«نیما نکیسا»، دروازه‌بان سابق تیم «ملی» و باشگاه‌های «پرسپولیس» و «پاس تهران»، از ساکنان قدیمی شهرک «اکباتان» است.

نکیسا

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: محله‌ای که در همه این سال‌ها، فوتبالیست و هنرپیشه و چهره فرهنگی کم نداشته و نیما که دوران کودکی و نوجوانی را در اکباتان پشت سرگذاشته، یکی از همین چهره‌های سرشناس شهرک است. نکته جالب اینکه آقای فوتبالیست در زمینه حمایت از کودکان‌کار نیز فعال است و دستی بر آتش دارد. با نیما نکیسا، درباره محل سکونت و محله مورد علاقه‌اش همکلام شدیم و او تا توانست از خوبی‌های شهرک اکباتان گفت. محله‌ای که پس از این همه سال، به آن تعلق خاطر بسیاری دارد.

 چند سال است که در شهرک اکباتان سکونت دارید. پیش از آن در کدام محله بودید؟  
پیش از اینکه به شهرک اکباتان بیاییم، در محدوده غرب تهران و میدان «آزادی» زندگی می‌کردیم. سال ۱۳۶۳ بود که همراه خانواده به اکباتان نقل‌مکان کردیم و تا امروز در این محله سکونت دارم. نزدیک به ۳۶ سال است که در شهرک اکباتان زندگی می‌کنم.  
 چطور شد که تصمیم گرفتید به شهرک اکباتان بروید؟  
رفتن به اکباتان، تصمیم من نبود. آن زمان من فقط ۹ سال داشتم. بابا تصمیم گرفتند که به آنجا برویم و من هم به همراه خانواده رفتم، اما در آن زمان، شهرک اکباتان، یکی از زیباترین و مدرن‌ترین محله‌های تهران بود و همچنان هم این ویژگی‌ها را حفظ کرده است. هرچند به آنجا شهرک اکباتان می‌گویند، اما به نظر من برای خودش یک شهر است و باید به آن شهر اکباتان بگویند. به‌ویژه از وقتی که بلوک ۲ و ۳ به آن اضافه شد، دیگر حالت یک شهر را پیدا کرده است. اگر دقت کرده باشید، فضا و جوی که در اکباتان وجود دارد، در محله‌های دیگر به ندرت دیده می‌شود.  
 پس از زندگی در شهرک اکباتان، خرسند و راضی هستید؟  
اکباتان، از هر بابت یکی از بهترین محله‌های تهران است. ساختمان‌ها و بلوک‌ها، فضای سبز، امکانات، فضای شهری، حمل‌ونقل و دسترسی بزرگراهی و از همه اینها مهم‌تر، ساکنان بسیار خوبی دارد. در اینجا همه چیز دست به دست هم داده تا آدم احساس آرامش و آسایش کند. تقریباً هر چیز و هر امکاناتی که برای زندگی شهری لازم است، در شهرک وجود دارد. سوپرمارکت، فروشگاه بزرگ و مال، سینما، بازار و پاساژ محلی که انواع خدمات و کالا و محصولات مورد نیاز در آن ارائه می‌شود. باشگاه‌های ورزشی، فضای سبز و بوستان، مترو، بیمارستان و... در داخل شهرک داریم. در کنار این افرادی که در این محله سکونت دارند، افراد تحصیلکرده و با فرهنگ هستند. بسیاری از چهره‌های سرشناس ورزشی، فرهنگی، هنری و سینمایی در اکباتان حضور داشتند و همچنان در اینجا سکونت دارند. در فاز یک، اغلب ساکنان بلوک‌ها قدیمی و بومی هستند. این موضوع موجب شده تا در بلوک‌ها به نوعی حال و هوای خانوادگی وجود داشته باشد، چراکه همه همسایه‌ها، سال‌ها است همدیگر را می‌شناسند و با هم رفت‌وآمد دارند. همه اینهایی که گفتم، موجب می‌شود تا رفتن و دل کندن از اکباتان واقعاً سخت باشد. برای همین، هنوز دلم نیامده تا از شهرک به محله دیگری بروم. این حالت برای اغلب ساکنان قدیمی اکباتان وجود دارد که رفتن از محله برایشان آسان نیست.  
 اگر بخواهید ایرادی از شهرک اکباتان بگیرید به نظرتان در چه بخشی نیاز به تقویت و توسعه دارد؟  
به گمانم در زمینه تفریحات و سرگرمی، ایراد و اشکال‌هایی بر آن وارد است و به نظرم باید در این زمینه بیشتر کار شود. موضوع دیگری که جایی برای انتقاد دارد، گلکاری‌های بی‌حساب و کتابی است که در محوطه بلوک‌ها شاهد هستیم. در سال‌های گذشته، فضا و محوطه بین بلوک‌ها، حکم حیاط را برای بچه‌ها و جوانان داشت و در آنجا فوتبال و والیبال یا تفریح‌ها و ورزش‌هایی از این دست انجام می‌دادند، اما چند سالی است که این فضا را با باغچه‌های دایره و مربع و مستطیل شکل بزرگ و کوچک و گل و گیاه‌کاری‌های بی‌حساب و کتاب پر کرده‌اند. به گمانم دلیل این کار بیش از موضوع زیبایی و فضای سبز، برای این است که بچه‌ها و جوان‌ها در داخل آن بازی نکنند. در بلوک ما با ۳ باغچه بزرگ دایره‌ای شکل، این فضای بین بلوک‌ها را پر کردند که به باور من چنین کاری، درست نیست و باید این محوطه را دست نخورده بگذارند. ایراد دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم، درباره ورودی و خروجی‌های شهرک است. صبح‌ها و هنگام غروب که ترافیک زیاد است، همه بار ترافیکی شهرک، از سمت میدان آزادی و بزرگراه شهید «لشکری» است و ترافیک شدیدی را در این ورودی و مسیرهای منتهی به آن شاهد هستیم. سمت مرکز «مخابرات» نیز «چراغ راهنمایی و رانندگی» وجود دارد که این موضوع موجب می‌شود در ساعت‌های پیک، ترافیک تا داخل شهرک پس زده شود. نمی‌دانم چرا تاکنون، برای حل این مشکل‌کاری انجام نشده است!؟ برای حل مشکل ترافیک باید ورودی فاز ۲ باز شود یا انتهای فاز ۳ را به بزرگراه تهران‌ـ کرج متصل کنند تا بار ترافیکی شهرک تقسیم شود.  
 شهرک اکباتان چهره‌های ورزشی و سینمایی و فرهنگی زیادی دارد که می‌شود از این پتانسیل برای توسعه محله استفاده کرد. تاکنون شهرداری منطقه از شما دعوت به همکاری کرده است؟  
تاکنون شهرداری منطقه برای هیچ برنامه‌ای از من دعوت به همکاری نکرده است، از دیگران نیز اطلاع دقیقی ندارم. اما تا آنجا که می‌دانم از چهره‌های محلی استفاده نمی‌شود. تنها با مشارکت و دعوت سازمان «ورزش» شهرداری، موضوع «ورزش آنلاین» را داشتیم که همان یک روز بود و تمام شد. البته با توجه به اینکه من رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه «پویش صعود» هستم که در زمینه «کودکان کار» در شهر تهران فعالیت می‌کند، با کمک و مشارکت سازمان ورزش شهرداری در مناطق ۵ و ۱۲، «لیگ کودکان» را برگزار کردیم که به سبب شیوع «کرونا»، نیمه‌کاره باقی ماند اما به امید خدا، پس از بحران کرونا، این لیگ را ادامه خواهیم داد.  

  • ایجاد اشتغال برای کودکان‌کار

 راه‌حلی که نیما نکیسا، درباره کودکان‌کار متفاوت است. او می‌گوید: «کودکان کار، پتانسیل‌های رها شده شهر ما هستند که متأسفانه فکری برای آنها نمی‌شود. باید از این پتانسیل استفاده کنیم و به آنها، جهت درست را نشان بدهیم تا به سمت مسیرهای اشتباه منحرف و مجبور به انجام کارهای دیگر نشوند. تجربه من می‌گوید چون این بچه‌ها بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند و مسئولیت خانواده با آنها است، نمی‌توانیم مانع کار کردنشان شویم. حتی اگر به آنها حقوق بدهیم و حمایت‌شان کنیم. این بچه‌ها نمی‌توانند کار نکنند و هرکاری کنیم دوباره به سمت بازار کار می‌روند. پس بهتر است به آنها کمک کنیم تا در مشاغل کم خطر و بدون ریسک، مشغول به کار شوند. کمک کنیم در یک محیط سالم و امن کار کنند و در کنار آن بتوانند به درس و تحصیل‌شان نیز برسند. تعامل با کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای استفاده از کودکان‌کار در مشاغل کم خطر، می‌تواند راه‌حل منطقی و پایداری برای حل کردن مشکل کودکان‌کار باشد. تجربه نشان داده، روش‌ها و مسیرهای دیگر، حکم مسکن را دارد و مقطعی است. »

کد خبر 516541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha