یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

ابراهیم متقی: روند مقدماتی و انتخابات ایالتی آمریکا در شرایطی ادامه یافته که هنوز سرنوشت حزب دمکرات برای حضور در رقابت‌های آبان‌ماه (نوامبر ۲۰۰۸) در وضعیت ابهام باقی مانده است.

به‌طور کلی، انتخابات آمریکا را می‌توان در زمره طولانی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری جهان دانست. این امر از مارس سال انتخاباتی در «نیوهمپشایر» آغاز می‌شود و تا اولین سه‌شنبه ماه نوامبر همان سال ادامه خواهد یافت.

در چنین روندی، نامزدهای انتخاباتی از شرایط و همچنین فرصت لازم برای طرح مواضع سیاسی خود برخوردارند. آنان موضوعات مختلفی را در ارتباط با حوزه سیاست خارجی، تورم، سرمایه‌گذاری، نرخ مالیات‌ها، تامین اجتماعی و... مطرح می‌سازند.

روند رقابت‌های مقدماتی به‌گونه‌ای سازماندهی شده است که در هر مرحله، نامزدهای رقیب مبادرت به طرح مواضع درباره اصلی‌ترین دغدغه‌های اجتماعی– سیاسی و اقتصادی آمریکا می‌کنند. در چنین شرایطی آنان تلاش می‌کنند تا نسبت به مواضع و حساسیت‌های جامعه آمریکا واقف بوده و از این طریق به خواسته‌ها و نیازهای درونی شده جامعه آمریکا پاسخگو باشند.

در وضعیت موجود، جامعه آمریکا نسبت به بحران عراق، حضور نظامیان آن کشور در حوزه‌های بحرانی همانند افغانستان و عراق نگران بوده و در نتیجه تلاش دارند تا مواضع و رویکرد نامزد ریاست‌جمهوری را در ارتباط با موضوعات بحرانی مورد بررسی قرار دهند. این امر به مفهوم آن است که دغدغه‌های آمریکا در مورد امنیت ملی آن کشور با سیاست‌های منطقه‌ای و رویکرد بین‌المللی ایران پیوند یافته است.

مواضع این نامزد در ارتباط با مذاکره با ایران یا اقدام نظامی علیه این کشور در نوع کسب آرای آنان تأثیرگذار خواهد بود. تاکنون باراک اوباما دوستانه‌ترین مواضع را نسبت به ایران ابراز داشته است. وی بر این اعتقاد است که باید سیاست و نگرش آن کشور نسبت به ایران تغییر یابد. الگوی رفتاری و نگرش سیاسی اوباما براساس تغییر در الگوهای سنتی آن کشور قرار گرفته است.

به این ترتیب، وی در مواضع و دیدگاه‌های خود این موضوع را مطرح می‌کند که باید شکل جدیدی از روابط سیاسی و امنیتی با ایران برقرار شود. نامبرده تلاش داشته تا سیاست‌های همکاری‌جویانه‌تری را در ارتباط با ایران ارائه دهد.

این سیاست‌ها می‌تواند ماهیت تعارضی روابط ایران – آمریکا را دگرگون کرده و شکل جدیدی از روابط بین ۲ کشور ایجاد کند. سیاست اوباما بر تغییرات همه‌جانبه، گسترده و فراگیر در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است.

برخلاف اوباما، سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری در آمریکا نگرش خصمانه‌تری را نسبت به ایران ابراز داشته‌اند.

به‌طور کلی می‌توان جهت‌گیری هیلاری کلینتون را در راستای مواضع و سیاست لابی‌های اسرائیل‌محور موردتوجه قرار داد. وی در آستانه انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا به ابراز مواضع خصمانه جدال‌گونه نسبت به ایران پرداخته است.

کلینتون در مصاحبه‌خود بیان داشته که هرگونه رویکرد تعارضی ایران علیه اسرائیل با واکنش شدید آمریکا همراه خواهد شد و از واژه‌های تحریک‌کننده‌ای استفاده کرده است. هیلاری در این مصاحبه بیان داشت که هرگونه اقدام تعرضی ایران منجر به سیاست نابودسازی آن کشور از سوی آمریکا خواهد شد.

علاوه بر کلینتون، مواضع افراطی و ضدایرانی مک‌کین هم جالب توجه است؟ این امر نشان می‌دهد که در شرایط بحران، گروه‌های رادیکال آمریکایی تلاش دارند تا از طریق به‌کارگیری «ادبیات تهاجمی» افکار عمومی آمریکا را هدایت کنند.

هم‌اکنون ۲ دیدگاه در ارتباط با ایران ارائه شده است. دیدگاه تهاجمی و رویکرد همکاری‌جویانه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان از شاخص‌های واکنش مردم آمریکا دانست.

کد خبر 52274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز