یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: بر خلاف موضع رسمی غرب و به‌ویژه آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران که همواره بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم برای حل و فصل مناقشه‌های موجود تأکید می‌کند،

محافل سیاسی غیررسمی این کشور بارها بر لزوم کوتاه‌آمدن واشنگتن از این موضع تأکید کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته در گزارشی با اشاره به پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی نوشت: رویکرد دیپلماتیک غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران باید از گزینه تعلیق به گزینه شفاف‌سازی تغییر یابد.

به گزارش فارس، این روزنامه با بیان اینکه روش دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران مأیوس‌کننده‌ و ناکارآمد است، ادعا کرد: اگر کاخ‌سفید خواهان کم کردن خطر برنامه هسته‌ای ایران است،

باید راهکار معامله بر سر حق هسته‌ای ایران را کنار گذاشته و به‌دنبال راه‌حل‌های جدیدتری باشد.

تأکید مصر بر حق ایران

در همین حال، پس از رایزنی روز شنبه رؤسای جمهوری آمریکا و مصر در جریان سفر جورج بوش به خاورمیانه، وزیر امور خارجه مصر تأکید کرد که ایران مانند دیگر اعضای معاهده ان‌پی‌تی حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد و مناقشه‌های به‌وجود آمده درباره برنامه هسته‌ای ایران باید با توسل به شیوه‌های دیپلماتیک حل‌ و فصل شود.

به گزارش پرس‌ تی‌وی، احمد ابوالغیط در گفت‌وگو با هفته‌نامه الاهرام ضمن مخالفت با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران تصریح کرد که رژیم صهیونیستی نیز باید به ان‌پی‌تی ملحق شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که موضوع لزوم پیوستن این رژیم به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جریان مذاکرات جورج بوش و حسنی‌ مبارک مورد بحث قرار گرفته است.

دلسوز بشریت

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته بار دیگر ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار و تلاش کرد با نشان دادن خود به‌عنوان دلسوز بشریت و نسل‌های آینده، دیگران را وادار به پذیرفتن گفته‌هایش کند.

به گزارش بلومبرگ، جورج بوش که روز گذشته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شرم‌الشیخ مصر سخن می‌گفت، مدعی شد: همه ملت‌ها باید برای متوقف کردن ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای و همچنین برای جلوگیری از بی‌ثبات شدن لبنان به‌وسیله حزب‌الله که از جانب ایران حمایت می‌شود، با یکدیگر متحد شوند.

وی که کشورهای مخالف برنامه هسته‌ای ایران را کشورهای صلح‌طلب می‌خواند، ادعا کرد که اجازه دادن به کشورهای حامی تروریسم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گناهی نابخشودنی در حق نسل‌های آینده است و به خاطر صلح باید از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد.

بوش 3 روز قبل هم در پارلمان رژیم‌صهیونیستی ادعاهایی را علیه تهران و مقام‌های ایرانی از جمله رئیس‌جمهوری مطرح کرده بود.

کد خبر 52283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز