گروه حوادث: دریافت وام 18 میلیون تومانی شگردی بود که اعضای یک باند کلاهبرداری برای بالا کشیدن خانه‌ها و املاک طعمه‌های خود از آن استفاده می‌کردند

مدتی قبل مردی به دادسرای ناحیه 2 تهران رفت و از چند مرد کلاهبردار که آپارتمانی متعلق به وی را فروخته بودند، شکایت کرد.

این مرد به قاضی رحمان طوفانی- بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 2 تهران- گفت: مدتی قبل در یکی از روزنامه‌ها آگهی فروش وام 18 میلیون تومانی مسکن را دیدم و از آنجا که برای خرید یک آپارتمان این مبلغ را کم داشتم با شرکتی که آگهی داده بود تماس گرفتم، وقتی منشی شرکت گفت که درصورت پرداخت 3 میلیون تومان می‌توانم ظرف چند روز وام را دریافت کنم برای انجام مقدمات کار به دفتر شرکت در شمال غرب تهران رفتم.

مرد مالباخته در ادامه به بازپرس طوفانی گفت: با رفتن به دفتر شرکت، یکی از کارمندان که مسئول گرفتن وام بود به من گفت از آنجا که وام به نام شرکت است، بعد از خرید خانه، باید سند آن را به نام مدیرعامل تنظیم کنم تا شرکت بتواند در مدت 10 روز این وام را از بانک دریافت کند اما در عوض آنها یک وکالت بلاعزل به من می‌دهند که نشان می‌دهد آپارتمان متعلق به من است.

وی افزود: از آنجا که این شرکت شماره ثبت داشت، به حرف‌های آنها اعتماد کردم و بعد از پرداخت پول خانه در آرزوی گرفتن وام 18 میلیون تومانی، سند آن را به نام مدیرعامل انتقال دادم، او نیز همان لحظه یک وکالت بلاعزل به من داد و از من خواست تا 10 روز بعد که مراحل اداری طی می‌شود، برای انتقال مجدد سند مراجعه نکنم اما هنگامی که پس از 10 روز برای گرفتن سند خانه‌ و مبلغ وام به شرکت رفتم متوجه شدم آنها افراد کلاهبرداری بوده‌اند که خانه‌ام را به فروش رسانده و متواری شده‌اند.

کلاهبرداری‌های زنجیره‌ای

بازپرس پرونده پس از شنیدن اظهارات مرد مالباخته، دستور شناسایی  و دستگیری کلاهبرداران را صادر کرد.

به این ترتیب گروهی از کارآگاهان پلیس امنیت با کمک مرد مالباخته به چهره‌نگاری متهمان پرداختند و در تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی 7 مالباخته دیگر شدند که به همین روش مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند.

کارآگاهان در جریان تحقیقات خود دریافتند، اعضای باند کلاهبرداری پس از اینکه به بهانه گرفتن وام، اسناد آپارتمان طعمه‌هایشان را به نام خود انتقال می‌دادند، یا املاک آنها را می‌فروختند و یا با ارائه اسناد آپارتمان‌ها به بانک‌های مختلف، وام‌های میلیونی دریافت کرده و متواری می‌شدند.

در جست و جوی کلاهبردار سابقه دار

درحالی که تحقیقات برای شناسایی کلاهبرداران ادامه داشت کارآگاهان در بررسی‌های تخصصی خود دریافتند 2 نفر از متهمان از کلاهبرداران سابقه دار هستند که یکی از آنها در پرونده مشابهی 77 شاکی داشته و تحت تعقیب پلیس قرار دارد و متهم دیگر نیز یک کلاهبردار حرفه‌ای است که با گرفتن مرخصی از زندان خارج شده اما دیگر بازنگشته است.

با این اطلاعات، ماموران سرانجام یکی از متهمان را که در یک شرکت دیگر در حال طراحی نقشه جدیدی برای کلاهبرداری بود، دستگیر کردند و در بازجویی از وی مخفیگاه 2 همدست دیگر او را نیز شناسایی کرده و آنها را نیز دستگیر کردند.

اعتماد به کلاهبردارها

متهمان هنگامی که مقابل بازپرس رحمان طوفانی قرار گرفتند پس از مواجهه حضوری با مالباختگان، لب به اعتراف گشوده و گفتند: پس از انتشار آگهی در روزنامه‌ها افرادی را که نیازمند وام بودند به شرکت خود می‌کشاندیم و پس از اینکه با نشان دادن شماره ثبت شرکت، اعتماد آنها را جلب می‌کردیم کلاهبرداری‌های خود را رقم می‌زدیم.

بازپرس طوفانی پس از شنیدن اظهارات متهمان برای آنها قرار قانونی صادر کرد و به این ترتیب آنها راهی زندان شدند.

کد خبر 54176

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز