دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
۰ نفر

منابع خبری روسی می‌گویند وزارت بهداشت این کشور آماده شروع یک کارزار واکسیناسیون عمومی بر ضد کروناویروس در ماه اکتبر (اوائل مهر) می‌شود.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این خبر پس از آن اعلام می‌شود که روسیه اعلام کرد کارآزمایی بالینی یک واکسن بر ضد ویروس کرونا را به پایان رسانده است.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد انستیتو گامالیا، یک سازمان دولتی پژوهشی در مسکو کارآزمایی بالینی این واکسن را تکمیل کرده است و کارهای اداری برای ثبت مشروط آن در حال انجام است.

به گفته مقامات روسی کارآزمایی‌های بالیینی این واکسن همزمان با مراحل تولید و استفاده از آن ادامه خواهد داشت تا شیوه استفاده از آن بر اساس داده‌های جدید بهبود پیدا کند.

پزشکان و آموزگاران نخستین گروه‌هایی خواهند بود که واکسن دریافت خواهند کرد.

واکسن کرونایی که انستیتو گامالیا تولید کرده است، بر اساس یک «آدنوویروس» ساخته شده است که ژن‌های تولیدکننده پروتئین گل‌میخی سطح کروناویروس را به بدن منتقل می‌کند تا دستگاه ایمنی در مقابله با آن آنتی‌بادی بسازد.

انتظار می‌رود یک واکسن دیگر ساخته‌شده بوسیله وزارت دفاع روسیه نیز در شهریور ماه «ثبت مشروط» شود و در ماه اکتبر تولید آن آغاز شود. دو واکسن دیگر برای کرونا نیز در روسیه مراحل کسب مجوز برای کارآزمایی بالینی را می‌گذرانند.

سرعت بالایی روسیه در ساختن و آزمایش واکسن باعث شده است برخی رسانه‌های غربی این نظر را مطرح کنند که مسکو اعتبار ملی‌اش را بر داده‌های علمی و بی‌خطر بودن واکسن مقدم می‌شمارد.

کیریل دیمتریف، رئیس «بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» موفقیت روسیه در تولید واکسن را به موفقیت اتحاد شوروی در پرتاب اسپوتنیک-۱ نخستین ماهواره جهان تشبیه کرده است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واکسن احتمالی برای کروناویروس در سراسر جهان برای متوقف کرند پاندمی کووید-۱۹ در حال ساخت است.

دست کم چهار تا این این واکسن‌ها وارد کارآزمایی بالینی مرحله سوم شده‌اند، از جمله سه واکسن در چین و یک واکسن در بریتانیا.                               

  1. اینفوگرافیک | واکسن‌های کرونا در چه مراحلی هستند؟                                
کد خبر 537110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha