به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «صبح و گفتوگو» رادیو با بیان اینکه در دوره ابتدایی یادگیری دانشآموزان بسیار مهم است، گفت: برای ما مهم است که همه دانشآموزانمان به آموزش دسترسی داشته باشند و اشکالاتشان جبران شود به همین خاطر در دستورالعملی که برای مدارس ابتدایی ارسال کردیم، مسؤولیت بازگشایی دوره ابتدایی را بر عهده آموزگاران و مدیران گذاشتهایم مبنی بر اینکه تک تک دانشآموزانشان را ارزیابی کنند و اطلاع دهند که آیا اینها از آموزشهای تلویزیونی استفاده کردهاند یا عضو شبکههای مجازی عضو بودهاند؟
وی با اشاره به اینکه بر اساس تشخیص معلم اگر دانشآموزی در یادگیریاش اشکالاتی وجود داشته باشد معلم موظف است یک برنامه مشخص برای دانشآموز طراحی کند تا بر اساس آن مشکلات یادگیریاش برطرف شود، افزود: معلم گزارش خود را به شورای مدرسه میدهد و بر اساس همان ارزیابی یادگیری دانشآموزان، شورای مدرسه راجع به برگزاری امتحانات و اتمام محتوا تصمیمگیری میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با ارزیابی دانشآموزان اظهار کرد: برای ما دو نکته خیلی مهم است؛ یکی اینکه تمام دانشآموزان باید همه محتوا را دریافت کنند و هیچ قسمتی از محتوا نباید نادیده گرفته یا حذف شود و دیگر اینکه دانشآموزان یاد بگیرند.
- حساسیت آموزش و پرورش نسبت به آموزش کلاس اولیها
حکیمزاده به کلاس اولیها اشاره کرد و گفت: در خصوص کلاس اولیها حساسیت خاصی داریم و در دستورالعمل ارسالی هم اعلام کردیم که برای کلاس اولیها که آغاز دوره تحصیلیشان بوده، یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن و حروف الفبا خیلی مهم است و برای همین تأکید کردیم هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی آموزگاران باید ارزیابی داشته باشند که همه حروف الفبا را یاد گرفته باشند و این را باید مدرسه هم تأیید کند.
وی با بیان اینکه آزمونها در مقطع ابتدایی لزوما حضوری نیست، اظهار کرد: تأکید این است که دانشآموزان در قالب دو یا سه نفر با حفظ پروتکلهای بهداشتی بتوانند در مدارس جهت ارزیابی حضور پیدا کنند اما اگر معلم بتواند به روش دیگری به این اطمینان برسد که دانشآموز هم از جهت نوشتاری و هم از جهت خواندن، مهارتهای لازم را کسب کرده اجباری برای حضور نداریم.
- «تقویت مهارت دانشآموزان» برنامه آموزش پرورش در ایام تابستان
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه که در تابستان مدرسهها باز نیست، گفت: با مذاکراتی که با عوامل شبکه آموزش داشتیم یکسری برنامههای تابستانی برای دانشآموزان داریم که تقویت مهارتهاست اما باز هم به صورت خاص تقاضای ما این بود که برای کلاس اولیها و نوآموزان پیشدبستانی که باید زبان فارسی را یاد میگرفتند و آمادگی کسب میکردند تا وارد مدرسه شوند، بتوانیم یکسری برنامههای تقویتی در جهت یادگیری زبان و تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن داشته باشیم.
وی به اعلام نتایج در دوره ابتدایی اشاره و بیان کرد: در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی داریم با محوریت معلم هر زمانی که تشخیص دهد دانشآموزان یادگیری شان به اتمام رسیده میتواند نتایج ارزشیابی را در کارنامه دانش آموز ثبت کند.
نظر شما