در میان تمامی ‌بخش‌های اجرایی شهرداری که فعالیت‌هایشان به چشم می‌آید و شهروندان با آنها آشنا هستند، بخش‌هایی هم هست که به‌رغم نقش مؤثر در اداره امور شهری به لحاظ ماهیت‌کاری چندان نام آشنا نیستند.

حوادث

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا:    واحد اچ.اس.ای یکی از این واحدهای اجرایی است. گرچه هنوز برای این واحد ساختار سازمانی مشخصی در خیلی از شهرداری‌های مناطق وجود ندارد، اما کارشناسان فعال در این بخش با تمرکز بر مأموریت‌های محوله توانسته‌اند بستر سلامت کارکنان و ایمنی را در مناطق فراهم آورند. کسب رتبه نخست توسط واحد اچ.اس.ای منطقه 11 در بین مناطق 22گانه شهر تهران بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با «محسن ابراهیمی» ‌مدیر این واحد، شهروندان را با فعالیت‌های این بخش بیشتر آشنا کنیم. 


HSE حرف اول کلمات Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) و Environment (محیط‌زیست) است که متولی تمام مسائل مربوط به بهداشت کار، بهداشت محیط، ایمنی، آتش‌نشانی و محیط‌زیست است. دستور تشکیل واحد اچ.اس.ای در شهرداری‌ها سال 90 با تأکید شورای ‌شهر از سوی شهرداری تهران به شهرداری‌های مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شد. مدیر واحد اچ.اس.ای شهرداری منطقه 11 با ارائه این توضیح، می‌گوید: «درست است از سال 90 تا امروز حدود 9 سال از عمر تأسیس واحد اچ.اس.ای در شهرداری‌ها می‌گذرد، اما هنوز ساختار سازمانی مصوبی در مناطق نداریم. هرچند نمایندگان این بخش با تمام توان خود در حال انجام وظایف تعریف‌شده هستند.» ابراهیمی با بیان اینکه اچ.اس.ای پیونددهنده سیستم‌های مدیریتی موجود مثل ایزوها در شهرداری است، ادامه می‌دهد: «در واحد اچ.اس.ای می‌کوشیم تا با توجه به 3 اصل ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در اداره امور شهر گام‌های مثبتی در راستای کنترل مخاطرات احتمالی در 3 سطح شهروندی، کارکنانی و کارگری برداریم.» 

  • شناسایی نقاط حادثه‌خیز و کاهش مرگ‌ومیرها

انجام دقیق وظایف از سوی واحد اچ.اس.ای در شهرداری منطقه 11 باعث شده تا امروز شاهد کاهش حوادث ترافیکی و حوادث حین کار که‌گاه منجر به فوت افراد می‌شود، باشیم. مدیر واحد اچ.اس.ای شهرداری منطقه 11 با بیان این مطلب می‌گوید: «یکی از اتفاقات خوبی که در منطقه 11 به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی و پر تردد پایتخت شاهد آن بوده‌ایم، شناسایی نقاط حادثه‌خیز توسط کارشناسان واحد اچ.اس.ای و کاهش تصادفات است.»
او با اشاره به عمر 9 ساله واحد اچ.اس.ای در شهرداری منطقه 11 از استمرار تلاش‌های این بخش برای بهبود شرایط ایمنی و کار خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: «انجام مستمر اقدامات پیشگیرانه و تلاش برای بهبود شرایط باعث شد تا شهرداری منطقه 11 عنوان نخست را در بین واحدهای اچ.اس.ای مناطق 22گانه از آن خود کند.»

  • تهیه شناسنامه برای ساختمان‌های ناایمن

منطقه 11 با توجه به موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به بازار و وجود بافت فرسوده و قدیمی ‌یکی از مناطقی است که ساختمان‌هایی با عمر بالا، بافت متراکم و ناایمن به فراوانی در آن وجود دارد که بخش عمده این بناها در بخش تجاری با تردد روزانه بالا فعال هستند. این موضوع مأموریت‌های واحد اچ.اس.ای را دوچندان کرده است. مدیر واحد اچ.اس.ای منطقه 11 در این‌باره می‌گوید: «تهیه و تدوین شناسنامه برای ساختمان‌های ناایمن یکی از وظایف ماست و بر این اساس می‌کوشیم تا طی بازدیدهای علمی ‌و کارشناسی انجام‌شده از ساختمان‌های مذکور به تهیه این شناسنامه‌ها اقدام کنیم.» شناسایی ساختمان‌های ناایمن در منطقه برعهده واحد اچ.اس.ای در شهرداری منطقه 11 است، اما بر اساس محدودیت‌ها و تعاریف حوزه‌کاری مشخص‌شده کارشناسان این واحد فقط اجازه ورود به ساختمان‌های ناایمن تحت مدیریت شهرداری را دارند و ورود به املاکی که شهرداری مالک آنها نیست، تنها با اخذ مجوز از سوی مراجع قضایی امکانپذیر است. مدیر واحد اچ.اس.ای شهرداری منطقه 11 با این توضیح ادامه می‌دهد: «تمامی ‌بناهای فرسوده و ناایمن با مالکیت شهرداری منطقه شناسایی شده‌اند و نتیجه اقدامات انجام‌شده در قالب گزارش‌های کارشناسی به کارگروه‌های مربوطه اعلام شده تا در اسرع وقت به ایمن‌سازی آنها اقدام کنند.»

  • آموزش پیمانکاران و کارگران

کار در شهرداری منطقه 11 برای پیمانکاران منوط به اخذ تأییدیه از سوی واحد اچ.اس.ای است. هدف از این سختگیری‌ها هم پیشگیری از حوادث احتمالی حین اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و خدماتی است. مدیر واحد اچ.اس.ای شهرداری منطقه 11 با بیان این مطلب می‌گوید: «تمامی ‌پیمانکارانی که خواستار فعالیت در منطقه 11 هستند، باید در گام نخست و قبل از شروع هر فعالیتی نماینده‌ای را که دارای تحصیلات مرتبط با اچ.اس.ای است، به شهرداری معرفی کنند. ضمن اینکه همه پیمانکاران چه آنها که در بخش عمرانی فعالیت می‌کنند، چه پیمانکاران خدماتی و حوزه نگهداشت شهری موظف به رعایت پیمان‌نامه اچ.اس.ای هستند در غیراین صورت در هر مرحله هر تخلفی از پیمانکار سر بزند، منجر به فسخ یکطرفه قرارداد از سوی شهرداری می‌شود.» ابراهیمی ‌تمام این سختگیری‌ها را به نفع شهروندان و شهر می‌داند و ادامه می‌دهد: «تمامی ‌این سختگیری‌ها باعث شده تا واحد اچ.اس.ای در منطقه 11 موفق به کسب عنوان نخست در بین مناطق 22گانه شهرداری تهران شود.»

  • غربالگری کارکنان در دوره کرونا

با ورود ویروس کرونا یا همان کووید19، مأموریت‌های واحد اچ.اس.ای در شهرداری منطقه هم رنگ و بوی دیگری گرفت و غربالگری مرتب کارکنان شهرداری منطقه 11 به مجموع وظایف این بخش افزوده شد. ابراهیمی در این‌باره می‌گوید: «با شیوع ویروس کووید 19 برای ارتقای ایمنی سلامت کارکنان شهرداری منطقه و ارائه خدمات بهتر به شهروندان به غربالگری کارکنان به‌صورت روزانه پرداختیم و این مأموریت را تا ریشه‌کنی ویروس کرونا به‌صورت مستمر ادامه می‌دهیم.»
همچنین این واحد می‌کوشد تا با بررسی روش‌های علمی ‌اجرای پروژه‌ها و کاهش مخاطرات آنها ریسک اجرای پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های آنها را هم کاهش دهد؛ اقدامی که قطعاً با نتایجی چون کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و کاهش هزینه‌های اجرایی به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

  • ایمنی بوستان‌ها زیر چتر «اچ اس ای»

شاید تا به حال فکرش را هم نکرده باشید امنیت و اطمینان خاطری که در بوستان‌های منطقه 11 حاکم است حاصل فعالیت‌ها و تلاش‌های واحد HSE باشد. ابراهیمی‌ در این‌باره به ما می‌گوید: «همکاران ما در واحد HSE می‌کوشند با استانداردسازی زمین‌های بازی در بوستان‌ها و ایمن‌سازی بوستان‌ها در بخش‌های مختلف از جمله تأسیسات برقی آنها از بروز هرگونه خطر برای کودکان و خانواده‌های آنها جلوگیری کنند تا شهروندان بتوانند در فضایی امن و آرام شاهد تفریح کودکان خود باشند.»
 

کد خبر 531780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha