چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

قدسنا: از زمان تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در 14 ماه می‌1948 مسئله امنیت در صدر فهرست عناصر تشکیل دهنده راهبرد ملی این رژیم قرار داشته است.

مقوله امنیت با هستی و بقای رژیم اشغالگر اسرائیل مترادف است، لذا تمام امکانات داخلی و خارجی اسرائیل برای حفظ امنیت سراسری این رژیم بسیج شده و روند امنیت داخلی و عوامل ذاتی آن پیوسته در حال تغییر؛ تحول و ارتقا یافتن است.

با گذشت 60سال از اشغال سرزمین فلسطین به دست رژیم صهیونیستی، می‌توان این تهدیدها را در 3 عنوان زیر مورد بررسی قرار داد:
1 - تهدیدات ناشی از مشروعیت نداشتن: بعد از گذشت 60 سال اسرائیل به‌دلیل ماهیت اشغالگر خود همچنان از سوی اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه مورد تحریم و عدم‌شناسایی است و به همین دلیل یافتن هم‌پیمانان وفادار در منطقه در راس سیاست‌های خارجی این رژیم قرار دارد.

نزدیکی به ترکیه؛ آذربایجان و قطر از جمله تلاش‌های اسرائیل در سال‌های گذشته جهت نیل به این مقصود به شمار می‌رود؛ حضور رجال سیاسی کشورهای مختلف در مراسم مربوط به شصتمین سالگرد رژیم صهیونیستی جزء مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان این رژیم در حوزه مورد اشاره است.

2 - تهدیدات ناشی از موقعیت ژئوپلیتیک: امنیت ملی رژیم اسرائیل تحت‌تأثیر منفی عامل جغرافیای سیاسی قرار گرفته است؛ فقدان عمق راهبردی قابل‌قبول برای اسرائیل به‌عنوان یک آسیب پذیری راهبردی مطرح است. قلمرو محدود اراضی اشغالی و انزوای جغرافیایی از دیگر مسائل ژئوپلیتیکی است که اسرائیل همواره با آن مواجه بوده و استراتژی‌های انتقال جنگ به خارج از اراضی اشغالی و رفتارهای هجومی اسرائیل پس از 60 سال به هیچ روی از بار تهدیدات مذکور نکاسته است.

اسرائیل شصتمین سالگرد اشغال فلسطین را با نگرانی شدید از ناحیه حملات موشکی قسام از نوار غزه و تهدید بزرگی به نام حزب‌الله در شمال کشور، که بازخوردی از فشارهای نظامی و اقتصادی اسرائیل به مرزهای همجوار است، جشن خواهد گرفت و قطعا میهمانان دعوت شده به این مراسم نیز فقدان امنیت لازم در این کشور را مورد توجه قرار خواهند داد. 

از مؤلفه‌های دیگر ژئوپلیتیک، می‌توان به کمبود منابع، مشکل آب‌های سطحی و آشامیدنی اشاره کرد که سیاست‌های کسب منابع انرژی غیرنفتی مانند انرژی هسته‌ای، تسلط بر بلندی‌های جولان و تمامیت طلبی در حوزه منابع آبی دریاچه طبریه از نشانه‌های تلاش رژیم اشغالگر برای رفع مسائل ناشی از عوامل راهبردی است.

3 - تهدید توازن جمعیتی: تمرکز جمعیتی در چند شهر خاص و کمی جمعیت نسبت به دشمنان منطقه‌ای، عامل دیگری در تزلزل امنیت ملی اسرائیل به شمار می‌رود. نزدیک به 80 درصد ساختار اقتصادی و جمعیتی اسرائیل در 3 شهر بیت‌المقدس، حیفا و تل آویو قرار گرفته است که با توجه به حساسیت تلفات انسانی برای این رژیم، درصورت تهاجم ضربه شدیدی به موجودیت اسرائیل وارد خواهد آمد اما مشکل بزرگ‌تری که در این حوزه، امنیت ملی اسرائیل را تهدید می‌کند بافت ناهمگون همین جمعیت اندک است.

امروزه با گذشت 60 سال از اشغال فلسطین مسائل و پیامدهای ناشی از بافت ناهمگون فکری، اجتماعی و اقتصادی اسرائیل که برخاسته از ماهیت مهاجرنشین جمعیت یهودی است، خود به عامل تهدیدآمیز جدیدی تبدیل شده که راهبردهای کابینه‌های پیشین برای مواجهه با آن تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

تمهیدات توسعه‌طلبانه فوق از زمان استقرار این رژیم در فلسطین تا به امروز همچنان ادامه دارد، اما اسرائیل امسال در حالی مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس غیرقانونی خود را جشن می‌گیرد که نه تنها در تحقق وعده‌های خود به شهروندان یهودی درخصوص ایجاد سرزمینی امن و آرام ناکام بوده بلکه به‌علت سیاست‌های غاصبانه و توسعه طلبی ارضی این رژیم، جوی از ترس و ناآرامی از داخل و خارج از مرزهای اشغالی برجامعه اسرائیل حاکم شده است.

کد خبر 51931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز