دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی-علی اصغرمحمدی: در اینکه ادامه فعالیت آموزشی مدارس 2 نوبته ناقض عدالت آموزشی است شکی نیست، اما آماری که درباره تعداد دانش‌آموزان و مدارس 2 نوبته ارائه می‌شود جالب است

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور و معاون وی 2 آمار متناقض درباره تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس 2 نوبته درس می‌خوانند، ارائه کردند.

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور معتقد است که 8 میلیون دانش آموز در مدارس 2 نوبته تحصیل می‌کنند، اما معاون وی اعتقاد دارد اکنون 2 میلیون و 850 هزار دانش‌آموز در این مدارس در س می‌خوانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان  توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس در نشست شورای اداری خراسان شمالی گفت: 8 میلیون دانش آموز در این کلاس‌ها از عدالت آموزشی بی‌بهره‌اند.

معاون سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور نیز در بوشهر به ایرنا گفت: اکنون 2 میلیون و 850 هزار دانش‌آموز در ۱۰۵هزار و۴۱ کلاس درس 2 نوبته در کشور مشغول به تحصیل هستند.

سید باقر مسلمی افزود: این شمار کلاس درس دو نوبته معادل  ۲۵درصد مدارس کشور است.حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حسینی، مشاور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در کهگیلویه وبویراحمد گفت:9 میلیون و 300 هزار دانش آموز در مدارس 2 نوبته مشغول تحصیل هستند.

گویا ارائه آمار ضد‌و نقیض در آموزش و پرورش باب شده است. اخیرا معاون آموزش و پرورش عمومی آمار مردودی دانش‌آموزان دوره ابتدایی را اعلام کرد که وزیر آن را رد کرد. این بار آمار رسمی ارائه شده از طرف مسئولان یک سازمان تناقض دارد و باید منتظر واکنش وزیر آموزش و پرورش باشیم، شاید این آمار هم با چرتکه محاسبه شده است.

البته در اینکه 2 نوبته بودن مدارس منجر به رخوت و سستی در بین دانش‌آموزان و نهایتا افت تحصیلی می‌شود شکی نیست، اما شاید ارائه آمار رسمی متناقض از سوی مسئولان یک سازمان از آن دردآورتر باشد.

تناقض در آمار مدارس و کلاس‌های مورد نیاز

در اینکه اکنون در اغلب استان‌ها مدارس به‌صورت 2 نوبته فعالند شکی نیست. به‌طور مثال 45 درصد مدارس شهرستان‌های استان تهران 2 نوبته هستند.به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، برای حذف مدارس 2 نوبته به 26 هزار مدرسه با 150 هزار کلاس درس نیاز داریم.

حبیب‌الله بوربور در جای دیگری گفته که برای یک نوبته شدن تمام مدارس کشور نیازمند 23 هزار مدرسه با 150 هزار کلاس درس هستیم که اعتباری برای ساخت این مدارس نداریم.
وی در مورد تعداد مدارس مورد نیاز برای احداث در کشور گفت: میزان این نیاز براساس شرایط مختلف متفاوت است، بدین معنی که اگر بخواهیم همه مدارس یک نوبته باشند، باید 23‌هزار مدرسه در قالب 153 هزار کلاس درس به فضای موجود آموزشی، یعنی 100 هزار مدرسه اضافه کنیم. حجت‌الاسلام عبدالله حسینی، مشاور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز معتقد است: بیش از 28 هزار مدرسه2 نوبته با 162هزار کلاس در کشور وجود دارد.

جا دارد معاون محترم وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس به‌طور شفاف بگویند که برای یک نوبته شدن مدارس در ایران به چه تعداد مدرسه و کلاس نیاز است. البته برای راحتی کار، آمار ارائه شده به‌صورت 4 گزینه مطرح می‌شود: گزینه یک: 26 هزار مدرسه با 150هزار کلاس، گزینه 2: 23 هزار مدرسه با 150 هزار کلاس، گزینه 3: 23 هزار مدرسه با 153 هزار کلاس گزینه4: 28 هزار مدرسه با 162 هزار کلاس.

به 4 گزینه بالا نظر رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور را نیز اضافه کنید: یک نوبته شدن مدارس نیاز به ساخت 100 هزار مدرسه دارد. این در حالی است که به‌گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم‌اکنون حدود 30 درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 30 درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

کد خبر 51657

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز