باقر مسلمی به مهر گفت: تاکنون استانداردی برای ساخت میز و نیمکتها وجود نداشته است. وی افزود: از امسال برای شرکتهای طرف قراردادمان شرط گذاشتهایم که از مؤسسه استاندارد صنعتی مجوز کسب کنند.
کارشناسان تربیت بدنی معتقدند میز و نیمکتهای غیراستاندارد مدارس موجب تشدید ناهنجاری قامتی در دانشآموزان میشود. در حالی که معاون سازمان نوسازی مدارس اعتقادی به تاثیر میز و نیمکتهای غیراستاندارد در ناهنجاری قامتی ندارد، کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی تاکید دارد که میز و نیمکتهای غیراستاندارد عامل ناهنجاریهای اسکلتی دانشآموزان است.
کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران به همشهری گفت: وضعیت نادرست نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن، از عوامل مهم بروز ناهنجاریهای اسکلتی است. در این میان میز و نیمکتهای غیراستاندارد مدارس باعث تشدید این ناهنجاری میشود.
حسین قاسمی معتقد است که دیوارههای پشت و کف نیمکتهای مدارس استاندارد نیست. نشستن پشت این میز و نیمکتها به عضله و عروق خونی فشار وارد میکند و باعث تغییر ساختار بدنی دانشآموزان و عادات غلط در نحوه نشستن میشود.
کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش تصریح کرد: این میز و نیمکتها از ورق، چوب و آهن است که برای نشستن دانشآموزان راحت نیست و مسئولان نوسازی و تجهیز مدارس باید به آن رسیدگی کنند.
به گفته وی، تحقیقات روی دانشآموزان تهرانی حاکی از آن است که همه دانشآموزان یک یا 2 ناهنجاری قامتی و اسکلتی دارند. از طرفی ناهنجاری قامتی و اسکلتی در میان دانشآموزان دختر بهدلیل کمبود فعالیت بدنی و فقر حرکتی، بیش از پسران است.
مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز به همشهری گفت: نمیتوان به صراحت گفت که همه میز و نیمکتها غیراستاندارد است.
غلامرضا کمانه معتقد است: براساس استانداردها، میز و نیمکت باید طوری باشدکه دانش آموز زمانی که پشت آن مینشیند، بین ساق و ران پای او یک زاویه قائمه تشکیل شود.
کارشناس یکی از واحدهای تولیدی میز و نیمکت در این باره به همشهری گفت: استاندارد اجباری در زمینه ساخت تجهیزات مدارس در ایران وجود ندارد.
به گفته آرمین خوشوقتی، اکنون میز و نیمکت مدارس براساس الزامات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تولید میشود. ساخت این تجهیزات در کشور فقط دارای استاندارد تشویقی است.
کارشناس دیگری معتقد است ساخت اصولی تجهیزات هنوز مورد توجه جدی و در اولویت برنامههای آموزش و پرورش قرار نگرفته است.وی افزود: میز و نیمکتهای استاندارد باید دارای ارتفاع مناسب، سطح نشیمن راحت و طول و عرض مناسب با زوایای بدن دانشآموزان باشد.
چنانچه استفاده از این میز و نیمکتها موجب بروز ناهنجاریهای قامتی در دانشآموزان میشود، چرا کارشناسان تاکنون واکنشی از خود نشان ندادهاند؟ چرا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس که متولی تامین تجهیزات مدارس کشور است تاکنون بهطور جدی با این موضوع برخورد نکرده است؟
این کار عواقب غیرقابل جبرانی برای نسل آینده این مرز و بوم دارد که یقینا مسئولیت آن بهعهده وزارت آموزش و پرورش، به ویژه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.
در نظر نگرفتن استانداردها تامین تجهیزات مدارس شاید بخشی از هزینهها را کاهش دهد، ولی فرسایش زود هنگام و ناهنجاریهای اسکلتی بهمراتب هزینههای بالاتری بهدنبال دارد.
افزایش اعتبار سازمان نوسازی مدارس از سوی دیگرمعاون سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: اعتبارات سال گذشته این سازمان ۱۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سالهای قبل بیشاز۱۰برابر افزایش داشت.
مسلمی افزود: با جدیت تمام و با مشارکت مردم، درحال رفع کمبود فضای آموزشی و تجهیزات کمک آموزشی در کشور هستیم.مسلمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴میلیون دانش آموز در کشور در مدارس دو نوبته تحصیل میکنند گفت: امید است با توسعه فضای آموزشی و نیز تجهیزات آموزشی، استفاده از امکانات در این زمینه در سراسر کشور، برای همه یکسان شود.