اصفهان، استانی ساحلی نیست اما هر ساله شماری از شهروندان، قربانی شنا و آب تنی در رودخانه‌ها، سدهای مخزنی، کانال‌های انشعاب آب و استخرهای کشاورزی این خطه می‌شوند، معضلی که باید برای رفع آن تدابیری اندیشیده شود.

غرق شدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با توجه به گرم شدن هوا و از بین رفتن بسیاری از محدودیت‌هایی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود داشت، میل به شنا در آب‌های روباز افزایش یافته است و در چند هفته اخیر به‌ویژه در ایام تعطیلات شاهد حضور تعداد زیادی از مردم و گردشگران در کنار رودخانه‌ها و سدها در استان اصفهان بودیم؛ آب‌های روباز شامل رودخانه‌ها، کانال‌ها، استخرهای کشاورزی و باغ‌ها و سدهاست.

جریان آرام آب در بسیاری از رودخانه‌ها به طور کامل گمراه‌کننده است و چه بسا وقتی افراد مختلف برای شنا یا آب‌تنی کردن وارد آن شدند، با شرایطی متفاوت از تصور خود مواجه می‌شوند از جمله سردی شدید دمای آب، وجود گودال‌ها و جریان گردابی آب و همین امر در برخی موارد منجر به غافلگیری شناگران و حتی ایست قلبی آنها شده است.

به گفته مجید فراست، سرپرست تیم غواصی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، بیشترین قربانیان غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های جریان‌دار، افرادی هستند که با فنون شنا آشنا بودند اما آنها به دلیل جریان آب و عدم کنترل و تعادل دچار حادثه می‌شوند.

استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز با وجود اینکه مکان محصور شده و فاقد جریان آب هستند اما تاکنون قربانیان بسیاری گرفته‌اند زیرا آنها عمق زیاد و سطح شیبدار دارند و کاملا به دلیل استفاده از پلاستیک لیز هستند و اگر فردی در آن گرفتار شود و امکانات نجات و امداد وجود نداشته باشد، نمی‌تواند خود را به بیرون از استخر بکشاند و دچار خفگی می‌شود.

سال ۹۸ بر اساس آمار پزشکی قانونی اصفهان، ۹۳ نفر (شامل ۸۰ مرد و ۱۳ زن) بر اثر غرق‌شدگی در این استان جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۷ حدود ۷۸ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش سال ۹۸، ۲۱ نفر در فصل بهار، ۵۰ نفر در تابستان، ۱۴ نفر در پاییز و هشت نفر در زمستان در این استان جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست دادند که بیشترین آنها در فصل تابستان (۲۱ نفر در تیر، ۱۳ نفر در مرداد و ۱۶ نفر در شهریور) بودند.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی اصفهان، آمار تلفات غرق‌شدگی در سال ۹۸ شامل ۲۰ نفر در رودخانه، ۲۴ نفر در استخر کشاورزی، ۲۳ نفر در کانال‌های آب، ۱۱ نفر در استخر شنا، چهار نفر در دریاچه مصنوعی و سد، سه نفر در چاه، ۲ نفر در حوض یا حوضچه و ۶ نفر در سایر مکان‌هاست.

نگاهی به حوادث سال ۹۸ نشان می‌دهد که بیشتر این غرق‌شدگی‌ها در بستر رودخانه زاینده‌رود و کانال‌های منشعب از آن و استخرهای کشاورزی رخ داد؛ سال ۹۸ زاینده‌رود با توجه به بارندگی‌های فراوان در استان جریان داشت و بیشتر حوادث غرق شدگی در آن در فصل گرما و در شهرهای ساحلی این رودخانه رخ داد.

سال ۹۹ با وجود هشدارهای فراوانی که توسط مسئولان داده شد شاهد حادثه‌های مختلف غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، استخرها و سدها در استان اصفهان بودیم از جمله غرق شدن ۲ کودک دو قلو و یک جوان ۳۰ ساله در استخر کشاورزی و یک نوجوان ۱۷ ساله و یک زن جوان در زاینده‌رود.

جان باختن ۱۷ نفر  در سال ۹۹ 

از ابتدای فروردین تاکنون که نزدیک به سه ماه از سال ۹۹ می‌گذرد ۳۰ مورد حادثه غرق‌شدگی در استان اصفهان گزارش شده است که ۱۷ نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هشت نفر از این جان باختگان در استخرهای کشاورزی و ذخیره آب، پنج نفر در رودخانه‌ها (چهار نفر در زاینده رود و یک نفر در سمیرم) و چهار نفر در کانال‌های آب، استخر باغ‌های شخصی و سدهای مخزنی فوت کردند.

منصور شیشه‌فروش افزود: به مردم هشدار می‌دهیم که از شنا کردن در بستر رودخانه‌ها و کانال‌های منشعب از آن خودداری کنند.

وی تصریح کرد: بستر رودخانه زاینده‌رود، ناهموار است و جریان آب، افراد را به داخل خود می‌کشد، همچنین دمای آب رودخانه سرد است و شوک ناگهانی ناشی از سرما و همچنین جریان آب باعث افزایش احتمال غرق شدن می‌شود از طرفی کانال‌های آب نیز شکل ذوزنقه‌ای و شیب‌دار دارند و احتمال غرق شدن در آن زیاد است.

شیشه فروش گفت: حجم آب زاینده‌رود در پایین دست رودخانه در چند روز اخیر بدلیل کاهش خروجی سد، کمتر شده است اما همچنان این رودخانه در بالادست بویژه مناطقی مانند باغبهادران جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های لنجان و فلاورجان به ترتیب ۶۰ و ۲۵ کیلومتر از بستر رودخانه زاینده‌رود را در خود دارند و حدود ۳۰ بند عرضی در این رودخانه از چم آسمان (در لنجان) تا ناژوان اصفهان برداشته شده که حالت خندقی در بستر آن ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: رودخانه‌های شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر مانند خِرسان و ماربُر نیز برای شنا کردن خطرآفرین هستند و مردم باید از شنا کردن در سدهای مخزنی از جمله سدهای باغکل در خوانسار، خمیران در تیران، کوچری در گلپایگان و قره قاچ، حنا و کمانه در سمیرم پرهیز کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: سه هزار و ۳۰۰ استخر کشاورزی و ذخیره آب در این استان  وجود دارد و مالکان این استخرها باید نسبت به نصب فنس، طناب و نردبان نجات و تابلوی هشدار اقدام کنند.

شیشه‌فروش تاکید کرد: شهرداری‌های شهرهای اطراف زاینده‌رود برای پیشگیری از حوادث احتمالی، گشت بازرسی به‌ویژه در روزهای تعطیل دارند و شنا کردن در این محدوده‌ها ممنوع است و از مردم می‌خواهیم که به این هشدارها توجه کنند.

تشکیل تیمی از ۱۲ غواص حرفه‌ای در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جلسه‌هایی در زمینه پیشگیری از غرق شدگی در اصفهان تشکیل شده است و ما همه شهرداری‌های شهرهای اطراف زاینده‌رود را فراخوان کردیم و از آنها خواستار اتخاذ تدابیر و اقدام‌های سریع در این زمینه شدیم. همچنین شهرداری‌ها و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان باید گشت‌های بازرسی در اطراف رودخانه‌ها و سدها داشته باشند.

وی افزود: همه شهرداری‌های شهرهای دارای ساحل رودخانه‌ای باید تیم واکنش سریع برای نجات در آب‌های رو باز داشته باشند و علاوه بر این مقرر شد که تیمی متشکل از ۱۲ غواص حرفه‌ای و نخبه در استان اصفهان ایجاد شود تا در مواقع ضروری بتوانند پشتیبانی لازم را برای نجات مغروقان داشته باشند.

بیشترین غرق شدگی‌ها در اصفهان در استخرهای کشاورزی است

 سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز گفت: ما همواره نسبت به شنا کردن در آب‌های رو باز به مردم هشدار می‌دهیم و مشکل ما فقط رودخانه ها نیستند بلکه استخرهای کشاورزی و سدها نیز قربانیان بسیاری گرفته‌اند.

فرهاد کاوه آهنگران افزود: بیشتر موارد غرق‌شدگی در اصفهان مربوط به استخرهای کشاورزی است و جنس این استخرها از پلاستیک یا تیوب است و اگر فردی داخل آن افتاد به سختی می‌تواند خود را از آن خارج کند و لازم است که این استخرها به طنابچه نجات مجهز باشند.

وی اضافه کرد: مناطق پر مخاطره‌ای در این زمینه مانند باغبهادران، دیزیچه و دریاچه سرارود مبارکه  است و نیروهای آتش‌نشانی اصفهان سال ۹۹ چهار نفر را از رودخانه زاینده رود نجات دادند که شامل ۲ مرد، یک زن و یک کودک بودند.

به گفته وی، بسیاری از افرادی که در رودخانه‌ها غرق شدند مدعی حرفه‌ای بودن در شنا بودند در حالیکه آنها توجه نمی‌کنند که آب رودخانه با آب راکد در استخر سرپوشیده متفاوت است و در بستر آن علاوه بر گودال‌های مختلف انواع زباله و ریشه‌های درختان وجود دارد از طرفی برخی از آنها دچار گرفتگی و انقباض عضلانی یا سکته قلبی داخل آب رودخانه می‌شوند.

کارشناسان امداد و نجات همواره تاکید کرده‌اند که با توجه به اینکه بیشترین آمار حوادث آبی در موارد بیش از یک جان باخته، مربوط به شخص دوم است که برای نجات حادثه‌دیده، به آب می‌زند در صورت مشاهده چنین مواردی لازم است که تا رسیدن نیروهای امدادی، برای کمک‌رسانی به فرد تکه چوب، طناب، تیوب باد شده خودرو یا حلقه نجاتی به سمت فرد پرتاب و فرد را به کنار رودخانه هدایت کنند.

زاینده رود، مرغاب، دربند، زرچشمه، ماربر، گلهرود، هینی، گلپایگان، نابر، قمصر و قهرود از جمله رودخانه‌های استان اصفهان هستند.

کد خبر 520913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha