همشهری آنلاین: منابع ترکیه و رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دور جدید مذاکرات غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل با میانجی‌گری ترکیه طی یک هفته‌ یا ۱۰ روز آینده از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ البیان، چاپ امارات، یک مقام مسئول ترکیه اظهار داشت: اسرائیل و سوریه توافق کردند تا نشست‌های منظمی را برای انجام مذاکرات غیر مستقیم صلح در استانبول طی یک هفته و یا ۱۰ روز آینده برگزار کنند.

مارک رگو، سخنگوی ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: انتظار می‌رود نشست دیگری برای انجام این مذاکرات به زودی برگزار شود.

روزنامه‌ صباح، چاپ ترکیه، نیز نوشت: تماس‌ها بین هیات‌های سوری و اسراییلی از طریق یادداشتی صورت گرفت و طرفین مذاکرات مستقیم با یکدیگر انجام ندادند.

روزنامه هاآرتص نیز به نقل از گزارش‌های موجود بین مقامات رژیم صهیونیستی اعلام داشت: احتمال ایجاد توافق‌نامه‌ا‌ی بین اسرائیل و دمشق بیشتر از ایجاد توافق با تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این روزنامه همچنین نوشت: درخواست سوریه در این مذاکرات تنها به بازگرداندن بلندی‌های جولان متمرکز است و از سوی دیگر با توجه به آن که بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور به طور کامل بر تشکیلات و سازمانهای امنیتی و ارتش سوریه سیطره دارد، می‌توان به پایبندی دمشق نسبت به تعهدات و توافق‌نامه‌های بزرگ امیدوار بود.

این روزنامه همچنین به نقل از المرت نوشت، نخست‌وزیر اسرائیل همچنان بر تداوم مذاکرات صلح با فلسطین و سوریه پافشاری دارد.

المرت در جمع تعدادی از مقامات اسرائیلی تاکید کرده است که به رغم آن که نمی‌داند چه مدت دیگر در پست نخست وزیری باقی خواهد ماند، اما همچنان خواهان تداوم روند صلح با سوریه و فلسطین است.

در همین حال، یک مقام مسئول ترکیه نیز به رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مذاکرات صورت گرفته بین سوریه و اسرائیل با میانجی‌گری ترکیه، مذاکراتی مثبت و برجسته بوده و دو طرف از این مذاکرات راضی هستند.

وی این وضعیت را آغازی خوب برای ادامه‌ روند صلح توصیف کرده و عنوان داشت: در این مذاکرات جزئیات امور بررسی نشد و قرار است این مساله در دور بعدی مذاکرات پیگیری شود.

این مقام مسئول ترکیه خاطرنشان کرد: اسرائیل خواهان انجام مذاکرات مستقیم است، اما سوریه همچنان نسبت به انجام این امر تردید دارد و انتظار می‌رود در دور بعدی مذاکرات یک دیدار سه جانبه بین دو طرف با میانجی‌گری ترکیه انجام شود.

روزنامه‌ی اماراتی دارالخلیج نیز نوشت: المرت در برابر انتقاداتی که به دلیل مذاکرات غیر مستقیم با سوریه از وی به عمل آمده، از خویش دفاع کرد.

بر اساس این گزارش، المرت تاکید کرده است که هیچ گونه تعهدات از پیش تعیین شده‌ای را به طرف سوری اعطا نکرده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین عنوان داشت: من به مقامات سوریه گفتم چنانچه خواهان گفت‌وگو هستید، با یکدیگر مذاکره می‌کنیم. با توجه به اینکه من می‌دانم شما چه چیزی می‌خواهید و شما هم می‌دانید که من چه چیزی می‌خواهم.

از سوی دیگر، عبدالفتاح عموره معاون وزیر امور خارجه‌ سوریه، تاکید کرد که کشورش با انجام مذاکرات غیر مستقیم تلاش می‌کند تا به اهداف اسرائیل در خصوص مذاکرات دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما درصدد هستیم که ببینیم آیا طرف مذاکره کننده برای دستیابی به صلح حسن نیت دارد یا خیر.

همزمان با آغاز مذاکرات غیرمستقیم بین سوریه و رژیم صهیونیستی، میگوئل آنخل موراتینوس وزیر امور خارجه‌ اسپانیا و خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، در تماسی تلفنی با ولید معلم وزیر امور خارجه‌ سوریه، نسبت به از سرگیری این مذاکرات ابراز خرسندی کردند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای از آغاز مذاکرات بین سوریه و رژیم صهیونیستی ابراز خرسندی کرده و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به ایجاد توافق‌نامه‌ا‌ی بر اساس تصمیم‌گیری‌های کنفرانس مادرید منجر شود.

کد خبر 52907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز