بسیاری از صاحبان مشاغل در یزد، طی ماه‌های اخیر از فرصت شیوع ویروس کرونا استفاده کردند و کسب و کار مجازی به‌راه‌انداختند.

خرید انلاین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای جولان کرونا، علاوه بر روی آوردن کسبه به فضای مجازی برای فروش کالا، نهادهای مسئول دولتی نیز به حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی پرداختند.

سخنگوی شورای شهر یزد و عضو هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری وابسته به پارک علم و فناوری یزد در این‌باره گفت: اسفند سال گذشته کارگروهی با عنوان «تسهیل مهاجرت از کسب‌وکارهای سنتی به اینترنتی» با همکاری صندوق پژوهش و فناوری یزد برای حمایت مالی از کسب وکارهای مجازی و برقراری پیوند بین کسب‌وکارهای مجازی و سنتی تشکیل شد.

حمیدرضا قمی افزود: در این جلسه مقرر شد بخشی از فضای پلتفرم‌های بومی برای فروش کالا در اختیار مشاغل سنتی قرار گیرد و صاحبان مشاغل بتوانند در سطح استانی فعالیت مجازی و فروش داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن تصمیم گرفته شد تا فضای خالی بیلبوردهای سطح شهر در یک بازه زمانی معین، به منظور تبلیغ فعالیت‌های مجازی در اختیار صاحبان مشاغل قرار بگیرد. هدف از این طرح، برقراری پیوند میان مشاغل سنتی و کسب‌وکارهای مجازی بود تا آن دسته از مشاغل که ارائه خدمات اینترنتی داشتند، بتوانند تبلیغات خود را گسترش دهند.

قمی اظهار کرد: اما متاسفانه با توجه به اقداماتی که انجام شد، استقبال چشمگیری از سوی صاحبان مشاغل خصوصا مشاغل سنتی برای حمایت از این طرح و فروش محصولات در پلتفرم صورت نگرفت، زیرا همیشه هرگونه تغییری با مقاومت‌هایی رو به رو است و این امر نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغات بیشتر و گذشت زمان دارد.

وی اضافه کرد: اما به هرحال در شرایط ناشی از بیماری کرونا، بسیاری از مشاغل مجبور شدند که به این سمت حرکت کنند و فعالیت مجازی خود را گسترش دهند. هم اکنون نیز پارک علم و فناوری یزد بیلبوردهای خود را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌دهد تا به تبلیغ کسب‌وکارهای خود در فضای مجازی بپردازند. علاوه بر آن هر یک از صاحبان مشاغل، به صورت جداگانه نیز می‌توانند چنین تبلیغاتی داشته باشند.

فرصت جدید

سخنگوی شورای شهر یزد افزود: البته روشن است که معنی خرید آنلاین این نیست که خرید حضوری اصلا صورت نگیرد، بلکه این نوع خرید فرصت جدیدی برای راحت‌تر کردن خرید است، خصوصا در مورد اجناس شناخته شده‌ای که مردم از قبل، شناخت کافی نسبت به برند، کیفیت و نوع آن محصول دارند.

وی ادامه داد: در شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا هنوز ضروری است که مردم در خانه بمانند و از طریق وسایل ارتباطی بدون تردد در سطح شهر و نگرانی از آلوده شدن به ویروس، کالاهای خود را خریداری کنند.

قمی اظهار امیدواری کرد که با همکاری رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این زمینه موفقیت بیشتری حاصل شود.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری نیز درحال انجام اقداماتی برای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم برای خرید اینترنتی کالاهای مورد نیاز است. ضمن اینکه سیاست‌های فروش مجازی نیز متفاوت و متنوع است و فروشندگان و صاحبان مشاغل نیز می‌توانند راهکارهای متفاوتی همچون تخفیف بیشتر را برای ترغیب مشتریان خود در نظر بگیرند.

حمایت پارک علم وفناوری

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری یزد نیز گفت: صندوق پژوهش و فناوری در تلاش بوده زمینه فروش مجازی را برای صاحبان مشاغل سنتی فراهم کند تا آن‌ها بتوانند محصولات خود را در داخل پلتفرم‌ها به فروش برسانند. فروشگاه‌هایی در سطح استانی، ملی و حتی بین‌المللی فعالیت‌های مجازی خود را توسعه و حتی بخشی از فضای پلتفرم‌های خود را در اختیار دیگر صاحبان مشاغل قرار داده‌اند تا بتوانند فروش مجازی داشته باشند.

محمد سپهر افزود: صندوق پژوهش و فناوری در صدد است تا با حمایت از پلتفرم‌های بومی فروش مجازی را در سطح استان گسترش دهد، اما متاسفانه پلتفرم قوی در سطح استان وجود ندارد، با این حال کسب و کارهای مجازی تا حدودی رونق گرفته و به خاطر شرایط ناشی از کرونا بسیاری از فروشندگان سنتی به صورت مستقل اقدام به فروش اینترنتی محصولات خود کردند.

وی پیش‌بینی کرد که این نوع فعالیت‌ها بعد از کرونا نیز رونق بیشتری می‌گیرد و با آزاد شدن ساعت کاری مشاغل نیز به حالت قبل باز نگردد.

سپهر ادامه داد: تسهیلاتی برای مشاغل سنتی که خواهان فروش مجازی هستند، در نظر گرفته شده که شامل وام کم‌بهره برای خرید تجهیزات و استقرار فعالیت‌های مجازی است. البته به منظور فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه و تشویق مردم به انجام خرید اینترنتی، فروشگاه‌ها و نهادها نیز باید تبلیغات لازم را داشته باشند.

استقبال مشتریان

 صاحب یک فروشگاه مواد شوینده و بهداشتی در یزد که از اسفند ۹۸ فروش محصولات خود را به صورت مجازی آغاز کرده، درباره مزایای فروش اینترنتی گفت: هر کاری هنگام شروع سختی‌های خود را دارد و باید مراحلی را طی کند. این گونه فروش‌ها نیاز به مکان و فضای خاصی به عنوان فروشگاه ندارد، زیرا نیازی به حضور مشتری در محل نیست، اما نیاز به مکانی برای نگهداری محصولات و همچنین دفاتر مربوط به ثبت سفارش دارد.

غلام‌پور ادامه داد: در ابتدا بیشتر مشتریان از بین دوستان و آشنایان و اقوام بودند، اما کم‌کم افراد دیگری نیز شروع به ثبت سفارش کردند و خوشبختانه استقبال مشتریان در این مدت بسیار خوب بوده است. زیرا در دوران قرنطینه، مردم هم نیاز به محصولات شوینده و بهداشتی داشتند، هم امکان خروج از خانه وجود نداشت.

به گفته وی، هنگام فروش مجازی اگر محصولی ۳۰ درصد سود داشته باشد، فروشنده می‌تواند ۲۰ درصد از سود را برای خود در نظر گرفته و ده درصد را به نفع مشتری تخفیف دهد. در حالی که در فروشگاه‌ها محصولات متعددی با برندهای مختلف عرضه می‌شود و خیلی امکان پایین آوردن قیمت‌ها وجود ندارد.

کد خبر 516136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha