قصه‌ها و فیلم‌ها اغلب جایی تمام می‌شوند که دو دلداده با گذر از انواع اتفاقات و مشکلات به هم می‌رسند اما پس از آن چه؟ چه کسی ماجرای زندگی بعد از وصال را برای ما شرح داده است؟

امیل فریانت

به گزارش همشهری آنلاین، در کتاب «مصیبت‌های عاشق بودن  The Sorrows Of Love» تصویر خوش رنگ و لعاب عشق رمانتیک، رنگی واقع‌بینانه به خود می‌گیرد و قرار است ببینیم بعد از رسیدن به معشوق، قرار است چه اتفاقی بیفتد و واقعیت عشق چیست. پیرامون عشق، افسانه‌هایی در گذر قرن‌ها شکل گرفته است که ناآگاهی ما نسبت به فاصله‌شان با واقعیت، می‌تواند به مصیبت گرفتارمان کند. جدا از اینکه لازم است بدانیم در زندگی روزمره‌ای که با محبوبمان پیش رو داریم، با انبوهی از مسئولیت‌های پیش پا افتاده، سخت یا کسل‌کننده، حقیقتا با چه چیزهایی درگیر می‌شویم؟

در این کتاب تصویری واقع‌بینانه از عشق ارائه می‌شود و این بار، در کنار خوشی‌های عاشق بودن، مصیبت‌های آن هم برشمره می‌شود. دانستن رنج‌ها و مشقت‌هایی که بعد از وصال ظاهر می‌شوند، به انتخاب‌های بهتر و درک روشن‌تر از دوست داشتن دیگری می‌انجامد.

اما روندی که رفته‌رفته ممکن است ما را از ورود به زندگی متعهدانه با کسی دیگر پشیمان کند، چطور روی می‌دهد؟ در این کتاب آمده که بسیاری از ما، پس از مدتی ممکن است حسرت روزهایی را بخوریم که تنها و مجرد بودیم، اما آیا این واقع‌بینانه است؟ ما در به یاد آوردن گذشته، اغلب آن را به شکل دلخواه خود سانسور می‌کنیم، وگرنه رنج روزهایی که کسی را نداشتیم، به خاطر می‌آوردیم و احتمالا این حسرت، بیشتر چیزی شبیه به توهم درباره خوشی‌های روزگار مجردی است. مسئله دیگری که کتاب به آن می‌پردازد، دغدغه همیشگی تغییر است. وقتی بعد از مدتی گمان می‌کنیم فردی که دوستش داریم، تغییر کرده است، آیا به این دلیل نیست که در نگاه اول او را به درستی نمی‌شناختیم و اکنون واقعیت او، سوای فرافکنی خیالاتمان بر او، برایمان روشن شده است؟

در کتاب کم‌حجم مصیبت‌های عاشق بودن، در بخشی به دلایلی می‌پردازد که ما بر اساس آن عاشق کسی می‌شویم. دلایلی که می‌تواند ما را به تجربه رابطه‌ای ناخوشایند برساند. علاوه بر این، باید بتوانیم تشخیص دهیم که چه زمانی، سختی که متحمل می‌شویم بیش از اندازه معمول است و ما در دام انتخابی اشتباه افتاده‌ایم.

نکته دیگری که کتاب به آن پرداخته این است که از خود و شریک زندگی‌مان چه توقعی داریم و این که ایده‌آل نگاه کردن به خودمان و او چطور می‌تواند رابطه را به جنگ و دعوا بکشاند. اینکه قبل از هر چیز باید بپذیریم که ما آدم‌هایی معمولی هستیم و البته که هیچ کدام خالی از عیب و نقص نیستیم. ضمن آن‌که ساختن رابطه‌ای سالم، در شرایطی رخ می‌دهد که برای فرار از ترس تنهایی، به ناچار خود را به دام هر ماجرایی نیندازیم و صبر را تمرین کنیم. 

این کتاب اثری از مدرسه زندگیِ آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده بریتانیایی است. مدرسه زندگی، با شیوه برگزاری کلاس و انتشار کتاب، سعی در آگاهی‌بخشی در زمینه مسائل اساسی زندگی دارد. هدف از انتشار کتاب‌های مدرسه زندگی در زمینه فلسفه، هنر، ادبیات، روانشناسی و...، به کار بستن آن‌ها در زندگی روزمره است. آلن دوباتن می‌گوید که هدف موسسه‌اش، کند و کاو در پرسش‌های اساسی زندگی است. 

مصیبت‌های عاشق بودن را نادیا فغانی ترجمه و نشر هنوز با توافق آلن دوباتن، منتشر کرده است. 

عکس: نقاشی عاشقان، اثر امیل فریانت نقاش فرانسوی قرن نوزدهم است.

کد خبر 532338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha