معاون شهردار تهران از انجام عملیات مرمت پل کن به عنوان تنها پل ثبت میراث در استان تهران خبر داد.

پل کن

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در حاشیه بازدید از محله و باغ‌های کن، گفت: کن یکی از ریشه‌های هزار ساله پایتخت است؛ آب فراوان، خاک مناسب و استقرار در میان دره‌های تو در تو زمینه‌های لازم برای پذیرش پیشینه کن را فراهم می‌کند. 

معاون شهردار تهران با اعلام اینکه سازمان نوسازی شهر تهران مأموریت تهیه طرح تفصیلی ویژه محله را فراهم کرده است، افزود: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز تکلیف ساخت محدود در باغ‌ها را برای کاربری‌های گردشگری روشن کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های کن می‌تواند بستر مساعدی برای گردشگری و گذران اوقات فراغت باشد، اعلام کرد: پس از ۵۰ سال از نخستین طرح جامع و تفصیلی پایتخت، اکنون کن، فرحزاد، اوین، درکه و نفرآباد شهرری صاحب طرح ویژه خواهند شد.

گلپایگانی درباره سرنوشت پل کن نیز گفت: پل کن تنها پل ثبت میراث در استان تهران است. بخشی از این پل در سیل سال گذشته ویران شد. اهالی باور دارند به خاطر جاده‌سازی بالادست برای مسیر تهران به شمال و لق‌گیری نکردن سنگ‌ها پس از کوه‌بری و جاده‌سازی، سنگ‌های بزرگ به بدنه پل آسیب رسانده‌اند. این پل به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در حال مرمت است.

  • طرح موضعی کن با رویکرد گردشگری اجرا می‌شود

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت:‌ طرح کن به عنوان بزرگترین پروژه موضعی شهر تهران با رویکرد تفرجگاهی و گردشگری به زودی اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی در بازدید از محله و باغ‌های کن اظهار داشت:‌ از اواسط دوره چهارم شورا و بخصوص در دوره پنجم پیگیری‌های زیادی را با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، شورای شهر، مدیران شهرداری، تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس و فرمانداری تهران برای ساماندهی و حل مشکلات این محدوده چند صد هکتاری آغاز کردیم.

وی افزود: در این دوره موفق شدیم طرح تفصیلی جدید روستای کن و طرح موضعی باغات آن را مبتنی بر یک رویکرد کارشناسی و البته مشارکت جویانه با ذی‌نفعان و اهالی کن به سرانجام رسانده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسانیم.

سالاری ادامه داد: طی دهه‌های گذشته به دلیل عدم توجه به صیانت از باغات انبوه کن و اراضی کشت اجباری، ‌صدها هکتار از این ظرفیت اکولوژیکی و میراث طبیعی به ارث رسیده از پیشینیان از بین رفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در این دوره به منظور جلوگیری از تداوم روند تخریب باغات، طرح بازآفرینی، ساماندهی و صیانت از باغات کن به عنوان طرح موضعی در مراجع ذیربط به تصویب شورای شهر رسیده است.

وی تاکید کرد:‌ در بازدید از محله کن مقرر شده است که ظرف مدت یک هفته نسخه نهایی طرح تفصیلی و بازآفرینی روستای کن و شبکه معابر و شبکه‌های انتقال آب‌های سطحی آن بررسی نهایی شده و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب و ابلاغ نهایی، ارجاع شود.

وی تاکید کرد که همچنین سازمان اجرایی ویژه عملیاتی کردن طرح موضعی باغات کن به ‌موجب تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و نیز در راستای اجرای مفاد سند برنامه و بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، در مدت زمان حداکثر یک ماه باید تشکیل و فعالیت خود را رسما آغاز کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، آغاز هر چه سریعتر بازآفرینی و ساماندهی محدوده باغات کن شامل بهسازی و بازآفرینی کوچه باغ ها، ‌نهرها و جوی های طبیعی موجود انتقال آب، روشنایی عرصه های عمومی و معابر و همچنین ساماندهی و خارج کردن مشاغل نامتجانس از این محدوده با توجه به تصویب منبع ۸۰ میلیارد تومانی بودجه در سال ۹۹ را از تصمیمات برای بهبود وضعیت کن عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به ابلاغ ضوابط ساخت و ساز در محدوده باغات کن با رویکرد ایجاد فضاهای تفریحی تفرجگاهی و پذیرایی آن هم با بارگذاری بسیار حداقلی و به موجب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ مقرر شد در هفته آتی جلسه ای در منطقه ۵ شهرداری تهران به منظور نحوه عملیاتی کردن این ضوابط برگزار شود.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران، تاکید کرد: تمامی زمینه ها، اسناد، مصوبات و حتی بودجه لازم برای ایجاد بزرگترین، پهناورترین و جذاب ترین تفرجگاه عمومی شهرتهران مبتنی بر مشارکت ذینفعان محدوده باغات و اراضی کن فراهم شده است و چنانچه اهتمام جدی مدیران شهرداری و شهرسازی بر اجرای آن قرارگیرد، یکی از دستاوردهای مدیریت شهری دوره پنجم با رویکرد کیفی سازی رقم خواهد خورد.

بخش کن یکی از بخش‌های اصلی شهرستان تهران و از شرق به میدان توحید، ستارخان و آریاشهر یا صادقیه (حسن‌آباد)، از غرب تا گرم دره،  وردآورد و قلعه حسن خان (شهرقدس) و اسماعیل‌آباد، از شمال تا شمیران،  فرحزاد،  امامزاده داوود و شهرستانک و از جنوب تا نهر فیروز بهرام،  مهرآباد،  تهرانسر و بزرگراه آزادگان امروزی ادامه داشته است.

سولقان، سنگان، کشار، کیگا، وردیج، واریش و امامزاده داوود در این بخش واقع شده اند و این بخش در محدوده شهری منطقه ۵ تهران قرار دارد. بافت معماری کن از خشت و گل و شیروانی‌های فلزی و چوب است؛ ‌ بافتی که هنوز باقی مانده و در خانه‌های قدیمی دیده می‌شود؛ کن به دلیل داشتن باغات معروف است.

کد خبر 534061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha