شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: استیضاح وزیر بازرگانی که از اواخر سال گذشته نیز مطرح بود، این روزها و پس از ارائه درخواست نمایندگان و اعلام وصول آن در هیات رئیسه مجلس، به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود.

این روند موجب شده تا مسئولان این وزارتخانه در دفاع از عملکرد وزیر بازرگانی راهکارهای مختلفی را در پیش گیرند؛ به نحوی که چندی پیش شجاع‌الدین بازرگانی، معاون پارلمانی وزیر نیز استیضاح را راه حل مناسبی ندانسته و اعلام کرده است که استیضاح بحران تورم را تشدید می‌کند.

جدای از مباحث مطرح در زمینه نقش وزارت بازرگانی در نابسامانی بازار، پاسخگویی این وزارتخانه در مورد بسیاری از سیاست‌هایی که منجر به بروز بحران در بخش‌های مختلف و به ویژه در زمینه کار‌آفرینی جامعه شده، امری ضروری است.

در حالی‌که به گفته مسئولان، کشور‌مان با مشکلات بسیاری در زمینه کمبود سیلو و اتلاف سرمایه‌های کشاورزان مواجه است، وزارت بازرگانی سال گذشته با تبلیغات فراوان اقدام به کلنگ زنی طرح‌های سیلو‌سازی در نقاط مختلف کشور کرد اما امروز بیشتر طرح‌های سیلو‌سازی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شده بود، به‌دلیل بی‌توجهی وزارت بازرگانی رها شده است.

تنها زن سرمایه‌گذار در بخش سیلو‌سازی در کشور که اقدام به سیلو‌سازی‌ در خوزستان کرده است، در زمینه عملکرد وزارت بازرگانی در حمایت از سیلو‌سازان و میزان تحقق وعده‌های اعلام شده می‌گوید: در حالی‌که کشور مان با کمبود ظرفیت کافی ذخیره‌سازی‌ غلات مواجه است، جای بسی تأسف دارد که مسئولان وزارت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی از سیلو‌سازان بخش خصوصی هیچ حمایتی نکرده و عملا حتی تا جایی که ممکن باشد از پاسخگویی به مشکلات مطرح شده در این زمینه خودداری می‌کنند.

در واقع فشارها و محدودیت‌های اعمال شده بر اثر سیاست‌های غلط این وزارتخانه علیه فعالان سیلو‌سازی آثار زیانباری را به‌دنبال داشته است.

لیلا علی آبادی بنیسی می‌افزاید: با ادامه این وضعیت، انگیزه‌ای برای افراد در جهت سیلو‌سازی‌ و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باقی نمی‌ماند. امروز بسیاری از طرح‌های سیلو‌سازی‌ بخش خصوصی به‌دلیل مشکل تامین اعتبار به حالت تعطیل در آمده و سیلو‌سازان با از دست دادن سرمایه خود زیر فشار بی‌امان پیمانکاران و سازندگان تجهیزات قرار گرفته‌اند که با ادامه این وضع در چند ماه آینده شاهد ور شکستگی تعدادی از سیلو سازان و اتلاف سرمایه‌های کشور خواهیم بود.

این فعال سیلو‌ساز بخش خصوصی درباره نبود امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور، می‌افزاید: بی‌ثباتی در تصمیمات و نادیده گرفتن حقوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باعث بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های دولت شده است.

در این شرایط که ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی بسیار بالاست، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در کشورهای دیگر به ویژه کشور‌های همسایه سرمایه‌گذاری کنند تا به این ترتیب از سود تضمین شده‌ای برخوردار شوند. در واقع فرار سرمایه‌ها نتیجه چنین عملکردی از سوی دولت است.

با این شرایط، بهتر نیست وزارت بازرگانی با تشریح روند اجرای طرح‌های سیلو‌سازی و شیوه حمایت از فعالان بخش‌خصوصی که به این عرصه وارد شده‌اند، انگیزه لازم برای جلوگیری از فرار سرمایه‌ها از کشور را فراهم کند یا اینکه باید عملکرد این وزارتخانه در زمینه طرح‌های سیلوسازی موضوع استیضاح دوباره‌ای باشد تا شاید پاسخی درخور ارائه شود؟

کد خبر 51417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز