یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بورس: دومین تصمیم جنجال برانگیز دولت، سهام فولاد رانیز در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار در شوک فروبرد.

پیش از این صرف‌نظر کردن دولت از آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان، بازار سهام تولید‌کنندگان سیمان را با بحران روبه‌رو کرده بود. همزمان با اعلام ناگهانی طرح دولت برای تنظیم بازار فولاد صف فروشی طولانی برای سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد در بورس ایجاد شد.

در پایان معاملات بیش از ۱۰ میلیون سهم ۲ شرکت فولاد مبارکه و فولاد خراسان همچنان روی میز فروش باقی بود.

طبق آخرین گزارش‌ها، باتصویب هیات وزیران، ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور تنظیم بازار فولاد و جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی بهای آهن آلات مورد نیاز کشور اختصاص یافته است.

به این ترتیب وزارت اقتصاد مکلف شده از محل اعتبارات کمک‌های بلاعوض یارانه سود و کارمزد، وجوه اداره شده، تحقیقات، آموزش و نظارت بر اجرای طرح‌های تولیدی و خدماتی و نیز مسکن در قانون بودجه سال ۸۷، اعتباری به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت بازرگانی قرار دهد.

نزول درآستانه عرضه‌های دولتی

این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که ظرف هفته‌های اخیر بورس تهران درآستانه عرضه‌های بزرگ سهام دولتی رونق گرفته بود.

از ابتدای اردیبهشت ماه سهامداران شرکت‌های سیمانی با انتشار شایعه خروج سیمان از سبد حمایتی امیدوار شده بودند تا پس از مدت‌ها روزهای خوشی را شاهد باشند، اما سکوت مسئولان و نیاز دولت به سیمان ارزان برای اتمام طرح‌های عمرانی موجب شد تا وضعیت این صنعت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

همچنین به‌دنبال ادامه روند افزایش تقاضای جهانی برای محصول فولاد، سهام این شرکت‌ها در بازار سهام از اقبال خوبی برخوردار شده بود به‌طوری که هفته گذشته، سهام فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان و فولاد خوزستان با افزایش قیمت مواجه شد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان هفته پیش با معامله بیش از ۶۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات هفتگی را به‌خود اختصاص داد. به علاوه بیشترین ارزش معاملات سهام نیز مربوط به سهام همین شرکت بود.

اما بعداز سیمانی‌ها نوبت به شرکت‌های فولادی رسید تا مشمول تبعات تصمیمات ناگهانی دولت شوند.

به این ترتیب همزمان با اعلام طرح دولت برای تنظیم بازار فولاد آن‌هم با اعتبار ۳۵۰ ‌میلیارد تومانی سهامداران شرکت‌های فولادی در صف فروش ایستادند و در نتیجه ۱۰ ‌میلیون سهم ۲ شرکت فولاد مبارکه و خراسان با ارزش ۶۰ میلیارد ریال به فروش رفت.

همین افزایش تمایل برای فروش هم باعث شد قیمت شرکت خراسانی ۳ درصد کاهش پیدا کند.

دلایل دیگر

محمدرضا رهبر، کارگزار عرضه‌کننده سهام فولاد در بورس اوراق بهادار هم در گفت‌وگو با همشهری تاثیر تصمیم دولت در ایجاد صف فروش برای شرکت‌های فولادی را تایید می‌کند اما معتقد است: دلایل دیگری هم در تشکیل صف فروش برای این شرکت‌ها وجود دارد.

به گفته او تعطیلی چند روزه بورس انتظار برای ورود سهام جایگزین مثل مخابرات و پالایشگاه‌ها از جمله این علت‌هاست ضمن اینکه عده‌ای از سهامداران به‌منظور جمع‌آوری نقدینگی برای خرید بلوک جدید فولادی که به‌زودی عرضه خواهد شد اقدام به فروش کرده‌اند.

رهبر می‌گوید: اثرات طرح جدید دولت برای تنظیم بازار هنوز به‌صورت کامل نمایان نشده بنابراین نمی‌توان مجموعه تحولات را به این طرح و تبعات آن نسبت داد.

او می‌افزاید: در روزی که گذشت نوسان‌گیری در مورد سهام شرکت‌های فولادی به نحو مطلوبی انجام شد ضمن اینکه برای تمامی سهامی که بنا به هر دلیلی روی میز فروش قرار گرفت تقاضای خرید وجود داشت.

این کارگزار بورس اوراق بهادار تاکید می‌کند: برای هر فرازی فرودی وجود دارد. به این ترتیب بعد از رشد قابل توجه قیمت سهام شرکت‌های فولادی سقوط ارزش این سهم قابل پیش‌بینی بود.

کد خبر 53881

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز