یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: همایش بین‌المللی پتروشیمی در ایران خاتمه یافت و طی آن نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی به تبادل نظر پرداختند.

با غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیرنفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وضعیت صنعت پتروشیمی کشور در شرایط حاضر چگونه است؟

رشد صنعت پتروشیمی در ایران از روند مناسبی برخوردار بود و از روزی که نخستین مجتمع پتروشیمی در شیراز کارخود‌را آغاز کرد تا امروز به سطح قابل‌قبولی از نظر تولید و توان رسیده که در مقایسه با کشورهای منطقه نیز این رشد قابل‌قبول بوده‌است. تولید 24 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور درحال حاضر نشانه این رشد و توان بالای این صنعت است.

  •  آیااهداف سند چشم اندازهمچون آزاد سازی قیمت محصولات در صنعت پتروشیمی محقق می شود ؟

شاید تنها بخش صنعتی در کشور که برنامه 20 ساله دارد و برای تحقق آن آماده است، صنعت پتروشیمی باشد. سال گذشته ما از برنامه‌های طراحی شده جلوتر بودیم و امسال نیز برنامه‌های اجرایی به‌طور قطع پیش از اهداف محقق می‌شود.

در حال حاضر همه محصولات پتروشیمی با قیمت آزاد عرضه می‌شود و تنها محصولات کود شیمیایی است که قانون مصوب مجلس در این مورد مارا منع کرده است. این مسئله در تحقق برنامه‌ها و کندشدن طرح‌ها مؤثر نخواهد بود. تولید کود شیمیایی به‌دلیل تاثیر فراوانی که در تولید کشاورزی و محصولات مصرفی عمومی دارد هنوز مشمول این آزاد‌سازی‌ها نشده‌است.

  •  برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این بخش چه کرده‌اید؟

استقبال از سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بالا است و دلیل آن مزیت اقتصادی این صنعت و در‌دسترس بودن مواد هیدروکربوری در ایران است. علاوه براین امکان سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش‌خصوصی دراین صنعت استقبال از سرمایه‌گذاری را افزایش داده و همه سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت درحال حاضر خصوصی است.

این مسئله به‌خوبی و با توجه به استقبال از همایش هشتم بین‌المللی صنعت پتروشیمی و تفاهم‌هایی که در بین شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام شد قابل مشاهده است. در مذاکرات مختلفی که با شرکت بازن انجام شد به تفاهم هایی رسیدیم که افزایش ارائه مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های جدید در تولید محصولات پتروشیمی در ایران را درپی خواهد داشت.

کد خبر 52276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز