رشد و توسعه شهرها اگرچه افزایش سطح رفاه و بهبود بسیاری از شاخص‌ها از جمله سلامت، بهداشت، خدمات و... را موجب شده.

رسول کشت پور. شهردار منطقه 2

اما با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی موضوع‌ تردد در شهرها به یکی از مسائل شهری تبدیل شد و تقویت حمل‌ونقل عمومی مورد توجه کارشناسان و متولیان امور شهری قرار گرفت تا جایی که براساس نظریه توسعه پایدار شهری، یکی از شاخص‌های اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدترکردن حمل‌ونقل عمومی در شهرها اعلام شده است. زیرا حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش‌های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد. بنابراین بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهرها به شمار می‌رود.  

دربخش حمل‌ونقل ۲ نوع رویکرد وجود دارد؛ یکی انسان محور و دیگری خودرومحور است که تاکنون بیشتر برنامه‌ریزی‌ها در کلانشهرها براساس رویکرد خودرومحور بوده است. در سال‌های اخیر رویکرد حاکم بر شهرهای پیشرفته دنیا، توجه و تأکید به شهر انسان محور و به تبع آن حمل‌ونقل انسان محور است. در راستای نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک همزمان با تقویت حمل‌ونقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.  

حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک نه تنها یک هدف همیشگی، بلکه یک استراتژی برگشت‌ناپذیر است. زیرا این امر به‌طور مستقیم با هوا به‌عنوان منبع تنفس ارتباط دارد و به مخاطره افتادن آن سلامت جامعه و محیط‌زیست را به مخاطره می‌کشاند.  مدیریت شهری منطقه ٢ نیز با همین رویکرد و با در نظر گرفتن مؤلفه‌های مدیریت شهری، تقویت و توسعه حمل‌ونقل عمومی و همچنین حمل‌ونقل پاک و انسان محور را به‌عنوان راهکارهای مؤثر در رفع مشکلات شهری مورد توجه قرارداده و همزمان با تقویت خدمات شهری، به برنامه‌ریزی در توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک پرداخت.  تسریع در بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو خطوط ۶و۷ موجود در منطقه و توسعه دوچرخه‌سواری را می‌توان از جمله دستاوردهای این رویکرد برشمرد. راه‌اندازی ایستگاه دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از جمله طرح‌هایی بود که منطقه ۲ به‌عنوان تجربه موفق جهانی در پیاده‌سازی حمل‌ونقل پاک و انسان محور مورد توجه قرارداد و با مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح پیشگام شد و خوشبختانه اکنون با فعالسازی ۲۷ ایستگاه، ۴۰درصد سهم دوچرخه‌سواری از سفرهای شهری در پایتخت به این منطقه اختصاص دارد.  

شهرداری منطقه۲ براساس نتایج حاصل از مطالعات اثربخشی طرح دوچرخه‌های اشتراکی مبنی بر اینکه شیب معابر منطقه۲ مشکلاتی را در هنگام دوچرخه‌سواری برای شهروندان ایجاد می‌کند بر آن شد تا راه‌اندازی اسکوتر برقی را به‌عنوان طرح تکمیلی توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک در دستور کار قراردهد و پس از ارزیابی و مطالعات صورت گرفته به عنوان منطقه پیشگام در استفاده از تکنولوژی‌های نوین این طرح را با مشارکت بخش خصوصی به‌صورت پایلوت اجرا کند. مدیریت منطقه ۲ با اعتقاد بر اینکه می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین بخش عمده‌ای از مشکلات شهری مانند آلودگی هوا و ترافیک را رفع کرد اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد.  امید می‌رود با اجرای طرح‌های نو بتوانیم توجه شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل پاک، سوق و شهری پاک و سالم را به آیندگان هدیه دهیم.  

کد خبر 519966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha