یک بررسی جدید نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا در افراد بهبودیافته به خصوص اگر بی‌علامت باشند، ممکن است برای مدتی طولانی در بدن باقی نمانند.

Antibody

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر این بررسی جدید نشان می‌دهد که بیماران بهبودیافته از عفونت ویروس کرونا فقط پس از چند ماه ممکن است آنتی‌بادی‌های ضد ویروس - پروتئین‌هایی در خون که با ویروس مقابله می‌کنند و می‌توانند از عفونت دوباره پیشگیری کنند – را از دست بدهند.

یافته‌های این بررسی که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، پرسش‌های جدیدی درباره مصون شدن افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا برمی‌انگیزد و همچنین احتمال دست نیافتن به یک واکسن موثر بر ضد کرونا را مطرح می‌کند.

این پژوهشگران آنانتشارتی‌بادی‌ها را در ۳۷ بیمار که در منطق وان‌ژو در چین به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند، آندازه‌گیری کردند. آنها همچنین آنتی‌بادی‌ها در ۳۷ بیمار دیگر را که آزمایش ویروس کرونایشان مثبت بود، اما علائمی نداشتند، بررسی کردند.

هدف از این بررسی پاسخ دادن به دو پرسش مهم بود: آیا اغلب افراد پس از بهبودی از عفونت ویروس کرونا نسبت به آن مصونیت پیدا می‌کنند؟ این مصونیت برای چه مدتی ادامه پیدا می‌کند؟\

این بررسی نشان داد که آنتی‌بادی‌ها در اغلب افراد مورد بررسی ققط برای چند ماه در بدن باقی می‌مانند. هشت هفته پس از بهبودی،‌آنتی‌بادی‌ها در ۴۰ درصد افراد بی‌علامت و در ۱۳ درصد افراد علامت‌دار به حد غیرقابل‌شناسایی افت کردند.

به گفته این پژوهشگران افراد بی‌علامت در مجموع پاسخ ایمنی ضعیف‌تری نسبت به ویروس داشتند.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که اغلب افراد مبتلا به ویروس کرونا که علامت‌دار می‌شوند، بر ضد ویروس آنتی‌بادی تولید می‌کنند.

هنوز روشن نیست که چه میزانی از آنتی‌بادی در خون باعث مصونیت افراد در برابر ویروس کرونا می‌شود. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌آند که حتی میزان‌های پایین آنتی‌بادی برای  جلوگیری از عفونت دوباره کافی است.

از طرف دیگر شمار افراد مورد بررسی در این پژوهش دانشمندان چینی کم است و آزمایش‌های آنتی‌بادی ممکن است در مواردی نتایج غیرقابل‌اعتمادی را به دست دهند.

پژوهشگران چینی دو نوع آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین G یا IgG و ایمونوگلبولین M و  IgMرا در این بیماران اندازه گرفتند.

به طور کلی بدن در پاسخ به عفونت ویروسی ابتدا IgM را تولید می‌کند و ایجاد IgG مدت بیشتری به طول می‌انجامد. بنابراین IgG شاخص بهتری برای ایمنی درازمدت است.

در این بررسی به خصوص در افراد بی‌علامت میزان‌های IgG و IgM نسبت به یک پروتئین ویروسی پس از هشته هفته کاهش زیادی پیدا کرد، به طوری که در شماری از بیماران دیگر  قابل‌شناسایی نبود.

البته همه این بیماران همچنان نوع دیگری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده پروتئین گل‌میخی ویروس را که می‌تواند مانع عفونت مجدد با ویروس شود، در خونشان داشتند، هر چند میزان این آنتی‌بادی هم کاهش یافته بود.

البته آنتی‌بادی‌ها تنها راه دفاع بدن در برابر ویروس‌ها نیستند. بدن همچنین از سلول‌های ایمنی نوع T  برای کشتن ویروس‌ها استفاده می‌کند و سلول‌های ایمنی نوع B هم می‌توانند در هنگام عفونت دوباره آنتی‌بادی‌های جدیدی تولید کنند.

هیچکدام از این دو روش دفاعی در این بررسی جدید اندازه‌گیری نشده بودند.

کد خبر 523259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha