چند هفته قبل چند تن از نمایندگان مدرسه امید امام(ره) با حضور در ساختمان همشهری از مشکلاتی که با آن دست به گریبان شده‌اند، سخن گفتند.

مصلحت تغییر

 همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: از جمله موضوع‌هایی که در این میزگرد به آن اشاره شد، عدم رضایت از جابه‌جایی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی مدرسه امید امام(ره) به مدرسه حر بود؛ چراکه این کار باعث دور شدن فاصله خانه دانش‌آموزان تا مدرسه می‌شود. حاضران این جابه‌جایی را در دوران شیوع ویروس کرونا به صلاح نمی‌دانستند و مدعی بودند مدرسه حر فرسوده است و امنیت دانش‌آموزان به خطر می‌افتد. همچنین قرارگیری مدرسه حر در شهرکی به نام کوی پلیس که امکان ورود خودروهای دیگر به غیر از ساکنان به آن وجود ندارد، به دغدغه والدین تبدیل شده است. برای روشن شدن موضوع سراغ «مصطفی پالیزدار» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ رفتیم تا پاسخی به درخواست‌های نمایندگان و اولیای دانش‌آموزان مدرسه امید امام(ره) بدهد. 

 چرا اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ به یکباره تصمیم گرفت تا دانش‌آموزان دوره دوم را از دوره اول ابتدایی جدا و به مدرسه حر منتقل کند؟ 
در ابتدا باید گفت که این تصمیم‌گیری به یکباره گرفته نشده و والدین دانش‌آموزان از بهمن سال گذشته در جریان اجرای این طرح قرار گرفته بودند. ضمن اینکه طرح تفکیک دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی، طبق دستورالعمل نظام آموزشی کشور و براساس یک اصل و مصلحت تربیتی انجام می‌شود و در حقیقت جزو سیاست‌های تربیتی اداره آموزش و پرورش شهر تهران است که به همه مناطق ابلاغ شده است. 
 چه دلیلی برای تصویب و ابلاغ طرح تفکیک دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی وجود داشته است؟ 
در طول این سال‌ها مشخص شده که تحصیل همزمان دانش‌آموزان پایه‌های دوره اول (اول، دوم و سوم ابتدایی) در کنار دانش‌آموزان دوره دوم (چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) باعث بروز مشکلات تربیتی می‌شود. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزان پایه اول و ششم یک مدرسه را در نظر بگیرید. دانش‌آموزان پایه ششم وارد سن نوجوانی می‌شوند، اما دانش‌آموزان پایه اول در حال و هوای کودکی به سر می‌برند و از این جهت آسیب‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنند. اداره آموزش و پرورش هم با تفکیک دانش‌آموزان دوره اول و دوم قصد دارد از پیامدهای منفی و غیرقابل جبران آن جلوگیری کند. 
 تفکیک دانش‌آموزان براساس سن و مقتضیات روحی و روانی آنها منطقی به نظر می‌رسد، اما چرا در طول این سال‌ها برای اجرای آن غفلت شده است؟ 
طرح تفکیک دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی از ۲تا ۳سال پیش در اداره آموزش و پرورش تصویب و اجرایی شده و مناطق مختلف آموزش و پرورش براساس امکانات و فضایی که دراختیار دارند، موظف و مکلفند که این اصل تربیتی را در مدارس اجرایی کنند، اما گاهی به دلیل کمبود فضای آموزشی، اجرای این طرح به تعویق می‌افتد و ممکن است زمان ببرد. 
 یعنی در منطقه۱۶ کمبود فضای آموزشی وجود ندارد و به همین دلیل امکان جابه‌جایی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی مدرسه امید امام(ره) فراهم شده است؟ 
بله. سال گذشته با حمایت مسئولان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران توانستیم مدرسه حر را به مالکیت اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ درآوریم. موضوعی که باعث شد فضای مناسبی برای تفکیک دانش‌آموزان دوره اول و دوم مدرسه امید امام(ره) تأمین شود. البته برخورداری از امکانات و فضا یک طرف ماجراست و مراحل مختلفی برای اجرای این طرح طی شده است. 


 چه مراحلی؟ 
برای این تصمیم‌گیری ۳موضوع اهمیت داشته است. ظرفیت مدرسه و کلاس‌ها که امکان پوشش‌دهی و خدمت‌رسانی مناسب به دانش‌آموزان را دارا باشد. دومین موضوع تأمین نیروی انسانی موردنیاز برای برپایی کلاس‌ها و سومین موضوع امکان‌سنجی محلی و در نظر گرفتن دوری و نزدیکی مدارس به محل زندگی ساکنان است. بنابراین در صورتی که در هر ۳موضوع مشکلی وجود نداشته باشد، این طرح اجرایی می‌شود. 
 والدین دانش‌آموزان چگونه باید از اجرای چنین برنامه‌ای باخبر شوند؟ 
پس از اینکه این طرح در شورای معاونان که هسته مرکزی آموزش و پرورش هستند، تأیید و اجرای آن مصوب می‌شود، در مرحله اجرایی، ابتدا رئیس انجمن و اولیا و مربیان مدارس توجیه می‌شوند. بعد از آن، مدیران مدارس موظف می‌شوند که همه اولیا را به تفکیک کلاس‌ها دعوت کنند تا آنها نیز در جریان امور مدرسه قرار گیرند. ضمن اینکه اداره آموزش و پرورش برای نمایندگان مدارس جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌کند و اطلاعات کاملی از برنامه‌های جدید دراختیار آنها می‌گذارد. 
 آیا اجرای این طرح به تأیید رؤسای سازمان آموزش و پرورش شهر تهران رسیده است؟ 
بعد از مرحله تحقیق، درخواست ما به اداره کل آموزش و پرورش ارسال شد و کارشناسان این حوزه ضمن بازدید و حضور در این ۲مدرسه با بررسی شرایط لازم و ضروری از جمله امکانات و تجهیزات، منابع انسانی، دوری و نزدیکی مدرسه و... اجرای این طرح را تأیید کردند. بعد از این مرحله مشخص شد که این طرح در مسیر سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. بنابراین تأییدیه از معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به دست ما رسید و این طرح در فاز اجرایی قرار گرفت. 
 دلایلی که برشمردید، قانع‌کننده است. با این وجود، به نظر شما علت اصلی نارضایتی نمایندگان و اولیای دانش‌آموزان مدرسه امید امام(ره) چه بود؟ 
پس از اینکه والدین دوره دوم ابتدایی در جریان اجرای طرح جابه‌جایی دانش‌آموزان مدرسه قرار گرفتند، خیلی‌ها با شنیدن دلیل این اتفاق قانع شدند و این تغییر را پذیرفتند، اما در این بین ۴ تا ۵نفر از نمایندگان که اتفاقاً فرزندانشان در دوره دوم به‌ویژه کلاس ششم درس می‌خواندند، این تغییر را قبول نکردند و می‌خواستند فرزندانشان، سال آخر دوره ابتدایی را هم در همین مدرسه بگذرانند، اما نمی‌توان مصلحت اداره آموزش و پرورش منطقه و شهر تهران را به خاطر تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان نادیده گرفت. نمایندگان مدرسه در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا فضا و شرایط تحصیل دانش‌آموزان بهبود پیدا کند، بنابراین باید با درک این موضوع که این تغییر و جابه‌جایی باعث بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان و مدرسه خواهد شد، با اداره آموزش و پرورش همکاری کنند. 

  • مدرسه حر مقاوم‌سازی می‌شود

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶ درباره مشکلاتی که نمایندگان مدرسه در این نشریه عنوان کردند و ۱۵مرداد منتشر شد، می‌گوید: «قدمت مدرسه حر فقط ۲ تا۳ سال بیشتر از مدرسه امید امام(ره) است و فرسوده نیست. برای بهبود وضعیت مدرسه و امکانات آن هم برنامه‌های خوبی داریم که می‌توان به مقاوم سازی، زیباسازی و رنگ‌آمیزی اشاره کرد. ضمن اینکه بیشتر مدارس منطقه قدمت بالای ۴۰سال دارند و این مشکل فقط در مدرسه حر دیده نمی‌شود.»
 «مصطفی پالیزدار» با بیان اینکه مدرسه حر از ۵ماه پیش به مالکیت اداره آموزش و پرورش منطقه درآمده، ادامه می‌دهد: «رفت وآمد دانش‌آموزان و والدین آنها به این مدرسه بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود و کسی مانع آنها نخواهد شد. شرایطی هم که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده، باعث شده کلاس‌های سال تحصیلی آینده نیز به‌صورت نیمه حضوری و آنلاین برگزار شود. بنابراین برای دانش‌آموزان تفاوتی ندارد در کدام مدرسه درس بخوانند.»
وی در پایان می‌گوید: «باید تلاش کنیم وضعیت آموزشی را در ۲بخش مدرسه و فضای مجازی ارتقا دهیم تا فرزندانمان شرایط مطلوبی برای رشد و پیشرفت داشته باشند. به والدین دانش‌آموزان و نمایندگان مدرسه امید امام(ره) اطمینان می‌دهیم که هر تصمیمی در حوزه آموزش و پرورش، طبق اصول و مصلحت تربیتی و آموزشی است و اجرای این برنامه‌ها فضای مناسبی را برای رشد آینده‌سازان کشور فراهم می‌کند.»

کد خبر 543424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha