سارا شیرازی: عامل اصلی موفقیت افشین قطبی در بین هواداران فوتبال کدام است؟

1. اعتماد به نفس و امید به موفقیت
2. شخصیت و رفتار صادقانه و حرفه‌ای
3. علم و تجربه مدیریتی

فردوسی‌پور با این 3 گزینه افشین قطبی را نزد هواداران فوتبال به نقد کشید، اما ظاهرا این سؤال یک گزینه کم داشت؛ همه موارد.قطبی اگر مجبور باشد هم نمی‌تواند در مورد خودش، فقط یکی از این 3 گزینه را انتخاب کند. « من به گزینه 4 رای می‌دهم، یعنی هر 3 مورد»!
انصافا هم هر 3 موردی که عادل به آن اشاره کرد در قهرمانی این فصل پرسپولیس مؤثر بودند، اما چیزی که باعث شد گزینه دوم بیشتر از 2 گزینه دیگر رای بیاورد، همان چیزی است که افشین قطبی را در کمتر از یک سال به یکی از محبوب‌ترین مربیان تاریخ پرسپولیس تبدیل کرد. شخصیت و رفتار صادقانه و حرفه‌ای.

دیشب 60 درصد از 814 هزار نفری که به احترام قطبی در مسابقه برنامه 90 شرکت کردند، این مربی دوست داشتنی را به خاطر رفتار صادقانه و شخصیت والایش ستودند.
« زندگی همه‌اش پر از فراز و نشیب است. روزهای روشن و روزهای تاریک.» بغض گلو و چشمان خیس اجازه نداد صدای قطبی به همان کیفیت همیشگی باشد.

 او که مثل بسیاری از هواداران پرسپولیس تحت‌تأثیر فیلم مربوط به فراز و نشیب‌های تیمش در طول فصل جاری قرار گرفته بود، پس از چند ثانیه با صدایی رساتر ادامه داد: «فوتبال به خاطر همین زیبا است. وقتی در جام جهانی 2002 روی نیمکت کره جنوبی نشسته بودم و ما تا دقیقه 85 با یک گل از ایتالیا عقب بودیم، به آسمان نگاه کردم و ناگهان گل مساوی را زدیم. کسی فکر نمی‌کرد کره از ایتالیایی که بهتر بازی می‌کرد و بیشتر موقعیت داشت ببرد، اما این اتفاق افتاد چون هیچ وقت ناامید نبودیم. برای پرسپولیس هم شرایط مشابهی بود. من و هواداران تیم همیشه به قهرمانی امید داشتیم حتی پس از آن باخت سنگین در اهواز.»

بازی با استقلال اهواز نقطه عطف پرسپولیس بود. چون تصمیم بزرگ کاشانی، اراده قطبی و عزم بازیکنان، که همگی اتفاقات مثبتی بودند، همزمان متولد شد.

قطبی با حرارت خاصی از آن صحبت ‌کرد: «آن باخت 4 بر یک مثل کوه تیم را حرکت داد. خیلی‌ها فکر می‌کردند فرصت من دیگر تمام شده اما برادر بزرگم، حبیب کاشانی یک تصمیم بزرگ گرفت و به همه گفت؛ افشین تا پایان فصل می‌ماند حتی اگر 7 یا 12 گل بخورد. بازیکنان همان روز تصمیم گرفتند متحد باشند، اما تا قبل از آن این گونه نبود. من هم با اطمینان گفتم این تیم قهرمان می‌شود.»

این اولین باری بود که قطبی از عدم‌اتحاد بازیکنانش در مقطعی از فصل صحبت کرد. او در ادامه گفت: «بعضی از بازیکنان دوست داشتند کس دیگری سرمربی باشد، به همین خاطر هم آن‌طور که باید، به وظایفشان عمل نمی‌کردند، اما این مسئله فقط تا قبل از بازی با
استقلال اهواز بود. حالا هم قهرمان شده‌ایم و هواداران باید شاد باشند.»

این جمله آخر را قطبی در پاسخ به اصرار عادل فردوسی‌پور برای نام بردن از بازیکنان کم کار گفت تا همانطور که انتظار می‌رفت نشان دهد در عبور از خط قرمزها هم حد و حدود را به خوبی می‌شناسد. قطبی در ادامه در مورد حمید استیلی هم حرف‌های جالبی به زبان آورد: «واقعا کار کردن با حمید استیلی برایم لذت‌بخش بود. ما در این هفته‌های پایانی قلب در قلب و دست در دست هم کار کردیم و اعتراف می‌کنم که بدون استیلی نمی‌توانستیم قهرمان لیگ شویم. من می‌دانم که حمید دوست دارد، سرمربی باشد، چه در پرسپولیس و چه در تیم دیگر. او یکی از بهترین مربیان جوان ایرانی است و آینده بزرگی دارد.»

اما سختی‌های قطبی در راه قهرمان کردن پرسپولیس. «من با سیاست این تیم را مدیریت کردم و این به خاطر مشکلات زیادی بود که  در اطراف تیم وجود داشت. در ایران واقعا اطراف تیمها شلوغ است. رختکن شلوغ است. روزنامه‌های زیادی وجود دارد و رابطه بازیکنان هم با خبرنگاران بیشتر از آن چیزی است که باید باشد.»

در چنین فضایی کار کردن واقعا سخت است. این را باید پذیرفت. قطبی وقتی از رسانه‌ها صحبت کرد انگار داغ دلش تازه شد: «من پس از قهرمانی پرسپولیس فقط می‌خواستم 6 روز استراحت کنم، اما در همین 6 روز چیزهایی در روزنامه‌ها خواندم که برایم خیلی عجیب بود. یکی نوشت قطبی 800 هزار دلار می‌خواهد و روزنامه دیگر هم از درخواست 5/1 میلیارد تومانی من خبر داد. برخی دیگر هم با پرداختن به گزینه‌های سرمربیگری پرسپولیس و اینکه چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود، فقط ذهن هواداران را خراب کردند. باور کنید اگر می‌خواستم برای پول کار کنم، هیچ وقت به ایران نمی‌آمدم. من از خدمت به مردم کشورم افتخار می‌کنم.»

صحبت که به اینجا رسید، بهترین فرصت بود تا عادل فردوسی‌پور سؤال اصلی را مطرح کند. برای فصل بعد می‌مانی یا نمی‌مانی؟!

 عادل این سؤال را به طرق مختلف از قطبی پرسید و او هم هر بار با سیاست و ظرافت بیشتری به آن پاسخ داد. «اینکه بمانم یا بروم فقط تصمیم من نیست، تصمیم خانواده‌ام است و تصمیم میلیون‌ها هوادار پرسپولیس. اگر بخواهم احساسی حرف بزنم، باید بگویم می‌مانم چون با احساسات پاک این هواداران نمی‌شود به چیزی جز ماندن فکر کرد، اما اگر قرار باشد کمی منطقی‌تر بود، پس باید بیشتر فکر کرد. پرسپولیس حالا 3 جام بزرگ را پیش رو دارد و کاستی‌‌هایی که برای رفع آنها باید دست به یک دگرگونی اساسی زد. لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی 3 جبهه‌ بزرگ هستند و این تیم برای ایستادن در این 3 جبهه باید سرتا پا عوض شود. در این شرایط فقط یا علی گفتن کافی نیست. من اگر بمانم  و مسئولیت را بپذیرم باید تا انتها بروم، یعنی قهرمانی در آسیا، اما واقعا باید بدانم می‌توانم یک سال دیگر با تمام این سختی‌ها بسازم؟ برای این منظور نیاز به مشاوره دارم.»

قطبی یک هفته برای گرفتن تصمیم نهایی از کاشانی و هواداران پرسپولیس فرصت خواست، اما آن چیزی که از لابلای حرف‌های این مربی می‌شد، برداشت کرد، این بود که او در ایران نمی‌ماند. «در این چند روز آینده شاید ساعت‌ها نخوابم، چرا که می‌خواهم خوب فکر کنم.»

قطبی با همان منش حرفه‌ای اش در پایان صحبت‌هایش،  از  تمام کسانی که در این یک سال در راه رسیدن به موفقیت به او کمک کرده‌اند تشکر کرد؛  ابتدا کاشانی،  بعد استیلی، بعد عزیزیان و بعد... حتی مدیر تدارکات پرسپولیس هم از قلم نیفتاده‌ بود، کسی که به قول قطبی در مراسم جشن قهرمانی جام را به شکل عجیبی از دست او درآورده بود. فقط نام مرزبان گفته نشد که عادل هم با همان تیزهوشی ژورنالیستی‌اش به سادگی از کنار آن نگذشت. قطبی در پایان از مرزبان هم به خاطر زحماتی که در طول فصل برای پرسپولیس کشیده تشکر کرد، اما با صراحت گفت اگر بماند او دیگر جایی در پرسپولیس نخواهد داشت.

کد خبر 53283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز