چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

حاج سهراب محمدی معروف به سهراب بخشی از طایفه کرمانج سال ۱۳۱۷ در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی دیده به جهان گشود.

سهراب محمدی

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: پدر و پدربزرگ وی در زمان حیات خود از فعالان حوزه هنرهای دستی، سرودن شعر کرمانجی و موسیقی بودند. استاد محمدی، اشعار حماسی زیبایی درباره ایران، رزمندگان و جبهه‌های جنگ به زبان کردی خوانده است که به تازگی به زبان فارسی نیز ترجمه و چاپ شده است. وی از ۱۰ سالگی نواختن دو تار و خواندن شعرهای محلی را آغاز کرد و تا پایان عمر نوای خوش دو تار و صدای دلنشین و جذاب او زینت‌بخش محافل فرهنگی و هنری در کشور و استان خراسان بود.

استاد محمدی خود را یک مانه و سملقانی عاشق و یک عشق دوتار و موسیقی کرمانجی می‌دانست و درباره هنر حماسه‌خوانی می‌گفت: منشاء اشعارحماسی، غارت در زمان احمدشاه است و افسانه‌های بسیاری در این زمینه، مانند جعفرقلی و شاه‌خطا وجود دارد که هنوز هم گاهی توسط بخشی‌ها خوانده می‌شود.

استاد محمدی از ابتدای راه‌اندازی رادیو کرمانجی با صدا و سیمای مرکز خراسان همکاری داشت و بیش از ۴۰ سرود انقلابی و محلی به زبان کرمانجی مانند «الله مزار»، «هرایی»، «شاه فتایی»، «جعفرقلی» و «سردار عوض‌خان» ساخت و در رادیو اجرا کرد.

وی در رویدادهای فرهنگی‌-هنری بی‌شماری مانند جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره موسیقی سرنانوازان کشور و جشنواره پیران چنگی حضور داشت و موفقیت‌های بسیاری نیز کسب کرد.

شغل اصلی استاد محمدی، کشاورزی بود. او دارای سه دختر و ۵ پسر است که فرزندان او نیز، خود، شاگرد مکتب پدر بوده و دستی بر هنر نوازندگی دوتار دارند. نوای دوتار استاد حاج سهراب محمدی، پیر چنگی خراسان از مرزهای دیار خود فراتر رفت و در پهندشت افق سرزمین بزرگ ایران و فراتر از آن، طنین انداز گشت.

وی در ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۹ در سن هشتادودوسالگی دیده از جهان فروبست.

کد خبر 539648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha