وقتی اهالی مجیدیه جنوبی با شهرداری منطقه ۸ تماس گرفته و از ایجاد حفره‌ای یک متری در وسط خیابان گلبرگ خبر دادند، نمی دانستند حفره بزرگی در زیر خیابان قرار دارد که هر لحظه ممکن است دهان باز کند و خیابان و ماشین ها و آدم ها را ببلعد...

حفره

 همشهری آنلاین_ پریسا نوری:‌ اهالی مجیدیه جنوبی با شهرداری منطقه ۸ تماس گرفته و از ایجاد حفره‌ای یک متری در وسط خیابان گلبرگ خبر دادند. به دلیل موقعیت لوله فاضلاب و احتمال ترکیدگی آن عوامل شهرداری و آبفا در محل حاضر شدند. نتیجه بررسی‌های اولیه نگران‌کننده بود و حکایت از نشست عمق زمین به پهنای ده هامتر در یکی از پر ترددترین خیابان‌های شرق تهران را داشت. بلافاصله محدوده خیابان مسدود شد و اقدامات ایمنی آغاز شد، چراکه ساعتی تأخیر می‌توانست جان‌دها شهروند را به خطر بیندازد و فاجعه‌ای را رقم بزند.  

  •  از نگاه اهالی ترافیک سنگین خیابان گلبرگ

وقتی حفره یک متری در وسط خیابان گلبرگ ایجاد شد خیلی از اهالی و ساکنان محدوده از وجود آن بی‌خبر بودند اما مسدود شدن خیابان توسط پلیس راهور و حضور کارگران و مهندسان شرکت آب و فاضلاب و حصارکشی محدوده کنجکاوی اهالی را برانگیخت. «مهرداد توانا» از کاسبان خیابان اثنی‌عشری در مجاورت خیابان گلبرگ در این‌باره به خبرنگار همشهری محله می‌گوید: «از عصر تا حالا که هوا تاریک شده پلیس خیابان را بسته و ترافیک محدوده را قفل کرده، تا نزدیک تقاطع خیابان اثنی‌عشری و گلبرگ هم نوار زده و محدوده خطر اعلام کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند ببینیم چه خبر است، اما خودشان می‌گویند لوله فاضلاب ترکیده و زمین نشست کرده و دارند مرمت می‌کنند. امیدوارم کارشان زودتر تمام شود و خیابان باز شود، چون دم افطار مردم همه در ترافیک مانده‌ بودند. »

  •  از نگاه کارشناس حفره کوچک، هشدار فاجعه بزرگ بود

با وجودی که اهالی امیدوار بودند تا شب کار عملیاتی تیم آبفا تمام شده و خیابان باز شود، اما پروژه امدادی آبفا تا فردا عصر به طول انجامید. «امید امیری» مدیر بهره‌برداری شبکه فاضلاب منطقه ۲ که با تیم اجرایی‌اش از عصر روز سه‌شنبه تا چهارشنبه در خیابان گلبرگ مشغول فعالیت بودند، در این‌باره می‌گوید: «بررسی‌های اولیه نشان داد لوله اصلی شبکه جمع‌آوری فاضلاب محدوده شرق به قطر ۸۰۰ میلیمتر که از زیر خیابان گلبرگ غربی گذر کرده، در محل اتصال، نیم‌متر جابه‌جا شده و خروج فاضلاب از لوله موجب شسته شدن خاک و نشست زمین شده است. »

مدیر بهره‌برداری شبکه فاضلاب با بیان اینکه حفره یک متری فقط سر کوه یخ بوده، می‌افزاید: «بررسی‌ها نشان داد جابه‌جایی لوله فاضلاب احتمالاً از چند ماه پیش رخ داده، چون زیر خیابان گلبرگ غربی کاملاً خالی شده و با توجه به شلوغی این محدوده، اگر حفره کوچک ایجاد نمی‌شد، منجر به فاجعه‌ای بزرگ می‌شد. »

پمپاژ فاضلابی که به دلیل جابه‌جایی لوله در زیر خیابان انباشته شده، تعویض لوله معیوب و جاگذاری خاکی که شسته شده، بخشی از فعالیت تیم امدادی واجرایی آبفا بود که با وجود انواع گازهای فاضلاب، بوی نامطبوع و خطر آلودگی فاضلاب به ویروس کرونا، دشواری‌اش چند برابر شد. » مدیر بهره‌برداری شبکه فاضلاب منطقه ۲ در این‌باره می‌گوید: «به دلیل شرایط کرونایی و با توجه به اینکه این ویروس در فاضلاب از بین نمی‌رود، می‌دانستیم که با حجم بالایی از فاضلاب ویروسی روبه‌رو هستیم و خیلی نگران بودیم که فاضلاب به بیرون بپاشد و موجب آلودگی خودروهای عبوری شود، از این‌رو ناچار شدیم کل خیابان را ببندیم و بعد از پمپاژ فاضلاب هم محیط را کاملاً ایزوله کردیم. » امیری در ادامه می‌افزاید: «برای پر کردن جای خاک شسته شده، حدود ۲۴ تن خاک و ماسه و بتن ریختیم و این نشان می‌دهد که زیر خیابان کاملاً خالی شده است. »

کد خبر 510442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha