تا اطلاع ثانوی تعداد صفحات روزنامه را کم می‌کنیم. شاید این جمله برایتان آشنا باشد. جمله‌ای که در دو سال گذشته بارها آن را شنیده‌ایم...

امیرشاهی

افشین امیرشاهی / سردبیر همشهری محله : تا اطلاع ثانوی تعداد صفحات روزنامه را کم می‌کنیم. شاید این جمله برایتان آشنا باشد. جمله‌ای که در دو سال گذشته بارها آن را شنیده‌ایم. چند سالی است که رسانه‌ها به‌خصوص نشریات چاپی با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.مشکلاتی جدیدتر و البته جدا از مشکلات قبلی و قدیمی. مشکلاتی که گریبان رسانه‌ها را گرفته است و ول هم نمی‌کند. خصوصی و دولتی هم ندارد. همه را گرفتار کرده است.

روزنامه‌نگاران پیش از این همواره درگیر مسائلی چون سانسور و ممیزی، اعتماد مخاطب، احضار و بازداشت، دشواری‌های کسب خبر، دستمزد پایین، مشکلات بیمه‌ای، امنیت شغلی، مدیریتغیرمطبوعاتی‌ها، رانت آگهی‌های دولتی و.... بوده‌اند. پس از مدتی نیز با یک رقیب قدرتمند به نام شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شدند. رقیبی که البته هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت.

اکنون اما رسانه‌ها درکنار مشکلات قبلی با مسائل جدیدتری روبه‌رو شده‌اند. نابسامانی‌های اقتصادی، بحران کاغذ، گرانی کالاها و مسائلی از این دست که آینده‌ای مبهم را پیش روی روزنامه‌نگاران ترسیم کرده است. به‌طوری که حتی این سؤال را مطرح می‌کند که آینده مطبوعات در ایران چه خواهد بود؟ آیا امیدواری برای نجات رسانه‌ها به‌خصوص روزنامه‌ها از شرایط فعلی وجود دارد؟ 
بخش مهمی از آینده مطبوعات به سیاست‌های حکومتی درباره رسانه‌ها بر می‌گردد. مدت‌هاست که رسانه‌ها به حال خود رها شده‌اند و هیچ تدبیر مؤثری برای برون رفت از این وضعیت به چشم نمی‌خورد. 
اما در میان انواع تهدیدهایی که رسانه‌ها را احاطه کرده، یک موضوع چند سالی است که اهمیت بیشتری پیدا کرده است. موضوع کاغذ و شیوه‌های تأمین آن که با فساد گسترده نیز درآمیخته است. نحوه واردات کاغذ، فروش چند برابری آن، توزیع کاغذ، کنترل بازار با شیوه‌های عجیب، نظارت ضعیف وزارتخانه‌های ارشاد و صمت بر توزیع و واردات کاغذ، عملکرد پرابهام کارگروه کاغذ، جولان دلالان و واسطه‌ها جملگی نفس مطبوعات را به شماره انداخته است.

سیاست‌های کشور در قبال رسانه‌ها در همه سال‌های گذشته وضع را به اینجارسانیده است. نتیجه اینکه هیچ چشم‌انداز روشنی برای خروج از این بحران مشاهده نمی‌شود. عافیت‌طلبی و گفتاردرمانی هم شیوه مقابله مدیران با بحران این روزها بوده است. غافل از اینکه بازنده مرگ مطبوعات نه فقط مردم که همه خواهیم بود. ا

کنون و در این شرایط ناگوار تنها می‌توان در روز خبرنگار به همه اهالی رسانه که این شرایط سخت را تحمل می‌کنند و همچنان حرمت قلم و آگاهی را پاس می‌دارند تبریک گفت. 

کد خبر 537148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha