در روزی که دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی ترامپ با توجه به اینکه بیش از یک میلیون نفر برای حضور در این همایش نام‌نویسی کرده بودند، انتظار جمعیت عظیمی را داشتند، اما این تجمع به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود، به‌طوری که مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ از بیم خشم رئیس‌جمهوری، ناگزیر به تغییر برخی از برنامه‌های این همایش شدند.

کارزار انتخاباتی ترامپ و سخنرانی برای صندلی خالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، همه چیز آن‌طور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا انتظار داشت پیش نرفت؛ نخستین گردهمایی انتخاباتی او از زمان شیوع کرونا در حالی به اتمام رسید که حتی تا مدتی پس از آنکه ترامپ به واشنگتن بازگشت، معترضان در شهر تالسای اوکلاهما در بیرون محل برگزاری این گردهمایی شعارهایی علیه دولت آمریکا و نژادپرستی در این کشور سر می‌دادند. انتخاب شهر تالسا محل برگزاری این گردهمایی بی‌دلیل نبود. این شهر در سال ۱۹۲۱ شاهد قتل‌عام بیش از ۳۰۰ آفریقایی-آمریکایی بود. کشتار این سیاه‌پوستان توسط جمعیتی از سفیدپوستان مشاجره‌برانگیز شد و تمام اینها در حالی است که محبوبیت دونالد ترامپ به علت اداره بد بحران کووید۱۹ و پاسخ او به ماجرای مرگ جورج فلوید کاهش یافته است.


وب‌سایت خبری سی‌ان‌ان در این باره در گزارشی می‌نویسد: در روزی که دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی ترامپ با توجه به اینکه بیش از یک میلیون نفر برای حضور در این همایش نام‌نویسی کرده بودند، انتظار جمعیت عظیمی را داشتند، اما این تجمع به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود، به‌طوری که مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ از بیم خشم رئیس‌جمهوری، ناگزیر به تغییر برخی از برنامه‌های این همایش شدند. در گزارش روزنامه واشنگتن‌پست هم آمده است که رئیس‌جمهوری آمریکا پس از ابراز خوش‌بینی و تأکید بر حضور پرشور مردم، شنبه‌شب در حالی در تالسا سخنرانی کرد که بسیاری از صندلی‌ها خالی بود. بیشتر حامیان ترامپ که در مرکز ۱۹هزارنفره بوک گرد هم آمده بودند، ماسک به صورت نداشتند و این در حالی بود که چند ساعت قبل ستاد تبلیغاتی او اعلام کرده بود جواب آزمایش کرونای شش نفر از اعضای گروه برگزارکننده این گردهمایی مثبت بوده است.


سخنرانی ترامپ که نزدیک به دو ساعت طول کشید، پر از شکایت، دروغ و ادعاهای خلاف واقع بود. او در سخنرانی انتخاباتی خود به آلمان پرداخت و بار دیگر اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر از سربازان آمریکایی مستقر در این کشور را به نقطه دیگری منتقل خواهد کرد. ترامپ همچنین مدعی شد که آلمان یک بیلیون دلار به ناتو مقروض است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که آلمان ظرف ۲۵ سال گذشته آن‌گونه که باید و شاید بودجه برای تقویت توان نظامی خود اختصاص نداده است. ترامپ گفت: «آلمان از ما انتظار دارد که از آن کشور در برابر تهدیدهای روسیه دفاع کنیم. حال آنکه دولت آلمان میلیاردها دلار به روسیه برای تأمین انرژی خود پرداخت می‌کند». اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به پروژه «نورداستریم ۲» است. پروژه‌ای که قرار است گاز روسیه را به آلمان و به بخش‌هایی از اروپای غربی منتقل کند.

اما در حالی که محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا به‌خاطر واکنشش به اعتراض‌های آمریکا کاهش یافته است؛ در سخنرانی خود اشاره‌ای به جورج فلوید، شهروند رنگین‌پوستی که در خشونت پلیس جان باخته و به اعتراضات گسترده در آمریکا و دیگر نقاط جهان دامن زده بود، نکرد و حتی از خشونت پلیس در آمریکا نیز چیزی نگفت. ترامپ تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که اگر رقیب انتخاباتی او جو بایدن در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، آن‌گاه امنیت از بین می‌رود. ترامپ مدعی شد که جو بایدن در برابر «چپ‌های رادیکال» تسلیم شده و اگر پیروز شود، بودجه پلیس را کاهش داده و حتی پلیس را منحل می‌کند. سخنرانی برای صندلی‌هایی که اکثرا خالی بود، در شرایطی روی داد که ترامپ انتظار داشت حضور پرشمار طرفدارانش پس از صد روز وقفه در کارزار انتخاباتی به علت همه‌گیری ویروس کرونا، به منزله بازگشتی پیروزمندانه برای او به شمار رود.

  • از نقش‌آفرینی نوجوانان امریکایی علیه ترامپ تا صندلی‌های خالی

روزنامه اعتماد هم نوشت: دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امیدوار بود آغاز مجدد کمپین‌های انتخاباتی، عقب‌ماندگی او را نسبت به رقیب دموکرات جبران کند اما اولین تجمع انتخاباتی چندان مطابق میل رییس‌جمهور امریکا پیش نرفت تا او مجبور باشد ساعاتی طولانی صندلی‌های خالی سالن را تحمل کند؛ شروعی ناامیدکننده برای رییس‌جمهوری که حسابی ویژه روی تجمعات انتخاباتی برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر باز کرده است. 

ساعت ۷ شب روز شنبه ۲۰ ژوئن درهای سالن «بوک» در شهر تولسا واقع در ایالت اوکلاهما باز شد تا طرفداران ترامپ در کنار یکدیگر نخستین تجمع انتخاباتی از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در امریکا را برگزار کنند. حاشیه‌ها اما چند ساعت مانده به ورود ترامپ به این سالن شروع شد؛ ساعت ۱۷ به وقت محلی روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ۶ نفر از کارکنان کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان در تولسا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این در حالی بود که منتقدان ترامپ پیش‌تر بارها او را به بی‌توجهی نسبت به جان طرفدارانش متهم کرده و خواسته بودند در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹ از برگزاری تجمعات انتخاباتی پرهیز کند. این انتقادات اما تنها نگرانی اطرافیان ترامپ نبود. به نوشته سی‌ان‌ان از ۳ روز قبل از برگزاری مراسم، جمهوری‌خواهان اعلام کرده بودند که ظرفیت ثبت‌نام برای حضور در سالن ۴۰ هزار نفری شهر تولسا تکمیل شده و بسیاری از کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، نمی‌توانند وارد سالن شوند. حتی صحبت‌هایی از بیش از یک میلیون ثبت‌نام کننده برای شرکت در کارزار انتخاباتی ترامپ در تولسا از سوی جمهوری‌خواهان مطرح شده بود با این حال تنها دو ساعت مانده به برگزاری مراسم، مسوولان کمپین ترامپ که تعداد زیادی از صندلی‌های سالن را خالی می‌دیدند، اقدام به ارسال یک پیام کوتاه خطاب به همه ثبت‌نام کنندگان کردند:«جشن بازگشت امریکای بزرگ اینجا برگزار می‌شود؛ هنوز جا برای شما هست». وضعیت اما آن ‌طور که آنها می‌خواستند پیش نرفت و با نیامدن طرفداران ترامپ به سالن، صندلی‌های خالی کاملا به چشم آمد.

  •  نقش ‌آفرینی نوجوانان طرفدار پاپ کره‌ای

مسوولان کارزار انتخاباتی ترامپ از شرایط به وجود آمده تعجب کرده بودند و معلوم نبود چرا چنین وضعیتی به وجود آمده است. نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشته است که «نوجوانان طرفدار موسیقی پاپ کره‌ای» عامل این بی‌نظمی عجیب در برگزاری مراسم ترامپ بودند. به نوشته نیویورک تایمز، شمار بالای متقاضیان به دلیل کارزار هماهنگ حامیان نوجوان موسیقی پاپ کره‌ای و کاربران پیام‌رسان تیک‌تاک در ثبت‌نام ساختگی بوده. آنها اعلام کرده‌اند که «تا حدودی» در این مساله مسوول بودند. این روزنامه نوشت آنها ادعا کرده‌اند که برای دریافت صدها هزار بلیت شرکت در این مراسم «به شوخی» ثبت‌نام کردند. این اقدام پس از آن روی داد که حساب کاربری «تیم ترامپ» روز یازدهم ژوئن از هواداران رییس‌جمهوری خواست برای بلیت‌های رایگان با شماره تلفن همراه خود ثبت‌نام کنند. پس از این اعلام، هواداران گروه موسیقی پاپ کره‌ای اطلاعات این مراسم را با دنبال‌کنندگان صفحات رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و آنها را تشویق کردند که «ثبت‌نام کنند اما نیایند».  هر چند شواهد زیادی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این نقش‌آفرینی جوانان و نوجوانان وجود دارد، سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ مدعی است، «معترضان تندرو در بیرون از محل گردهمایی جلوی ورود حامیان به سالن را گرفته‌اند.» این موضع‌گیری با واکنش دموکرات‌ها همراه شد. الکساندر اوکازیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان امریکا در پاسخ به برد پارسکال، رییس کارزار انتخاباتی ترامپ که «معترضان تندرو» را دلیل عدم حضور حامیان دانسته بود، نوشت:«در حقیقت نوجوانان تیک‌تاک شما را غافلگیر کردند.» استیو اشمیت، استراتژیست جمهوری‌خواه در این زمینه گفته است:«نوجوانان امریکا یک ضربه شدید به دونالد ترامپ زده‌اند».

  •  سخنرانی دفاعی ترامپ

رییس‌جمهور امریکا معمولا عادت دارد، نطق خود را با حمله به رقبا یا طرح موضوعات جنجالی آغاز ‌کند اما این بار ترامپ در موقعیتی قرار گرفته بود که بیشتر تلاش داشت خود را از اتهامات مطرح شده، مبرا کند و بگوید نقطه ضعفی ندارد. اولین نکته جالب ‌توجه ترامپ در سخنرانی روز گذشته «آب خوردن» او بود. رییس‌جمهور امریکا که هفته گذشته و در طول سخنرانی در یک آکادمی برجسته نظامی به ضعف جسمانی و بیماری متهم شده بود و عنوان می‌شد که نمی‌تواند با دست راست آب بخورد این کار را کرد که مورد تشویق هوادارانش قرار بگیرد. طرح موضوع ضعف جسمانی علیه ترامپ از این رو برای او دردناک بود که رییس‌جمهور امریکا در ماه‌های گذشته بارها جو بایدن، رقیب خود را به سبب آنچه «ضعف جسمانی» و «کهولت سن» می‌خواند مورد تمسخر قرار داده بود.

از دیگر قسمت‌های جالب توجه در سخنرانی ترامپ، تلاش او برای دفاع از مدیریت دولتش در مقابله با ویروس کرونا بود. رییس‌جمهور امریکا که این روزها به‌ شدت از سوی رقبا برای نحوه مدیریت مقابله با پاندمی کرونا سرزنش می‌شود روز گذشته گفت:«بسیاری می‌گویند تعداد مبتلایان به کرونا در امریکا زیاد است. معلوم است زمانی که تعداد تست‌ها تا این اندازه زیاد باشد، تعداد مبتلایان نیز بیشتر مشخص می‌شود. من از مسوولان خواسته‌ام تعداد تست‌ها را کاهش دهند». این حرف‌ها که با واکنش تند کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد به سرعت از سوی کاخ سفید تعبیر به «شوخی» شد و مسوولان رسانه‌ای کاخ سفید اعلام کردند، رسانه‌ها باید تفاوت شوخی و جدی رییس‌جمهور را تشخیص دهند. او همچنین با تاختن به دموکرات‌ها در خصوص انتقاداتی که علیه دولت مطرح می‌کنند، اظهار کرد که «اگر اکنون دموکرات‌ها بر سر کار بودند، هیچ‌کس امنیت نداشت و هیچ‌کس نجات پیدا نمی‌کرد.» ترامپ با اشاره به برخی اختلافات داخلی در جبهه دموکرات‌ها، جو بایدن را «عروسک دست‌نشانده» خواند و گفت:«بایدن کسی نیست که حزب دموکرات را رهبری می‌کند، او تنها عروسک دست ‌نشانده چپ‌های تندرو در این حزب است.» اظهارات ترامپ با واکنش سریع رقیب همراه شد و جو بایدن در واکنش به این مساله نوشت:«ما ماه‌هاست که وارد این همه‌گیری شده‌ایم و هنوز تست مناسب(برای تشخیص ابتلا به کرونا) یا یک دستورالعمل شفاف در سطح کشور نداریم. در عوض دونالد ترامپ داروهای خطرناک و تایید نشده را تبلیغ می‌کند و سد راه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود و از زدن ماسک ممانعت می‌کند. او حتی در ابتدایی‌ترین آزمون‌ رهبری هم دارد شکست می‌خورد».

  •  توهین به معترضان

بخش آخر اظهارات ترامپ به سرزنش معترضان اختصاص یافت. او که این روزها بسیار از وضعیت شهرهای امریکا ناراضی است، معترضان را که تا دم در سالن برگزاری مراسم انتخاباتی تنهایش نگذاشته بودند، «انسان‌هایی بد» خواند و خواستار بازگشت حاکمیت قانون به امریکا شد. او همچنین معترضان را گروه‌های چپ خواند که خواستار «وندالیزه» کردن امریکا هستند. این رفتار ترامپ در کنار اظهارات پسرش که پیش از آغاز مراسم، معترضان را «دشمنان امریکا» و «آنارشیست‌هایی دیوانه» خوانده بود نیز با انتقادات زیادی از سوی منتقدان همراه شد. اکنون ترامپ با این شروع ناامیدکننده باید ببیند تا چه اندازه می‌تواند اختلاف رای خود با جو بایدن را که نظرسنجی‌ها بر آن صحه می‌گذارند، جبران کند.

کد خبر 524102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha