کتاب «معماها» مجموعه‌ای از مسئله‌های منطقی است که سعی در حل کردن آنها ذهن را در برابر کندی، رخوت و پیری محافظت می‌کند.

تفکر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، غلامحسین صدری‌افشار نویسنده و مترجم، در مقدمه کتاب معماها؛ برای ارزیابی هوش، دقت و نیروی استدلال نوشته که این کتاب را اول به خاطر خودش ترجمه کرده است: «چون در ۸۲ سالگی امیدوارم به من کمک کرده باشد تا حد ممکن از کار افتادن نیروهای ذهنی و توان فکری‌ام را کندتر کند.» 

کتاب معماها، مجموعه‌ای از سه گروه مسئله است. مسئله‌هایی که از آسان به سخت مرتب شده‌اند و برخی از آن‌ها را می‌توان به سادگی حل کرد و بعضی دیگر نیازمند کاغذ و خودکار و فکر بیشتر. گروه اول این معماها با فرضیاتی درست مطرح شده‌اند. یعنی در ابتدا اطلاعات درستی در اختیار خواننده قرار گرفته و در آخر او باید پاسخ مسئله را بر اساس آن فرضیات درست پیدا کند. در دسته دوم معماها، هر معما دارای یک توضیح غلط است. برای حل این معماها، ابتدا باید توضیح غلط را پیدا کنیم. در دسته سوم تمام توضیحات غلط هستند. یعنی برای حل این معماها ما با توضیحات غلطی مواجهیم که تا آن‌ها را تصحیح نکنیم، از عهده حلشان برنمی‌آییم.

مترجم این کتاب، علاوه بر ترجمه دست به کار دیگری هم زده است. صدری‌افشار نوشته است که ابتدا معماها را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرد و در مرحله بعد به آن‌ها جامه ایرانی پوشانده است تا فهمش برای همه مخاطبانش آسانتر باشد. البته توضیح داده است که این کار شایسته آثار ادبی نیست، ولی در مورد مطالب کاربردی سودمند است. بنابراین اگر در کتاب با عباراتی چون خانواده توفیقی یا کارآگاه شهر داراب برخورد کردید، تعجب نکنید.

در این کتاب همچنین دارای توضحات مختصری برای حل معماها و شیوه‌های گوناگون استدلال و به‌کارگیری منطق است. همین‌طور در آخر کتاب، جواب‌ معماها و شیوه حلشان نوشته شده و البته توصیه شده که تا خودتان پاسخی برای معماها پیدا نکرده‌اید، سراغ جواب‌ها نروید.

معماهای این کتاب، ابزارهای ساده و مفیدی برای تقویت نیروی فکر و استدلال به شمار می‌روند. مترجم توضیح داده است که این معماها می‌توانند به ما یاد دهند درباره آنچه می‌خوانیم یا می‌شنویم، نخست خوب فکر کنیم، استدلال کنیم و سپس پاسخ مناسب را بیابیم. این معماها می‌توانند در کلاس درس به کار گرفته شوند و یا ابزاری برای سرگرمی در محافل دوستانه باشند. در هر حال، تقویت قوه تفکر ما را در برابر ساده‌انگاری، زودباوری و البته ناتوانی در برابر حل مسئله‌های واقعی زندگی محافظت می‌کند. به گفته صدری افشار حل معماهای کتاب به جوانان برای تقویت نیروی فکر و استدلال کمک می‌کند و راهی برای جلوگیری از تنبلی و از کارافتادگی ذهن پیران است. 

صدری‌افشار که در سال ۹۷ در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت، نویسنده، پژوهشگر و فرهنگ‌نویس بود که بیشتر برای کتاب‌هایی مثل تاریخ ایران و تاریخ ریاضیات و فرهنگ‌نامه‌هایی چون فرهنگ زبانزدهای فارسی و مجموعه فرهنگ سه‌جلدی معاصر فارسی مشهور است. زبانزدهای فارسی شامل عبارت‌هایی چون متلک، دعا، نفرین، کنایه، خوشامدگویی، احوالپرسی و امثال آن‌ها در زبان است. 

کتاب معماها؛ برای ارزیابی هوش، دقت و نیروی استدلال، نوشته م. فرناندز، ج. سامرز و ن. ویلیامز و ترجمه غلامحسین صدری‌افشار توسط نشر اختران منتشر شده است. 

کد خبر 535204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha