کار به جشن ماسک نرسید و با رفع محدودیت‌ها همه برای ویروس نیم وجبی رجز خواندند و ماسک‌هایشان را از صورتشان کنده و تمامی فاصله‌ها را اعم از اجتماعی و هوشمند پرکردند.  

جولان کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، در گفت‌وگویش در ۲۲ اسفند ماه ۹۸ گفته بود: «با ادامه این وضعیت و عدم توجه مردم به توصیه‌ها در هفته سوم فروردین ماه ۹۹ حدود ۹ درصد جمعیت استان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد»، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شد تا آذربایجان شرقی حتی پیک را هم تجربه نکند.  

به گفته محمد حسین صومی، تا اردیبهشت ماه ۹۹، ۸ درصد جمعیت آذربایجان شرقی با کرونا مواجهه داشته‌اند. اعمال محدودیت‌ها نشان داد کنترل بیماری و کاهش تعداد مبتلایان با ساز و کارهای قانونی امکان پذیر بوده و حتی غیرممکنی مانند" بیخیال روز ۱۳ بدر شدن هم" با اعمال محدودیت، ممکن می‌شود.  

اعمال محدودیت‌هایی همچون تعطیلی بازار تبریز، اماکن تفریحی و فرهنگی و تهیه گزارش‌ها و تصایر متعدد از بیمارستان‌ها و غربت متوفیان کرونا باعث شد تا مردم تغییر سبک زندگی و سنت‌های معمول جامعه را باور کرده و مراودات و رفت و آمدهایشان را به حداقل برسانند.  

همه چیز خوب بود تا اینکه با ورود فشار از سوی برخی دستگاه‌ها به ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، متضرر شدن بسیاری از افراد از تعطیلی‌های دراز مدت کرونایی و کاهش تلفات بیماری، محدودیت‌های اعمال شده روز به روز کم رنگ‌تر و اوضاع به ظاهر عادی شد.  

استفاده از ماسک، شیلد و محافظ‌های نایلونی در ابتدای رفع محدودیت‌ها جزو جدانشدنی از زندگی بود، اما با انتشار اخباری مبنی بر کاهش تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها در بسیاری از نقاط کشور و به ویژه آذربایجان شرقی باعث شد تا مردم خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کردیم، جشن ماسک گرفته و کرونا و قدرت آن را فراموش کنند.  

این روزها چه در خیابان و چه در ادارات و چه خانه‌ها و چه در دورهمی‌ها شاهد نادیده گرفته شدن پروتکل‌های بهداشتی هستیم، به طوریکه خودمان هم به وجود ویروسی به نام کرونا شک می‌کنیم، رفع محدودیت‌ها و شرایط آب و هوایی مساعد و بهاری نیز به این ناباوری دامن زده و بسیاری از افرادی را که تا دو ماه قبل با استفاده از هشتگ "در خانه بمانیم"، دوستانشان را به ماندن در خانه تشویق می‌کردند به کوه و دریا کشانده است.  

خوردن فست فود و بستنی سنتی و آب میوه در گرما گرم خرداد و شلوغی اماکن تفریحی و پارک‌ها نیز از عجایبی است که باعث می‌شود تا باور نکنیم که کرونا هنوز هست.  

توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده حتمی از ماسک از یک طرف و سیاست‌های سهل گیرانه دولت نیز از طرف دیگر از دلایلی است که در کنار عدم رعایت مسئولیت اجتماعی از طرف مردم به نگاه ناباورانه به شیوع کرونا، دامن می‌زند.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی شهروندان که بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی و بدون استفاده از ماسک به راحتی در حال رفت و آمد هستند، معتقدند که اگر کرونایی باشد و وضعیت قرمز، دولت مانند فرودین ماه رفتار کرده و سخت گیرانه برخورد می‌کرد.  

آن‌ها می‌گویند: اول اینکه بدن ما قوی است و ما جوان هستیم و کرونا مال سالمندان است، اگر آن‌ها در خطر هستند، بیرون نیایند و دوم اینکه تا محدودیت اعمال نشود، ما در خانه نمی‌مانیم.  

تصاویر زیر یک روز تعطیل در سد امند را نشان می‌دهد، در ورودی این مجموعه خبری از اعمال محدودیت و تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک نیست و نگهبان هر چند ماسک دارد، اما با اخذ عوارض، اجازه ورود داده و به رانندگان می‌گوید: ظرفیت آلاچیق‌ها پر شده است و تنها می‌توانید پیاده سد را دور بزنید، جای خالی نداریم.  

نبود جای خالی در این مجموعه تفریحی در شرایط کرونایی هم باعث ممانعت از ورود مسافران نشده است و با وجود تکمیل ظرفیت این مجموعه، هنوز هم خیل عظیمی از مسافران در حال ورود به مجموعه هستند.  

در بوفه و کافی شاپ این مجموعه هم جای سوزن انداختن نیست و کمی آن طرف‌تر با صف طویلی از شهروندان مواجه می‌شوید که کنار هم و بی‌هیچ فاصله‌ای برای تهیه بلیط قایقرانی در داخل سد کنار هم ایستاده‌اند.  

ماسک و دستکش جز تعداد محدودی، اصلا به چشم نمی‌خورد و بساط قلیان و جوجه کباب و دورهمی‌ها به راه است.  

تصویر دوم نیز یک عصر پنجشنبه در سنگفرش ولیعصر (عج) تبریز(پیاده راه شهریار) را نشان می‌دهد: 

این پیاده راه که در روزهای عادی یکی از پر ترددترین پیاده‌ راه‌هاست، در شرایط کرونایی نیز اوضاع در این پیاده راه عادی بوده و شلوغی آن و ازدحام جمعیت به قدری است که شنبه بازارهای محلی را تداعی می‌کند.  

بر سر هر کوی و گذر تعدای از نوازندگان گیتار به دست بساط کرده و در حال نوازندگی هستند و جمعیتی که به دور آن‌ها جمع شده و جای سوزن انداختن و ثبت یک تصویر هم نیست.  

شلوغی مغازه‌ها پیاده راه شهریار نشان می‌دهد که مردم تصمیم گرفته‌اند تا در خانه ماندن‌هایشان در شب عید و خرید نکردن‌هایشان را جبران کرده و وضعیت آذربایجان شرقی را قرمز کنند.  

در مغازه‌ها خبری از شیلد، ماسک و محافظ‌های نایلونی نبوده و بسیاری از فروشندگان به استفاده از اسپری الکل بسنده می‌کنند.  

این وضعیت مختص سد امند و پیاده راهه شهریار نبوده و در بسیاری از پارک‌ها، پیاده‌راه‌ها، بازارها و حتی ادارات نیز شاهد هجوم مردم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستم.  

انتشار اخباری مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در آذربایجان شرقی سوالاتی را در ذهن هم استانی‌های وظیفه شناسی تداعی می‌کند که ماه‌ها است جور دیگران را هم کشیده و در خانه مانده و سختی استفاده از ماسک و دستکش را تحمل کرده‌اند، آن هم این که «علت برخورد سهل انگارانه دستگاه‌های دولتی برای کنترل بیماری و اعمال محدودیت در استان چیست و چرا استفاده از ماسک در ورودی اماکن خطرناکی مانند بازار سر پوشیده تبریز اجباری نمی‌شود؟ »

احتمال ایجاد محدودیت و اخذ تصمیمات سخت گیرانه در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از احتمال ایجاد محدودیت و اخذ تصمیمات سخت گیرانه در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی با ادامه روند نگران کننده و افزایشی آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد.  

وی اظهار کرد: متاسفانه در طی هفته گذشته موارد مثبت کرونا، موارد بستری بیماری و موارد بیماران بدحال افزایش یافته است.  

درستی افزود: آمارها نگران کننده بوده و این امر نشانگر عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان شرقی است، اگر مردم رعایت نکنند، کنترل بیماری سخت شده و فاجعه انسانی رخ خواهد داد.  

وی بیان کرد: مردم حتما فاصله گذاری را در تمامی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین بهداشت فردی را رعایت کرده و استفاده از لوازم حفاظت فردی به ویژه ماسک را در صورت حضور در اجتماع فراموش نکنند.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از لوازم حفاظت فردی و عدم رعایت فاصله اجتماعی را از علل افزایش موارد مثبت در آذربایجان‌شرقی عنوان کرد.  

وی خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایمان در خصوص عدم استفاده از لوازم حفاظتی در بازار تبریز یا دیگر اماکن را به استانداری و فرمانداری و مدیرانی که اختیارات قانونی دارند، اعلام می‌کنیم.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت: همچنین در برنامه‌های تلویزیونی مختلف و مصاحبه‌ها نیز به طور مکرر بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و نگرانی‌هایمان را گوشزد می‌کنیم، اما نمی‌توانیم مردم را به زور وادار به رعایت کنیم.  

وی تاکید کرد: مدیران مربوطه که اختیارات قانونی دارند، می‌توانند راهکارهای تنبیهی و مجازاتی لازم را در این خصوص تعیین کنند، هر چند سیستم قضایی کشور این اجازه را به بهداشت و درمان داده است تا در صورت نیاز از راهکارهای قانونی استفاده کند.  

درستی اظهار کرد: مجموعه مدیریتی استان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که اگر کسی به عنوان مثال در بازار تبریز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد شد، از ورود او جلوگیری کنند.  

وی در ادامه با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص بازگشایی اماکنی که فعالیتشان ممنوع است، گفت: برگزاری مراسم عروسی و عزاداری و کفن و دفن و فعالیت تالارهای عروسی و مهد کودک‌ها و قلیان سراها همچنان ممنوع است.  

درستی اضافه کرد: به غیر از برگزاری مراسم عروسی و دفن و کفن که مغایر با شرایط بیماری بوده، پروتکل‌های بهداشتی مربوط به سایر صنوف به اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ شده است.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: نظارت بر تعداد زیادی از صنوف، ادارات و کارخانجات غیرممکن بوده و بازاریان و اصناف، مدیران اداره‌ها و کاخانه‌ها نیز باید با بهداشت همکاری کنند.  

وی متذکر شد: نقش همکاری مردم نیز در کنترل بیماری غیر قابل انکار است.  

بیشتر مبتلایان در دورهمی‌ها و رفت و آمد به خانه‌ها و مراسمی مانند عروسی و عزا به کرونا مبتلا شده‌اند

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز شب گذشته(۲۴ خرداد) در این خصوص گفت: بیشتر مبتلایان در دورهمی‌ها و رفت و آمد به خانه‌ها و مراسماتی مانند عروسی و عزا به کرونا مبتلا شده‌اند.

 وی اظهار کرد: حتما باید از ویروس بترسیم و بدانیم ویروس می‌تواند یک خانواده را از هم بپاشد. در صورت ادامه روند از استاندار خواهش خواهیم کرد تا محدودیت‌ها را دوباره اعمال کند.  

صومی افزود: بر اساس مجموعه بررسی‌ها هشت درصد جمعیت استان تا پایان اردیبهشت ماه  ۹۹ با کرونا مواجه بوده‌اند، به این معنی که با توجه به مجموعه تمهیدات و کمک مردم، ویروس گسترش آنچنانی در استان نداشت.  

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: رعایت مردم و تدابیر اندیشیده شده باعث شد ما پیک را تجربه نکنیم. کاهش قدرت کشندگی کرونا را تایید نمی‌کنیم، این ویروس همچنان قربانی می‌گیرد.  

ارتباطات تنگانگ بدون استفاده از ماسک عمده دلیل ابتلای بیماران مبتلا به کرونا در استانمان است

دکتر مهدی حق‌دوست، متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت: در طول یک ماه گذشته با اغلب مبتلایان مصاحبه‌هایی داشته‌ام که نشان‌ می‌دهد ارتباطات تنگانگ بدون استفاده از ماسک عمده دلیل ابتلای بیماران مبتلا به کرونا در استانمان است.  

حق‌دوست افزود: بیشترین خطاها مربوط به عدم شست‌وشوی دست نبود، بلکه مربوط به عدم استفاده از ماسک در صنوف و مکان‌های مختلف بود.  شرکت در مراسمات و مهمانی‌ها و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دورهمی‌ها را از عمده علل بستری‌های اخیر در بیمارستان‌های استان عنوان کرد.  

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: رانندگان تاکسی نیز از جمله افرادی هستند که موارد بستری آن‌ها در هفته‌های گذشته افزایش یافته است.  به طور میانگین یک فرد آلوده در طول دو هفته می‌تواند ۲۰ نفر را آلوده کند.  

بر اساس این گزارش، امیدواریم مردم برای حفظ سلامتی خود و احترام به حقوق دیگران، استفاده از ماسک را در مراودات روزانه خود در اولویت قرار دهند تا شاید ابتلای طیف کثیری از افراد جامعه به کرونا و عدم تحمل سیستم درمان کشور در مقابل هجوم بیماران نباشیم.  

کد خبر 521472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha