گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اجرای طرحی است که بر مبنای آن تمامی شرکت‌های بورس ملزم می‌شوند

تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌های دولت را در سودآوری خود محاسبه و آن را در قالب یک گزارش ویژه ارائه دهند. به گزارش همشهری، پس از اینکه در روز چهارشنبه اولین پس لرزه طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها بورس تهران را لرزاند، بالاترین مقام بازار سرمایه ایران از اجرای طرحی خبر داد که براساس آن همه شرکت‌های بورسی ملزم به ارائه گزارش‌های ویژه هستند.

پس از اینکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری، طرح اقتصادی جدیدی ارائه کرد که بر مبنای آن قیمت‌ها واقعی و یارانه‌ها هدفمند خواهند شد، بورس تهران در اولین واکنش به این طرح با افت شاخص‌ها مواجه شد.

روز چهارشنبه شایعه افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن که به‌دنبال طرح واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها مطرح شده بود، باعث شد تا سهام شرکت‌های فولادی با صف فروش مواجه شوند و شاخص‌های بورس تهران که پس از 3 سال روی موج صعود قرار گرفته بودند با ریزش ناگهانی مواجه شوند.

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرای سیاست واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها، طرحی برای ارائه گزارش‌های ویژه از سوی شرکت‌های بورس ندارند، گفت: ما در حال اجرای طرحی هستیم که براساس آن شرکت‌های بورس ملزم به ارائه گزارش‌های تکمیلی و ویژه می‌شوند.

وی اضافه کرد: شرکت‌ها باید در این گزارش، تاثیر طرح واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها را در سود آوری و صورت‌های مالی خود محاسبه و به سازمان بورس گزارش دهند.

او در پاسخ به این پرسش که قرار بود روز گذشته نشستی با حضور محرابیان وزیر صنایع برای تعیین نرخ سنگ آهن برگزار شود، گفت: من شخصا با آقای محرابیان صحبت کردم و او اساسا برگزاری چنین نشستی را تکذیب کرد و اعلام کرد قرار نیست چنین نشستی برگزار شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: سیاست دولت این است که در طرح اقتصادی جدید به گونه ای عمل شود که مشکلی برای صنایع کشور به وجود نیاید و ما نیز به‌عنوان سازمان بورس برای حمایت از بورس و رونق معاملات تلاش خواهیم کرد.

پس لرزه چهارشنبه

هرچند یک روز پس از ماجرای افزایش نرخ کنسانتره سنگ آهن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کردند برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها ندارد، اما همین خبر کافی بود تا سهام شرکت‌های فولادی بورس که بخش بزرگی از بازار را در دست دارند با نزول مواجه شوند و شاخص‌های بورس را هم با خود به پایین بکشند.

این خبر 2 گروه شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن و شرکت‌های تولید‌کننده فولاد را تحت‌تأثیر قرار داد.

درواقع با توجه به اینکه شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن، خوراک و مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های فولادی را تامین می‌کنند از این افزایش نرخ منتفع خواهند شد و شرکت‌های فولادی که مصرف‌کننده این مواد هستند از افزایش نرخ متضرر می‌شوند.

طبیعی است هرگونه افزایش قیمت  کنسانتره مستقیما در سودآوری شرکت‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده این محصول تاثیر می‌گذارد؛ چرا که شرکت‌های تولیدکننده، می‌توانند این محصول را به قیمت بالاتری بفروشند و شرکت‌های مصرف‌کننده نیز مجبورند آن را به قیمت بالاتری خریداری کنند.

قیمت سنگ‌آهن تغییر نکرده است

همزمان با  انتشار خبر افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد: قیمت سنگ آهن تغییر نکرده است و برنامه افزایش هم نداریم. 

او با بیان اینکه افزایش قیمت سنگ آهن هر سال براساس نرخ تورم سال قبل از آن مشخص می‌شود، گفت: افزایش قیمت سنگ آهن اواخر پارسال 15 تا 18 درصد تعیین و  از اول فروردین اعمال شده است. 

محمد رجایی تاکید کرد: در سال‌جاری قیمت سنگ آهن دیگر افزایش نیافته و برنامه‌ای هم برای افزایش نداریم. وی در ادامه گفت: 6 تا 7درصد از سهام این شرکت به‌عنوان جوایز صادراتی واگذار خواهد شد.

کد خبر 57788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز