یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

به‌دنبال تداوم اختلاف دولت و بانک مرکزی بر سر میزان سود تسهیلات بانکی؛ سخنگوی دولت تاکید کرد که نظر رئیس‌جمهور در زمینه نرخ سود بانکی نهایی شده و ابلاغ خواهد شد.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت با بیان این خبر گفت: همانطور که آقای احمدی‌نژاد در این زمینه اعلام کردند، نرخ سود بانکی بخش‌های مختلفی دارد؛ عقود مبادلاتی و مشارکتی. درواقع بخش‌هایی براساس نوع فعالیت اقتصادی و سودده بودن آن با توافق بانک و طرف قرارداد انجام می‌شود که آن مورد بحث نیست.

به گزارش ایسنا وی که درحاشیه اولین همایش مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد ؛ با اشاره به نرخ سود 10 درصدی اعلام شده ازسوی رئیس‌جمهور برای بخش‌های مسکن و امور تولیدی (صنعت و کشاورزی)؛ افزود:هم چنین نرخ سود 12 درصدی برای حوزه تجارت (امور بازرگانی و خدماتی) از سوی رئیس‌جمهور درنظر گرفته شده است که با نهایی شدن بخشنامه؛ ‌به‌زودی در روزهای آتی ابلاغ می‌شود.

نرخ سود بانکی اعلام شده از سوی رئیس‌جمهوری با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده است. به گونه‌ای که مظاهری رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نرخ سود در نظر گرفته شده از سوی احمدی‌نژاد ضمن مقاومت  تصریح کرده بود که کاهش نرخ سود اعلام شده قابل ابلاغ به بانک‌ها نیست. از همین رو با ارسال نامه‌ای به رئیس دولت نهم خواستار رفع تناقض و اشکالات وارده بر این نرخ شد.

با این حال روز گذشته داوودی معاون احمدی نژاد گفت که نرخ سود همان 10درصد است. همچنین غلام حسین الهام سخنگوی دولت نیز با تایید این خبر؛ درباره افزایش حقوق و بحث‌های مطرح دیوان عدالت اداری گفت: در این مورد خیلی توضیح داده‌ام؛ رای دیوان عدالت اداری رایی است که طبق قانون در حال حاضر اثری بر اجرا ندارد. در قانون ‌گفته شده است که آثار ابطال آرای دیوان عدالت اداری در مورد آینده است و به گذشته مربوط نیست.

وی افزود: اگر مورد خاصی دارند مبنی بر این‌که این موضوع ابطال شرعی دارد، ابطال شرعی مصوبه پس‌ از اظهار نظر فقهای شورای نگهبان است که این کار انجام نشده است. در ضمن این‌که می‌گویند به تضییع حقوق عامه انجام شده است، باید آن را اعلام کنند که این کار را هم نکرده‌اند. بنابراین مصوبه یادشده هیچ اثری از نظر گذشته ندارد و در آینده نیز اجرا نمی‌شود و مصوبه جدیدی را دولت تصویب کرده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

الهام اضافه کرد: نتیجه آن است که متوسط دریافت بیش از 70 درصد کارکنان دولت بالای 7/13 درصد است. یعنی آن‌که اگر بخواهیم با توجه به افزایش و تعدیل آن‌را برگردانیم، آنها ضرر می‌کنند.

امید دوباره به انقلاب از دولت نهم شکل گرفت

همچنین سخنگوی دولت در همایش مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد ؛ گفتمان دولت نهم و رویکردهای آن را منطبق بر مطالبات رهبر انقلاب دانست و گفت: این مطالبات منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی و به معنای بازگشت به این گفتمان صورت گرفته است.

غلام حسین الهام سخنگوی دولت ؛ در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: انقلاب اسلامی امام‌(ره) در این کشور دوباره از عرصه اجراییات دولت احمدی‌نژاد شکل گرفت و امید جهانی و قدرت فراملی ایجاد شد.

وی تاکید کرد: امروز این دولت به‌دلیل دمیدن در فضای فکری، استقلال‌طلبانه، آزادی‌خواهانه و عدالت‌محور یک حرکت و نشاط جهانی ایجاد کرده و به همین نسبت قدرت در فضای فراملی برای جمهوری اسلامی ایجاد و عرصه را به گونه‌ای باز کرده که از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و فرصت اندیشیدن، تفکر و گفتمان ایجاد شده است. باید با استفاده از این شرایط قدرت علم و فناوری را در جمهوری اسلامی سرعت بخشیم.

الهام تاکید کرد: باید جریان نخبه‌گرا و تمدن‌ساز کشور و عرصه رسانه‌ای در مبادی خود تجدید نظر کرده و فرصت‌سوزی تاریخی نکنند و مقداری واقع‌بینانه باشند. منظورم این نیست که چاپلوسانه و مریدانه فعالیت کنیم، بلکه از این ظرفیت ایجاد شده در جهان بهره‌برداری کنند.

وی در ادامه، نقش روابط عمومی‌ها را ممتاز و اثربخش خواند و گفت: درصورتی که آنها به سیستم کنونی باور داشته باشند، می‌توانند اثربخش باشند؛ ولی با وجود اینکه قبول نداشتن سیستم کنونی نیز کار را به سرانجام می‌رساند، اما سرانجام کار رسیدن به نقطه قابل‌قبولی نیست؛ چراکه اگر روابط عمومی‌ها مجموعه و سیستم خود را باور نداشته باشند، توفیقی پیدا نمی‌کنند.  سخنگوی دولت در پایان با تاکید بر این‌که حرکت رو به جلو، نوآوری و خلاقیت با عشق به آن میسر خواهد شد، اظهار کرد: عدالت و خدمت ارزشی مقدس است که ما این ظرفیت را داریم از آن استفاده کنیم.

کد خبر 53002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز