زینب زینال زاده: پل حافظ در دهه ۵۰ خورشیدی توسط یک شرکت بلژیکی ساخته شد. تمام قطعات این پل در بلژیک ساخته و پس از انتقال به کشور در تهران به هم متصل شدند. میزبانی پایتخت از هفتمین دوره بازیهای آسیایی که دهم تا بیستم شهریور سال ۱۳۵۳ با عنوان جام تختجمشید برگزار میشد و مدیریت ترافیک در مسیر هتلها تا ورزشگاه آزادی، علت ساخت این پل بود که طراحی تا بهرهبرداری آن در مدت ۵ سال انجام شد. در گذر زمان این پل نقش کلیدی در کاهش بار ترافیک ایفا کرد و با گذشت ۴۰ سال به یکی از مسیرهای پر تردد تهران تبدیل شد.
اردیبهشت سال گذشته بود که «صفا صبوری دیلمی» معاون فنی و عمران شهردار تهران خبر جمعآوری پل حافظ را رسانهای کرد و گفت: «سازه این پل عمق زیادی ندارد و در گذر زمان دچار فرسایش شده است. نگهداری این پل که بیش از ۷۰۰متر طول دارد، بسیار هزینهبر است و برای مرمت و نگهداشت آن به اندازه ساخت یک پل جدید به اعتبار نیاز است. » او در پایان بر جمعآوری این پل تأکید کرد و گفت: «جمعآوری پل حافظ در شرایط کنونی و با توجه به فرسودگیهای ایجادشده بهترین گزینه است و این کار تیر ماه امسال عملیاتی میشود. »
تیر ماه ۹۹ که از راه رسید، همه منتظر جمعآوری پل حافظ بودند، اما این اتفاق نیفتاد. «محمد عندلیب» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: «علت تأخیر در اجرای طرح جمعآوری پل حافظ، طولانی شدن مطالعات انتخاب مسیرهای جایگزین مناسب است. » به گفته او مطالعات تمام شده است و کارشناسان مشغول جمعبندی نهایی هستند و با انتخاب و تعیین مسیرهای جایگزین کار جمعآوری پل حافظ از اواخر تیرماه شروع میشود.
عندلیب با اشاره به مسیرهای جایگزین میگوید: «قطعا با عملیاتی شدن طرح جمعآوری پل حافظ مشکلات ترافیکی خواهیم داشت، اما سعی میکنیم با انتخاب مسیرهای مناسب این مشکلات را به حداقل برسانیم. » براساس آخرین اطلاعات ۳ گزینه اجرایی برای عملیاتی شدن این کار وجود دارد. اول انسداد کامل خیابان حافظ، حدفاصل خیابان کریمخان زند تا خیابان انقلاب، دوم انسداد شبانه پل با امکان تردد در کنارگذرها و سوم اسنداد شبانه پل و انسداد کنارگذر شرقی در روز.
نظر شما