذر گیاه را در گلدان متوسطی در عمق نیم سانتیمتری خاک بکارید. بذرهای آویشن طی یک تا 2 هفته، در دمای 12 تا 32 درجه سانتیگراد، جوانه می‌زند. پس از جوانه زدن بذر، بوته‌های ضعیف را به اندازه مطلوب تنک کنید. فاصله بین بذرها یا نهال‌های آویشن را ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. پس از کاشت آویشن، بهترین کار برای نگهداری این گیاه قرار دادن آن در معرض نور غیرمستقیم آفتاب است. 

  •  شرایط نگهداری آویشن در خانه 

 خاک: مناسب‌ترین خاک برای کاشت آویشن در گلدان، خاکی با بافت متوسط، ظرفیت مناسب انتقال آب، تهویه خوب، مقادیر بالای آهک و غنی از عناصر غذایی است. 
 آبیاری: آویشن به آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد و آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. 
 دما: بهترین دما برای کاشت آویشن در گلدان، دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. 
 نور: گلدان را در محلی با امکان دریافت نور کافی خورشید قرار دهید. پنجره‌های جنوبی آپارتمان بهترین و مناسب‌ترین مکان برای نگهداری از این گیاه است. 
 

کد خبر 507236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha