همشهری آنلاین: بان کی‌مون در چهارمین و آخرین دور از انتخابات آزمایشی در شورای امنیت سازمان ملل توانست آرای هر پنج عضو دارای حق وتو در این شورا را کسب کند.

او که اکنون وزیر امور خارجه کره جنوبی‌است، بخت اول انتخاب به عنوان جانشین کوفی عنان به حساب می‌آید.

خبرگزاری سوئیس از نیویورک گزارش کرد، دوشنبه شب[دوم اکتبر] 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به دبیرکل سازمان ملل شدن بان کی مون، دیپلمات باسابقه سئول رای مثبت دادند.

در این رأی‌گیری فقط یک عضو غیردایم این شورا از رای دادن به مون امتناع کرد که به گفته محافل سازمان ملل، این کشور ژاپن بوده است.

شاشی تارور، نویسنده هندی و معاون دبیرکل سازمان ملل که یکی از رقیبان بان کی مون بود پس از این رای‌گیری در جمع خبرنگاران گفت: "مشخص است که بان دبیرکل بعدی سازمان ملل خواهد شد."

تارور خود توانست 10 رای مثبت، سه رای منفی و دو رای ممتنع را کسب کند و در جایگاه دوم پس از وزیر امور خارجه کره جنوبی قرار بگیرد. وی همچنین قول داد که از این دیپلمات کره‌ای حمایت کند.

تداوم اصلاح سازمان ملل

بان کی‌مون نیز به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد مهم‌ترین وظیفه خود را اصلاح سازمان ملل می‌داند چرا که به این ترتیب اعتماد کشورهای عضو این سازمان دوباره جلب خواهد شد.

وی گفت، کشورهایی که در معرض تهدید نسل‌کشی هستند باید در آینده مورد حمایت قرار بگیرند. او همچنین از دولت سودان خواست که با استقرار نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در این کشور موافقت کند.

ابراز رضایت آمریکایی‌ها

جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز از نتیجه این انتخابات آزمایشی ابراز رضایت کرد.

این اولین بار بود که در جریان انتخابات آزمایشی رنگ برگه‌های رای اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل قابل تشخیص بود.

به گفته بولتون، شورای امنیت امروز (سه‌شنبه) درباره تاریخ برگزاری انتخابات رسمی تعیین جانشین عنان تصمیم‌گیری خواهد کرد. احتمال می‌رود این انتخابات در تاریخ 9 اکتبر یعنی دوشنبه هفته آینده برگزار شود.

قطعی شدن دبیرکلی بان

اگر بان همان گونه که انتظار می‌رود در جریان انتخابات رسمی نیز پیروز شود، بنا به گفته بولتون، شورای امنیت "در همان روز" او را برای تصدی دوره‌ای پنج ساله در جایگاه اول سازمان ملل توصیه خواهد کرد.

تأیید رسمی او در مجمع عمومی سازمان ملل صورت خواهد گرفت که بیشتر یک مراسم تشریفاتی است.

بر اساس منشور سازمان ملل گرچه مجمع عمومی است که مسوولیت انتخاب دبیرکل سازمان ملل را دارد، اما شورای امنیت است که وی را توصیه خواهد کرد.

در این میان، پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، یعنی انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین وزنی عمده را برای انتخاب دبیرکل سازمان ملل دارند.

کد خبر 5266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز