شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره طلسم واگذاری‌ها در سال جدید شکست و 5/2 درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان اولین خصوصی‌سازی سال جدید در بورس تهران عرضه شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، عرضه سهام شرکت کشتیرانی روز گذشته، در شرایطی انجام شد که واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال 87 با تعویق طولانی همراه شده بود.

بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام این شرکت بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی در بورس انجام شود. اما این واگذاری با 45 روز تأخیر انجام شد.
به غیر از واگذاری سهام کشتیرانی قرار بود سهام شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر مخابرات، بانک ملت و پالایشگاه اصفهان نیز در اردیبهشت انجام شود؛  اما این واگذاری‌ها نیز به خردادماه موکول شد.

در هر صورت دیروز 127 میلیون و 500 هزار سهم شرکت کشتیرانی معادل 5/2 درصد از سهام این شرکت از طریق 410 ایستگاه معاملاتی عرضه شد و در نهایت 71 میلیون سهم این شرکت معادل 249 میلیارد و 823 میلیون ریال به قیمت هر سهم 3521 ریال به فروش رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه این واگذاری تفاوت عمده‌ای با سایر شرکت‌های دولتی خصوصی شده دارد، زیرا پیش از این دولت سهام خود را در این سازمان بابت رد دیون به 2 نهاد شبه دولتی واگذار کرده است، به‌طوری که در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی مالکیت عمده این شرکت را بر عهده دارد، بنابراین دولت فقط مالک 20 درصد سهام است که این تعداد را از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

بر اساس آمارهای موجود، سود هر سهم شرکت 392 ریال پیش‌بینی شده که در صورت تصویب در مجمع عمومی 30 تا 50 درصد سود کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود. 

در حالی  طی سال‌های گذشته همواره سیاست مدیران این شرکت بر توزیع حداکثر 10 درصدسود بود اما با توجه به اختصاص 24 درصد از سهام این شرکت به سهام عدالت از سال گذشته این سیاست تغییر کرد.

این شرکت پیش‌بینی کرده که، در صورت تداوم رشد اقتصادی 10 درصدی برای 2 کشور هند و چین و همچنین ادامه روند رو به رشد اقتصاد کشورهای اروپایی، سودآوری شرکت کشتیرانی افزایش یابد، چرا که با افزایش رشدهای اقتصادی تجارت هم افزایش می‌یابد.

ارزیابی کارشناسان

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در ارزیابی قیمت سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تصور من این است که عرضه سهام کشتیرانی در یک خلأ  اطلاعاتی صورت گرفت، چون اطلاعات ارائه شده برای این شرکت به اندازه کافی شفاف نبود.

وی افزود: مشخص نیست که دولت چه تعهداتی را تا 5 سال آینده برای این شرکت اعمال خواهد کرد و نرخ‌های حمل و نقلی که برای این شرکت در‌نظر‌گرفته می‌شود چقدر است.

شهمیری با بیان اینکه نحوه تعهدات دولت در مقابل شرکت کشتیرانی در اطلاعات مالی این شرکت روشن نبود تصریح کرد: قرار بود واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و به‌ویژه شرکت‌های اصل 44 از هر نظر شفاف باشد اما تجربه واگذاری شرکت‌های اصل 44 نشان داده که چنین شفافیتی وجود ندارد بنابراین ارزیابی قیمت سهام شرکت به سختی میسر است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در ادامه خاطرنشان کرد: باید مشخص می‌شد، دولت چه تعهداتی در قبال شرکت کشتیرانی دارد و آیا خدماتی که دولت در حال حاضر ارائه می‌کند در آینده ادامه پیدا خواهد کرد؟ مسائلی از این دست باعث شده است که ارزیابی قیمت سهام این شرکت بسیار دشوار و حتی غیرممکن باشد.

وی افزود: ارزیابی کارشناسی یک قیمت نیاز به یک‌سری پایه‌های اطلاعاتی دارد و تا اطلاعات شفاف و کامل نباشد نمی‌توان به درستی در مورد قیمت سهام صحبت کرد و در مورد شرکت کشتیرانی شفافیت اطلاعاتی وجود ندارد.

شهمیری خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست که اگر قرار باشد و تحریم‌‌های احتمالی در مورد شرکت‌های کشتیرانی ایران اعمال شود دولت چه تمهیداتی را در این مورد در نظر خواهد گرفت و دولت برای رفع اثرات این تحریم چه پیش‌بینی‌هایی انجام داده است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه مبادلات این شرکت با یورو انجام می‌شودباید ریسک نوسان نرخ ارز را نیز در نظر گرفت چرا که نوسان یورو در طول چند سال گذشته بسیار بیشتر از دلار در داخل بوده است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد  بهتر بود قیمت پایه تعیین شده ارزان‌تر و زیر 200 تومان انجام می‌شد.

کد خبر 52130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز