همشهری آنلاین: کانادا اعلام کرد که ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید که قرار بود مواد رادیواکتیو ضروری برای آزمایش‌های پزشکی را برای اغلب کشورهای جهان فراهم کنند، متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه "شرکت انرژی اتمی کانادا" (AECL) جمعه 17 مه (28 اردیبهشت)  در بیانیه‌ای اعلام کرد که کار توسعه رآکتورهای MAPLE را که در آزمایشگاه‌های چاک ریور را با علت بالارفتن هزینه‌های ساخت و تاخیر در تکمیل انها کنار می‌گذارد.

هیو مک‌دیارمید، رئیس و مدیر عامل AECL در این باره گفت: "هیات مدیره ما به این نتیجه رسیده‌اند که تکمیل این طرح و راه‌اندازی این راکتورها دیگر عملی نیست."

به گفته دیل کافین سخنگوی AECL انتظار نمی‌رود تصمیم برای ادامه ندادن این طرح توسعه 10 ساله دو رآکتور بر فراهم‌آوری فعلی ایزوتوپ‌های پزشکی تاثیری داشته باشد.

AECL می‌گوید برای پاسخگویی به تقاضاها برای ایزوتوپ‌های پزشکی راکتور پنجاه‌ساله National Research Universal در تاسیسات چاک‌ریور را همچنان فعال نگه خواهد داشت.
مجوز فعالیت این رآکتور در سال 2011 به پایان می‌رسد، اما  AECL می‌گوید تقاضای تجدید این مجوز را خواهد کرد.

 تعطیلی موقتی این رآکتور قدیمی در سال گذشته باعث کمبود ایزوتوپ‌های پزشکی در سراسر جهان شد و هزاران آزمایش پزشکی در آمریکا، کانادا و سایر کشورها را به تاخیر انداخت.

ایزوتوپ‌های پزشکی مواد رادیواکتیوی هستند که به بدن بیمار تزریق می‌شوند تا به تجهیزات تصویربرداری هسته‌ای امکان دهند که اسکن‌هایی دقیق برای تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها انجام دهند.

کد خبر 52159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز