یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و شهری منطقه ۹ که عنوان فرامنطقه‌ای دارد، پروژه زیرگذر «استاد معین» است.

زیرگذر

 همشهری آنلاین ~سحر جعفریان:این پروژه‌ از ابتدا با چالش‌هایی مواجه بوده و سرانجام بهمن ماه سال 1398 به بهره‌برداری رسید. طرحی که با اعتقاد خیلی از شهروندان چندان موفق نبود و نتوانست مناطق 9 و2 را کامل به هم متصل کند و باید همچنان منتظر نتایج مطالعات دوباره، پیرامون تکمیل آن بود. این در حالی است که شیوع «کرونا ویروس» مزید بر علت کند شدن روند مطالعاتی و اجرایی بسیاری از پروژه‌های شهری در مناطق شده است. با این حال به محله استادمعین سری زده‌ایم و نظر اهالی را درباره این پروژه پرماجرا جویا شده‌ایم. 

سال ۱۳۹۳ که ساخت پروژه فرامنطقه‌ای زیرگذر استادمعین کلید خورد، وعده داده شد تا در6 ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد. اما در نهایت، پروژه با نزدیک به ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی و برخورد با معارضاتی مانند لوله‌های انشعاب ۳۰۰ و ۷۰۰ متری آب، کابل‌های سنگین مخابراتی و البته کمبود بودجه و اعتبارات لازم، متوقف شد. پروژه‌ای که در ابتدا نقشه‌های عمرانی آن خبر از ساخت محوری روگذر با اصلاح گسترده خیابان «آزادی» می‌داد به مرور زمان و با تغییر در رویکردهای شهری تبدیل به تونل زیرگذر شد. آن هم با فاصله‌ای اندک و خطرناک از تونل مترو! سال ۱۳۹۷ به دستور شهردار پایتخت، پروژه خاک ‌گرفته زیرگذر استاد معین، جزو پروژه‌های اولویت‌دار محسوب شد و فعالیت‌های عمرانی آن برای بهره‌برداری، خیلی زود از سر گرفته شد. بالاخره بهمن ماه ۱۳۹۸ این پروژه به مرحله افتتاح رسید و اهالی خوشحال از سرانجام دیرهنگام آن، روز افتتاحیه جمع شدند. پروژه زیرگذر استادمعین افتتاح شد اما با یک تغییر یعنی اتصال شمال به جنوب بود که صدای اعتراض اهالی و اعضای شورایاری‌ها را بلند کرد تا مدیران شهری‌درصدد پاسخگویی برآیند. 

 پروژه‌ای به نفع بالانشینان؟ 
روز افتتاحیه پروژه «امیر شایگان»، از اهالی قدیمی محله استاد معین، در میان جمعیت بود. او هم گلایه داشت. اما وقتی دید شبکه اتصال محلی‌شان در این پروژه، در حد همان اتصال شمال به جنوب، باقی مانده ناامیدانه به خانه بازگشت. اکنون شایگان می‌گوید: «چندین سال به سبب فعالیت کارگاه‌های عمرانی پروژه برای رفت‌وآمد مشکل داشتیم. دود و خاک خوردیم. اما معلوم نشد که چرا پروژه یکطرفه افتتاح می‌شود و یک محور کوچک هم در کنار آن برای دوچرخه‌سواری و احترام به هوای پاک قرار می‌گیرد! حرف این است که چرا سختی و دردسرهای بسته شدن خیابان‌های اطراف پروژه و ترافیک‌های‌گاه و بی‌گاهش برای ما بود، آن وقت افتتاح که شد همه منافعش به سود بالای شهری‌ها شد.» این هم‌محله‌ای همچنین می‌افزاید: «آن روز، خیلی از اهالی اعتراض کردند، حق هم داشتند چون چند سال با وعده 2 طرفه بودن پروژه صبر کردند و در روز افتتاح هم وعده‌هایی دیگری دادند. گفتند دوباره کارهای مطالعاتی پروژه را آغاز می‌کنیم و 2 طرفه شدن این اتصال را بررسی می‌کنیم. این یعنی دوباره چند سال انتظار و دردسر برای پایین شهرنشینان. البته که با «کرونا» گره خوردیم و این بهانه‌ای شد برای تأخیر دوباره.»

 2 طرفه شدن، ترافیک زاست
 اکنون اهالی منطقه ۹ برای رسیدن به منطقه ۲ و خیابان شهید «اکبری» در محله «طرشت» باید میدان «آزادی» و بزرگراه «محمدعلی جناح» را طی کنند که مسیری طولانی است. «علی سیفی»، از کاسبان محله استادمعین در این‌باره می‌گوید: «قبل از راه‌اندازی خطوط حمل‌ونقل عمومی بی.آر.تی،
 در تقاطع خیابان آزادی و خیابان استاد معین، بریدگی بود که شهروندان از آنجا دور می‌زدند یا دسترسی آسان به خیابان‌های پایین دست داشتند. بی.آر.تی که آمد آن را برداشتند. در حالی که می‌شد بریدگی را مانند تقاطع‌های خیابان آزادی با خیابان‌های بهبودی و خوش کور نکنند. پس این مطالعات و پژوهش‌های پیش از اجرای پروژه‌ها و توسعه محلی چه می‌شود؟ یکبار هم گفتند در این پروژه، معارضاتی مانند لوله‌های بزرگ آب وجود دارد. سپس عنوان کردند ارتش به ما اجازه آسفالت‌ریزی در بخش‌هایی از محور «۳۰ متری جی» (پادگان جی) را نمی‌دهد و کوچه‌پسکوچه‌های کم‌عرض طرشت، در ساعت‌های اوج ترافیک، ظرفیت ورود خودرو را از معابری مانند هاشمی، دامپزشکی، طوس و استادمعین ندارد.» 

 مسیر دوچرخه‌رو هم هنوز آماده نیست
«محمد حاجی‌زاده»، از اهالی محله استاد معین، وجود برخی «مال»ها و «شاپینگ سنتر»ها را در یکطرفه افتتاح شدن این پروژه مؤثر می‌داند و می‌گوید: «سال 1397 که قرار شد پروژه استادمعین به‌صورت زیرگذر و تونل ساخته شود، تعدادی شاپینگ سنتر لاکچری حوالی همین خیابان ساخته شدند و شایعه شد که یکطرفه شدن این زیرگذر امتیازی برای آنهاست. باید شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره طرح‌ها دقیق باشد و باید مشخص کنند که آیا این پروژه 2طرفه می‌شود یا خیر؟ قرار نیست دوباره اهالی را چند سال بلاتکلیف نگه دارند و دست آخر بگویند بعضی از پروژه‌ها روی نقشه جواب می‌دهد ولی در فاز اجرایی، سودی برای شهروندان ندارد.» حاجی‌زاده همچنین توضیح می‌دهد: «قرار بود محور دوچرخه‌سواری این زیرگذر با شیشه‌های نشکن ایزوله شود تا تردد دوچرخه‌سواران آسان‌تر انجام پذیرد که آن هم محقق نشد.»

 انتظار برای نتیجه مطالعات
شورایاری محله، بارها در موضوع سرانجام نهایی پروژه زیرگذر استادمعین ورود کرده است. این را «فرهاد بخشایشی»، یکی از اعضای شورایاری محله استادمعین می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سال گذشته به‌عنوان نماینده مردم، در روز افتتاحیه اعتراض کردیم و انتظار اهالی منطقه ۹ را از این پروژه، مطرح کردیم ولی پاسخی جز ادامه روند مطالعاتی آن دریافت نکردیم. تغییر شهردار منطقه و به دنبال آن تغییر رویکردها نیز بر طول این روند می‌افزاید که با یادآوری‌های مجدد و روی میز قرار دادن این درخواست محلی تا حصول نتیجه، پیگیر آن خواهیم بود.»

کد خبر 507939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha