دولت نهم که برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب تصمیم به عرضه بنزین به نرخ شبه آزاد (با یارانه کمتر) گرفته است و نیز طرح سهمیهبندی بنزین را با یاری اجباری شدن استفاده از کارت هوشمند اجرایی کرد وعده میدهد که با نوسازی پالایشگاههای فرسوده کشور، حداکثر تا 3 سال آینده ایران در تولید بنزین خودکفا خواهد شد.
پیش از آن البته دولت نهم در تامین همین بنزین سهمیهبندی شده نیز با مشکل روبهرو شده و از این رو تصمیم دارد تا با یاری ستاد تبصره 13 وزارت کشور میزان سهمیههای قبلی را کاهش دهد.
نخستین بار علی کردان در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران رسانههای داخلی اعلام کرده بود که سهمیههای بنزین تغییر خواهد کرد. در حال حاضر که مردم منتظر اعلام رسمی سهمیههای جدید هستند، وزیر نفت خبر داده است که تا دو هفته دیگر سهمیهها اعلام میشود.
شنیده میشود که دولت مصمم است از سهمیه تاکسیها بکاهد. همچنین بهنظر میرسد که ضمن کاستن از سهمیه وانت بارها، میزان سهمیه خودروهای شخصی تغییری نکند.
وزیر نفت روزانه درباره ارائه لایحه کسری بودجه واردات بنزین به مجلس هشتم گفت: این موضوع در دست بررسی است و باید نیازهای مصرف را برآورد کنیم. به گفته وزیر نفت دوم دولت احمدینژاد، بازنگری درباره سهمیهها در ستاد مدیریت مصرف سوخت و حملونقل در حال بررسی است.
همه اینها در حالی عنوان میشود که دولت تصمیمی مبنی بر توقف طرح سهمیهبندی بنزین تا پایان سال نگرفته است. دولت مدعی است که از زمان اجرای طرح سهمیهبندی تاکنون نزدیک به 20 درصد (معادل 4 میلیارد دلار) نسبت به سال گذشته در مصرف بنزین صرفهجویی شده است.
سهمیهبندی بنزین یک بار از ابتدای تیر تا ابتدای دیماه 86 در یک دوره 6 ماهه و بار دیگر از ابتدای دی 86 تا ابتدای اردیبهشت 87 و در یک دوره 4ماهه انجام شد. همچنین هنوز سهمیههای خرداد ماه اعلام نشده و معطل تصمیمگیری تازه دولت باقی است.
کارشناسان پیشبینی میکنند که بهزودی ایران، درخصوص تامین و عرضه گازوئیل نیز دچار بحرانی شبیه به مسئله بنزین خواهد شد و به همین دلیل است که دولت تصمیم گرفت تا از سیستم کارت هوشمند برای عرضه این فرآورده نفتی نیز بهره جوید.
براساس گفته وزیر نفت قرار بود که از اول خرداد عرضه گازوئیل با کارتهای هوشمند اجباری شود که این امر به تاخیر افتاد و وزیر بدون اشاره بهدلیل این تعلل اعلام کرده است که این طرح ابتدای تیر اجرایی میشود.